Proves cotxes
Motor  /  Proves 03/07/2022

Ford Mustang Mach 1: oda pòstuma a la combustió

Provem la versió més radical del mític model americà, un dels últims vehicles del mercat amb motor V8 atmosfèric i canvi manual

10 min
Ford Mustang Mach 1

A principis de mil·lenni ningú no s’esperava que en només dues dècades el món de l’automoció pogués canviar tant. En aquella època tots els vehicles eren de combustió i, més enllà dels experiments d’algunes marques amb l’electricitat o fins i tot l’hidrogen, eren la gasolina i el dièsel els combustibles que s’emportaven la totalitat de les vendes.

Durant aquells anys semblava que el canvi climàtic no era un problema tan greu com ara, ningú no es preocupava gaire per la contaminació a les ciutats i el preu dels combustibles permetia que gairebé tothom pogués accedir a un cotxe independentment del seu consum. Però en relativament poc temps les coses han canviat moltíssim. Els llançaments dels primers vehicles elèctrics moderns (com per exemple el Nissan Leaf l’any 2010 o el Renault Zoe el 2013) van sacsejar el sector de l’automoció, que va veure per primer cop en molts anys com la combustió podia no ser l’única forma de propulsió viable.

En aquell moment les institucions es van posar a treballar per intentar canviar el tipus de mobilitat dels combustibles fòssils a l’electricitat, fins al punt que ja s’ha anunciat que Europa prohibirà la venda de vehicles gasolina i dièsel a partir del 2035. I és per aquest motiu que fer la prova d’un cotxe com el Ford Mustang Mach 1 és tan especial. Perquè no només estem davant d’un vehicle esportiu, atractiu i potent, sinó que també estem davant l’última oportunitat d’adquirir un cotxe nou amb un tipus de configuració mecànica condemnada a desaparèixer. Tot el context històric que he comentat, juntament amb les sensacions que transmet un cotxe així, fa que conduir el Mustang Mach 1 provoqui al seu conductor un torrent d’emocions indescriptible que, malgrat tot, ara intentarem descriure.

Ford Mustang Mach 1.

DISSENY EXTERIOR

L’apartat del disseny és el més fàcil d’explicar en aquesta prova del Ford Mustang Mach 1, perquè el que es veu és el que hi ha. Aquí no toca descriure sensacions, sinó proporcions. I el cert és que pot agradar més o menys, però és difícil trobar algú a qui no li agradi el Ford Mustang. La versió Mach 1 ret homenatge al model que Ford va presentar l’any 1969, que ja en aquell moment augmentava les prestacions respecte als Mustangs “normals” i disposava d’uns elements estètics propis.

El model actual es diferencia de la resta gràcies a una graella frontal específica amb dos motllures decoratives situades allà on el model original tenia els fars auxiliars, a unes entrades d’aire més agressives i al vinil central situat en el seu enorme capó amb la inscripció “Mach 1”.

Tot això a la part frontal, perquè si el mirem de perfil també hi podrem apreciar els logotips d’aquest model o els vinils decoratius a la part inferior de les taloneres. I per darrere veurem un petit aleró de color negre i un para-xocs que no només integra quatre cues d’escapament enormes, sinó també un difusor específic que aconsegueix augmentar la càrrega aerodinàmica un 22% en comparació amb el model normal.

Detall vista frontal.
Detall llandes.
Detall difusor i cues escapament.

Tot plegat fa que el conjunt tingui un aspecte imponent, fins i tot més agressiu que el del Ford Mustang Bullitt que vam poder provar fa uns mesos . De fet, durant els dies que vam estar provant el Mach 1 vam poder comprovar com atreia moltes més mirades que el GT normal, fins i tot de gent encuriosida que es feia fotos al costat del cotxe quan estava aparcat.

I, personalment, potser pel fet d’estar fent la prova no vaig donar tanta importància a aquest fet, però en el fons té tot el sentit del món. Jo mateix hauria sigut un d’aquells vianants que s’haurien aturat un moment a fer una foto d’aquest cotxe... Així que molt bona feina a nivell estètic per part de Ford.

La gent s'aturava per fer-se selfies quan tenia el cotxe aparcat.

DISSENY INTERIOR

Comencem l’apartat del disseny interior parlant del preu del cotxe. Pot semblar que no tingui res a veure una cosa amb l’altra, però com veurem tot seguit sí que existeix una relació directa. El Ford Mustang Mach 1 té un preu de 69.230 euros, una tarifa que pot semblar elevada però que en el fons no ho és tant, especialment si tenim en compte que models com el Volkswagen Golf GTI tenen un preu de partida d’uns 47.000 euros.

I què vull dir amb això? Doncs que si l’exterior del cotxe està molt ben treballat i a nivell mecànic resulta absolutament espectacular, l’apartat on Ford ha reduït costos en el Mustang és a l’interior. Compte, això no vol dir que l’habitacle no sigui digne d’un vehicle com aquest, però resulta evident que alguns dels seus rivals (com l’Audi RS5, el BMW M4 o el Porsche 911) tenen un interior de més qualitat i més ben treballat. Això sí, també són molt més cars que el Mustang.

Detall del quadre d'instruments.
Detall de la consola central.