Proves cotxes
Motor Proves 03/07/2022

Ford Mustang Mach 1: oda pòstuma a la combustió

Provem la versió més radical del mític model americà, un dels últims vehicles del mercat amb motor V8 atmosfèric i canvi manual

10 min
Ford Mustang Mach 1

A principis de mil·lenni ningú no s’esperava que en només dues dècades el món de l’automoció pogués canviar tant. En aquella època tots els vehicles eren de combustió i, més enllà dels experiments d’algunes marques amb l’electricitat o fins i tot l’hidrogen, eren la gasolina i el dièsel els combustibles que s’emportaven la totalitat de les vendes.

Durant aquells anys semblava que el canvi climàtic no era un problema tan greu com ara, ningú no es preocupava gaire per la contaminació a les ciutats i el preu dels combustibles permetia que gairebé tothom pogués accedir a un cotxe independentment del seu consum. Però en relativament poc temps les coses han canviat moltíssim. Els llançaments dels primers vehicles elèctrics moderns (com per exemple el Nissan Leaf l’any 2010 o el Renault Zoe el 2013) van sacsejar el sector de l’automoció, que va veure per primer cop en molts anys com la combustió podia no ser l’única forma de propulsió viable.

En aquell moment les institucions es van posar a treballar per intentar canviar el tipus de mobilitat dels combustibles fòssils a l’electricitat, fins al punt que ja s’ha anunciat que Europa prohibirà la venda de vehicles gasolina i dièsel a partir del 2035. I és per aquest motiu que fer la prova d’un cotxe com el Ford Mustang Mach 1 és tan especial. Perquè no només estem davant d’un vehicle esportiu, atractiu i potent, sinó que també estem davant l’última oportunitat d’adquirir un cotxe nou amb un tipus de configuració mecànica condemnada a desaparèixer. Tot el context històric que he comentat, juntament amb les sensacions que transmet un cotxe així, fa que conduir el Mustang Mach 1 provoqui al seu conductor un torrent d’emocions indescriptible que, malgrat tot, ara intentarem descriure.

Ford Mustang Mach 1.

DISSENY EXTERIOR

L’apartat del disseny és el més fàcil d’explicar en aquesta prova del Ford Mustang Mach 1, perquè el que es veu és el que hi ha. Aquí no toca descriure sensacions, sinó proporcions. I el cert és que pot agradar més o menys, però és difícil trobar algú a qui no li agradi el Ford Mustang. La versió Mach 1 ret homenatge al model que Ford va presentar l’any 1969, que ja en aquell moment augmentava les prestacions respecte als Mustangs “normals” i disposava d’uns elements estètics propis.

El model actual es diferencia de la resta gràcies a una graella frontal específica amb dos motllures decoratives situades allà on el model original tenia els fars auxiliars, a unes entrades d’aire més agressives i al vinil central situat en el seu enorme capó amb la inscripció “Mach 1”.

Tot això a la part frontal, perquè si el mirem de perfil també hi podrem apreciar els logotips d’aquest model o els vinils decoratius a la part inferior de les taloneres. I per darrere veurem un petit aleró de color negre i un para-xocs que no només integra quatre cues d’escapament enormes, sinó també un difusor específic que aconsegueix augmentar la càrrega aerodinàmica un 22% en comparació amb el model normal.

Detall vista frontal.
Detall llandes.
Detall difusor i cues escapament.

Tot plegat fa que el conjunt tingui un aspecte imponent, fins i tot més agressiu que el del Ford Mustang Bullitt que vam poder provar fa uns mesos. De fet, durant els dies que vam estar provant el Mach 1 vam poder comprovar com atreia moltes més mirades que el GT normal, fins i tot de gent encuriosida que es feia fotos al costat del cotxe quan estava aparcat.

I, personalment, potser pel fet d’estar fent la prova no vaig donar tanta importància a aquest fet, però en el fons té tot el sentit del món. Jo mateix hauria sigut un d’aquells vianants que s’haurien aturat un moment a fer una foto d’aquest cotxe... Així que molt bona feina a nivell estètic per part de Ford.

La gent s'aturava per fer-se selfies quan tenia el cotxe aparcat.

DISSENY INTERIOR

Comencem l’apartat del disseny interior parlant del preu del cotxe. Pot semblar que no tingui res a veure una cosa amb l’altra, però com veurem tot seguit sí que existeix una relació directa. El Ford Mustang Mach 1 té un preu de 69.230 euros, una tarifa que pot semblar elevada però que en el fons no ho és tant, especialment si tenim en compte que models com el Volkswagen Golf GTI tenen un preu de partida d’uns 47.000 euros.

I què vull dir amb això? Doncs que si l’exterior del cotxe està molt ben treballat i a nivell mecànic resulta absolutament espectacular, l’apartat on Ford ha reduït costos en el Mustang és a l’interior. Compte, això no vol dir que l’habitacle no sigui digne d’un vehicle com aquest, però resulta evident que alguns dels seus rivals (com l’Audi RS5, el BMW M4 o el Porsche 911) tenen un interior de més qualitat i més ben treballat. Això sí, també són molt més cars que el Mustang.

Detall del quadre d'instruments.
Detall de la consola central.
El quadre d'instruments és totalment digital.

Dit això, el primer que cal destacar de l’interior del Ford Mustang Mach 1 és que no varia gairebé en res en comparació amb la resta de la gamma. Aquí sabrem que estem conduint una versió especial gràcies a la inscripció situada sobre de la guantera... i prou. Per tant, la resta de l’habitacle és igual que el dels Mustangs que hem provat anteriorment.

Un cop accedim a l’habitacle (una operació relativament fàcil gràcies a l’enorme obertura de les portes) sorprèn la comoditat dels seus seients, que resulten molt més còmodes que esportius. Cert és que Ford ofereix l’opció d’equipar uns seients de tipus baquet, però no aniria malament que les butaques de sèrie oferissin més subjecció lateral, per exemple.

Sigui com sigui, quan hem aconseguit la posició de conducció el que ens queda per davant és un interior 100% Mustang: un volant enorme de tres radis completament rodó, un quadre de comandaments gairebé simètric, una pantalla de 12,3 polzades completament personalitzable per a la instrumentació i un monitor central de 12 polzades que disposa del sistema d’infoentreteniment SYNC 3. Un sistema que, per cert, convindria que fos actualitzat, ja que ofereix una resposta una mica lenta i mostra uns menús molt senzills.

Ford equipa un sistema de so de 12 altaveus signat per Bang&Olufsen... però trobo que no és gaire rellevant. Sí, sona molt bé, però el sistema de so real d’aquest cotxe es troba sota el capó en forma de motor V8, com veurem tot seguit.

Detall seients davanters
Detall seients posteriors
Detall maleter

Això sí, abans de parlar de la mecànica convé destacar tres aspectes més de l’interior del Mustang Mach 1. El primer, que disposa de dos seients posteriors individuals que són força justos per a qualsevol adult de més d’1,70 metres d’alçada, però que permeten que es pugui catalogar aquest cotxe com un vehicle de quatre seients. El segon, que el maleter ofereix una capacitat de 408 litres, una xifra més que correcta i que permet fer un viatge amb tranquil·litat.

I el tercer, que a la consola central trobem un fre de mà dels de tota la vida i una palanca de canvis manual amb un pom blanc que ret homenatge al model original. Sí, el Mach 1 també pot ser automàtic... però crec que la versió manual és molt millor en gairebé tots els aspectes.

MOTOR

Ara sí, parlem de la veritable joia d’aquest cotxe: el seu motor. En el fons es tracta del mateix propulsor que equipa la resta de la gamma Mustang, però que en aquesta versió disposa d’una posada a punt específica. Es tracta d’un fabulós motor V8 atmosfèric (conegut com a Coyote) de 5.0 litres de cilindrada que desenvolupa una potència màxima de 460 CV a 7.500 revolucions i un parell de 529 Nm a 4.600 voltes.

El motor V8 atmosfèric passarà a la història aviat.
Detall barra estabilitzadora.
Detall filtre d'aire.

Com comentava, pot anar associat a un canvi automàtic de deu relacions, però personalment trobo que el manual de sis velocitats és molt més recomanable. Es tracta d’una caixa de canvis signada per Tremec i que disposa de dos embragatges, fet que permet fer uns canvis ràpids i directes (fins i tot el cotxe pot fer la maniobra del punta-taló de manera automàtica). El tacte de la palanca és dur i molt curt, una cosa fantàstica en un cotxe esportiu. A més, es nota que és un element totalment mecànic i molt purista.

Pel que fa a prestacions, el Ford Mustang Mach 1 registra una velocitat màxima de 267 km/h i accelera de 0 a 100 km/h en 4,8 segons. Potser aquesta última xifra no resulti especialment impressionant (un Golf GTI com el que citàvem abans triga 6,2 segons i té 215 CV menys de potència), però aquí no es tracta de xifres, sinó de sensacions. I les que pot oferir un motor V8 d’aspiració natural no tenen rival.

Ford ha posat a punt específicament aquesta versió amb components provinents directament de la competició. Per exemple, el sistema d’admissió és el que fa servir el Shelby GT350, la gestió electrònica dels modes de conducció ha estat revisada i el sistema d’escapament és totalment nou. I el so que emet és, senzillament, música celestial.

Detall de la palanca de canvi manual.

No hem parlat del consum, tot i que no és un aspecte rellevant en aquest cotxe. Bé, ho és perquè és molt elevat, però dubto que sigui una cosa que preocupi als compradors d’un Mustang. El consum normal es pot situar pels volts dels 12-13 litres, tot i que és possible baixar-lo de 10 conduint d'una manera molt eficient... o superar clarament els 16 si intentem extreure tot el potencial del motor.

DINAMISME

Tot, absolutament tot, és una experiència única en aquest cotxe. Arrencar el motor és possible mitjançant un botó que està situat al costat d’uns selectors al més pur estil aeronàutic. Un cop en marxa, el cotxe ens permet seleccionar el so de l’escapament per fer-lo més silenciós si no volem molestar els veïns... però en el meu cas aquesta opció no la vaig arribar a seleccionar mai. No sé si vaig arribar a molestar gaire, però valia la pena sentir l’arrencada en fred d’aquest motor. Especialment sabent que té els dies comptats.

Un cop en marxa el primer que queda clar és que el Mustang és un cotxe poc àgil a l’hora de fer maniobres. Cal tenir present que la seva longitud és de gairebé 4,80 metres i que el radi de gir és molt limitat, ja que la presència de l’enorme motor no permet a les rodes girar gaire. Així doncs, el millor que podem fer és sortir ràpidament de la ciutat en direcció a la carretera més pròxima... i començar a disfrutar.

Accelerar el motor del Mustang és senzillament increïble. És una experiència que cal viure, com a mínim, un cop a la vida. Perquè al ralentí el seu so és greu però calmat i a baixes revolucions és fins i tot agradable, però quan passa de les 4.000 revolucions i arriba fins passades les 7.000 el so es transforma en un rugit que inunda tot l’habitacle. I el millor de tot és que aquí no hi trobem cap tipus de filtre electrònic, ni so d’altaveus ni res similar. Aquí és tot orgànic, el motor emet un so brutal i el sistema d’escapament s’encarrega d’amplificar-lo tant a l’habitacle com a l’exterior.

Ford Mustang Mach 1.
Ford Mustang Mach 1.
Ford Mustang Mach 1.

A més, aquest so va acompanyat d’una entrega de potència molt contundent. A baixes revolucions és un motor mandrós i es nota que li costa moure els més de 1.800 quilos que pesa el cotxe, però quan arribem a la zona alta del comptavoltes lliura tot el seu potencial... i impressiona.

Malgrat el seu pes, el cert és que el Mustang ja no és el típic cotxe que només serveix per córrer en rectes. Sí, Ford l’ha equipat amb un mode Launch Control que permet maximitzar l’acceleració des d’aturat, però realment el Mach 1 es defensa molt bé en carreteres revirades. I ho aconsegueix gràcies a elements com la suspensió adaptativa Magneride amb elements derivats directament del Shelby GT350, que ens permet regular la duresa de la suspensió per aconseguir que el cotxe sigui còmode a l’hora de viatjar i molt més rígid a l’hora de divertir-se al volant.

També ajuden a millorar el comportament els pneumàtics Michelin Pilot Sport 4S i l’equip de frens signat per Brembo, que disposa de discos de 380 mil·límetres davant i 330 darrere. Això sí, convé recordar que el Mustang és un cotxe exigent, que ens pot proporcionar grans dosis de diversió al volant però que amb el mode de conducció més agressiu i en condicions delicades pot arribar a ser difícil de conduir. Sens dubte, un cotxe dels de la vella escola capaç de transmetre sensacions autèntiques.

CONCLUSIÓ

L’any 2035 no es podran vendre més vehicles de combustió, però la majoria de marques hauran electrificat completament les seves gammes anys abans. Això, juntament amb les normatives anticontaminació que s’enduriran pròximament, fa que en el fons vehicles com aquest Ford Mustang Mach 1 estiguin condemnats a desaparèixer abans del que ens pensem.

El Ford Mustang Mach 1 està condemnat a la desaparició.

Per aquest motiu estem davant d’un cotxe que s’està acomiadant com cal dels motors de combustió. Un cotxe que ens recorda, als que ens agraden els cotxes, per què ens agraden. Un cotxe que s’oblida de normatives, estalvis i polivalències i se centra directament en oferir sensacions autèntiques. Un cotxe, en definitiva, concebut per disfrutar. Així doncs, només queda agrair a Ford que hagi creat el Mustang Mach 1 per deixar ben clar que sí, que el futur pot passar per l’electrificació però que aquests cotxes són els que han creat els autèntics aficionats al món del motor. Gràcies, Ford, per aquesta veritable (i gairebé pòstuma) oda a la combustió.

Ford Mustang Mach 1
  • Preu 69.230 euros
  • Combustible Gasolina
  • Motor 5.0 V8 a 90º, posició longitudinal
  • Etiqueta ecològica Etiqueta C (color verd)
  • Potència 460 cavalls i 529 Nm de parell
  • Tracció Posterior
  • Mides 4789mm llarg / 1916 ample / 1382 alt
  • Nota 9/10
stats