La Guantera
Motor  /  Proves 11/03/2021

Hyundai Tucson: un tros de cotxe en forma de SUV

5 min
Hyundai Tucson

L’èxit dels SUV al mercat espanyol continua tenint un protagonisme destacat. L’any passat, a pesar de la crisi sanitària, aquesta classe de cotxes va ser la més venuda, amb més de 221.000 unitats matriculades, el que suposa un 26,1% de quota de mercat en aquest segment. A Hyundai ho tenen clar, i per això ofereixen un model per a cadascun dels subsegments d’aquesta tipologia de vehicles: el Kona per al petit, el Tucson per al mitjà i el Santa Fe per al dels més grans. I aviat arribarà el nou Bayón, un crossover del segment B que serà el vehicle d’accés a aquesta nissaga de cotxes.

Avui toca parlar del Tucson, “el millor producte que Hyundai hagi fet mai”, segons Juanjo Martínez, el seu director de comunicació. Aquesta és la quarta generació d’un cotxe global “perquè el fabriquen a Europa, però també a Corea i als Estats Units”, comenta Martínez. Aquest SUV va néixer al 2007. Des d’aleshores n’han despatxat més de set milions a tot el món, dels quals 150.000 han vingut a parar aquí. Quan el van presentar en deien X35, però d’aleshores ençà aquest cotxe ha canviat moltíssim i ara és una de les propostes més interessants d’aquest fabricant i un dels cotxes que hem provat últimament que ens han convençut més.

Només el Seat Ateca per preu, l’Honda CR-V Hybrid per tecnologia, i el Peugeot 3008 per l’equilibri de tot plegat ens han semblat les úniques alternatives interessants que hem considerat entre tots els competidors del Tucson si el que busquem és un cotxe d’aquestes característiques. El Nissan Qashqai, tot i que és el líder en vendes des de fa temps per la competitivitat del preu, queda descartat perquè acusa massa el pas del temps en molts detalls, com la mida de la pantalla central o la precària habitabilitat de les places posteriors. El Volvo XC40 i el Mercedes GLA són molt cars, i el Ford Kuga és econòmic, però no ofereix l’alternativa del canvi automàtic i presenta uns acabats que justegen moltíssim. I així tants altres rivals més que no suporten la comparació amb el model de Hyundai.

El Tucson ara és 20 mil·límetres més llarg i 15 més ample, i també ha incrementat la distància entre eixos. El creixement de mides repercuteix en una millora de l’espai per als passatgers del seient posterior i de la superfície per càrrega, cosa que permet transportar des de 620 fins a 1.799 litres de capacitat abatent els seients, una operació molt fàcil que podem fer només prement un botó des del lloc del conductor.

El cotxe ha estat dissenyat amb el nou llenguatge visual de la marca (Sensous Sportiness), que ja hem vist en altres models com els i20 i i30, i aviat en el Kona. D’entrada, el frontal crida molt l’atenció perquè amaga els llums quan estan apagats. Aquesta és una de les curiositats més notables d’aquest cotxe, ja que, quan estan desconnectats, aquests llums anomenats paramètrics queden ocults per uns prismes geomètrics foscos, però quan els encenem, un disseny sofisticat que combina miralls i un revestiment metàl·lic de l’interior de la lent, on també s’utilitza el níquel-crom, fa brillar la graella d’una manera sorprenent, fins i tot de dia, com si fos una safata de joies.

Hyundai Tucson

La silueta del nou SUV coreà es presenta elegant, molsuda, en part gràcies a uns passos de roda més grans i a la utilització de llandes de 19 polzades. Pel darrere, el cotxe agafa un aire cupè gràcies a la línia que uneix les dues òptiques posteriors, com està de moda en potser massa cotxes que acaben tenint uns culs que sembla que hagin estat remodelat tots pel mateix cirurgià plàstic. El disseny de l’interior -que permet tres combinacions de tapisseries i textures- destaca per la qualitat dels materials, l’absència de botons -no n’hi ha; tot és digital, tàctil-, i les possibilitats d'il·luminació ambiental, amb 64 (!) colors diferents. Les dues pantalles centrals, de 10,25 polzades, permeten controlar la calefacció, el navegador, el sistema d’àudio i el climatitzador.

Ens ha agradat molt el disseny de les sortides de ventilació multi air. Ara no les trobem localitzades al mig i als extrems del davantal, com és habitual, sinó que estan repartides de forma uniforme per tot el tablier a través d’una reixeta indirecta gairebé imperceptible, molt subtil, en forma de guies. A més de la connectivitat i la tecnologia que utilitza, el Tucson destaca per la seguretat. A les conegudes solucions del paquet de recursos Smart Sense hi afegeix solucions com l’airbag central davanter, l’assistent de conducció per autopista, el sistema per evitar col·lisions frontals o les càmeres dels intermitents.

Les opcions de motorització són diverses. Al març ha d’arribar un híbrid endollable (PHEV) de 265 CV, amb una autonomia anunciada en el mode elèctric pur de 60 km/h. Però de moment els hipotètics clients d’aquest cotxe ja disposen d’un 1.6 TGDI de 150 CV de gasolina i d’un 1.6 CRDI dièsel de 115 CV com a versions d’accés. Però les alternatives més interessants, tot esperant aquesta novetat comentada, són les que inclouen la microhibridació de 48 v. (MHEV) -que porten l’etiqueta Eco-: un 1.6 de gasolina de 150 CV i 180 CV, i un 1.6 dièsel de 136 CV.

Per sobre d’aquestes motoritzacions encara hi ha la 1.6 T-GDI Smartstream, amb 230 CV, un híbrid de gasolina que de moment és la proposta estrella i la que hem tingut ocasió de provar. El comportament del nou Tucson ens ha satisfet molt, en diverses circumstàncies i condicions. El motor rendeix sobradament i el comportament del canvi (automàtic en aquest cas) és impecable, però més enllà dels acabats -distribuïts en quatre nivells diferents per a aquest cotxe, ja que als tradicionals de la marca Klass, Tecno i Style ara s’hi afegeix el Maxx, exclusiu per a aquest vehicle- i de les funcionalitats que milloren l’experiència d’usuari (tecnologia, connectivitat, infoentreteniment, etc.), ens ha agradat molt el comportament dinàmic.

Tot i que aquest SUV és força pesant, això no penalitza la conducció, encara que ara parlem d’una carrosseria més grossa que l’anterior. I això és així en part gràcies a la suspensió, que incorpora un control electrònic que ens permet triar entre conducció Normal o Sport, més suau o menys, en funció de l’ús que donem al cotxe. La primera va molt bé per al dia a dia o per a viatges més llargs, i la segona per circular per zones amb més revolts o més abruptes. Aquest sistema adapta la reacció de la suspensió individualitzada per a cada roda, en funció de la velocitat, el terreny i l’estil de frenada que tinguem per oferir als usuaris més confort, més seguretat i també més rendiment.

Hyundai espera vendre entre disset i divuit mil unitats d’aquest cotxe aquest any, dels quals un 40% seran híbrids purs -el model que encara no coneixem-, un altre 40% híbrids lleugers de 48 volts, i el 20% restant tèrmics, gasolina o dièsel. Vaja, que hi ha un Tucson per a cada client, a partir de 22.000 euros en l’opció més econòmica (amb tots els descomptes possibles), tot i que pot arribar a superar els 47.000 en les més sofisticades. 

.-Fitxa tècnica:

.-PREU: des de 34.950 € fins a 47.300 € (versió provada)

.-EMISSIONS: 125-135 g Co2/km

.-MOTOR: 4 cilindres. 1.598 cc, híbrid 48 v, 230 CV

.-CANVI: Automàtic de 6 relacions

.-MIDES: 4.500 x 1.653 x 1.865 mm.

.-PES: 2.175 kg

.-TRANSMISSIÓ: davantera + TCS

.-MALETER: 616 l - 1.795 l.

.-DIPÒSIT: 54 l.

stats