Proves cotxes
Motor  /  Proves 21/02/2021

Fiat 500 Hybrid, el final de festa de la combustió

Ens posem al volant de l'últim Fiat 500 amb motor tèrmic, que disposa d’etiqueta mediambiental ECO gràcies al seu sistema de microhibridació

9 min
Fiat 500 Hybrid

Tot i que en moltes ocasions no ho vulguem acceptar, tot té un inici i un final. Algunes etapes duren molt poc temps i d’altres s’allarguen durant dècades o fins i tot segles, i per molt que els humans tinguem una capacitat d’adaptabilitat molt elevada habitualment els canvis no ens agraden. Ara mateix el món de l’automòbil està vivint una d’aquestes etapes. Un moment clau en la seva història que afecta molts àmbits alhora.

La mobilitat està passant de ser individual a ser compartida, els automòbils evolucionen d’un estil analògic en què cal conduir-los cap a un món tecnològic en què es condueixen sols, i els motors estan passant de ser de combustió a ser elèctrics. A la prova del Fiat 500 Hybrid que avui ens ocupa no us explicaré res sobre el cotxe compartit o autònom, perquè aquesta tecnologia encara no ha arribat al petit model italià, però sí que parlaré de motors, ja que el Fiat 500 Hybrid és l'últim 500 de la història que muntarà un motor de combustió.

Aquest serà el darrer 500 amb motor de combustió
Aquest serà el darrer 500 amb motor de combustió
Aquest serà el darrer 500 amb motor de combustió

Com us vam explicar fa poc , la segona generació del “nou” Fiat 500 –un model que va veure la llum l’any 2007 inspirat en el model original del 1957– ha abandonat els motors tèrmics i ja només està disponible amb un propulsor 100% elèctric, té una autonomia de 320 km i un preu de 37.900 euros.

I, com que la desaparició del mercat d’aquesta primera generació es produirà d’aquí poc temps, ens hem volgut posar al volant del model sortint amb l'últim motor de combustió que incorporarà en la seva història. Un motor que, curiosament, té una petita ajuda elèctrica que el converteix en un vehicle microhíbrid. I és que ja ningú escapa de l’electrització.

DISSENY EXTERIOR

L’any 2007 no sabíem que viuríem una crisi brutal tot just un any després i que la recuperació mai no arribaria a ser completa. En aquell moment tot semblava anar bé, i Fiat es va atrevir a produir un vehicle d’estil retro amb el qual homenatjava el que havia sigut el seu vehicle nacional, el Fiat 500. El model va captivar tothom gràcies a la seva estètica desenfadada, atractiva i molt fidel a la del model original.

Fiat 550 Hybrid
Fiat 550 Hybrid
Fiat 550 Hybrid

Tant és així que el prototip que va crear Roberto Giolito l’any 2004 amb el Fiat Trepiùno gairebé tenia el mateix disseny que el que lluiria el model definitiu, que es va llançar al mercat tres anys després. L’èxit del 500 va ser tan rotund que el model que avui ens ocupa té aquell mateix disseny tot i haver passat 14 anys, i el nou model elèctric també conserva les línies mestres del model original.

Els principis del Fiat 500 del 1957 són els mateixos que els del Fiat 500 Hybrid d’aquesta prova. Longitud molt reduïda (3,57 metres), voladissos molt curts i formes molt arrodonides. De fet, el disseny és gairebé idèntic al del Fiat 500 Mirror que vam poder provar fa uns anys , la qual cosa demostra la seva efectivitat.

La part frontal destaca per lluir uns fars dobles amb formes arrodonides, una graella frontal gairebé inexistent plena de detalls cromats i una entrada d’aire inferior amb els dos fars antiboira situats als laterals. El capó és molt curt i té una línia ascendent molt marcada –gairebé com si fos una cunya– que continua al vidre davanter i li confereix la forma arrodonida de la qual us parlava abans.

Però, sens dubte, on resulta més evident aquesta forma és en la vista lateral. Aquí queda claríssim que estem davant d’un Fiat 500, i el principal protagonisme se l’emporten unes atractives llandes de 16 polzades, una porta enorme en comparació amb la resta del vehicle i una sèrie d’afegits estètics cromats situats a les manetes i els retrovisors. En el cas d’aquesta unitat en concret són específics el color verde rugiada i un logotip identificatiu situat al pilar B. I què identifica? Doncs que es tracta de la versió de llançament Launch Edition del model híbrid, que disposa d’un equipament més complet i d’una estètica específica.

Detall llandes i fars