Motor Proves cotxes

Cupra Formentor VZ5: doncs sí, "els catalans fan coses"

Provem la versió més exclusiva i radical del Formentor, el pilar del creixement de Cupra que estrena una variant d’alt rendiment

Cupra Formentor VZ5

Mariano Rajoy segurament no ho sap, però la va encertar de ple quan va exclamar allò de “m'agraden els catalans, fan coses”. Tothom, de tant en tant, l'encerta, encara que sigui de casualitat. Entre moltes altres coses, a Catalunya es fabriquen cotxes, i cotxes molt bons, com és el cas del nou Cupra Formentor VZ5, un model molt especial per diversos motius. D’una banda, es converteix en el més potent que s'ha fabricat mai a Martorell i, de l'altra, esdevé l’autèntic estendard de la nova Cupra, una marca en un ràpid procés de creixement i consolidació que fins i tot ha superat les perspectives inicials del grup Volkswagen. Cupra ven força i bé, impulsada per models de gran qualitat com el Formentor, que en aquesta versió VZ5 eleva les seves aspiracions i passa a competir sense cap mena de complexos amb els millors models del segment fabricats per Audi, BMW, Mercedes o Volvo. Competir en condicions d’igualtat amb els millors fabricants alemanys o suecs era una fita que fins no fa gaire semblava impensable per a un model fabricat a Martorell. De fet, aquest Formentor VZ5 és un cop a la taula de la planta de Martorell i, de retruc, de tota la indústria catalana: sí, a Catalunya es poden dissenyar i fabricar grans cotxes que tenen poc o res a envejar als millors models fabricats a França, Alemanya, Suècia, el Japó, Corea o el Regne Unit.

Una mecànica superlativa

El Formentor VZ5 és una edició limitada a només 7.000 unitats que, per primer cop, farà servir l’exclusiu motor de cinc cilindres en línia 2.5 turbo d’origen Audi i que ofereix 390 CV de potència, una mica per sota dels 400 CV de l’Audi RSQ3, amb el qual comparteix mecànica i plataforma.

El motor de cinc cilindres en línia turbo 2.5 és un dels millors propulsors de la història del grup Volkswagen, i es caracteritza per una empenta fulgurant i un so realment atractiu per als amants de l’esportivitat i els motors de combustió. Aquest motor està limitat a 390 CV i a 480 Nm de parell, i s’associa a un canvi automàtic DSG de set relacions i un esquema de tracció integral 4Motion que permet al Formentor VZ5 accelerar de 0 a 100 en només 4,2 segons, i assolir una velocitat màxima limitada electrònicament de 250 km/h.

Detall motor Cupra Formentor VZ5
Detall motor Cupra Formentor VZ5

No sé quant de temps li queda al motor de cinc cilindres, ni quin recorregut comercial té d’ara endavant. De fet, dubto que el veiem mai més en un format de combustió tradicional, és a dir, sense alguna mena d’hibridació. Aquest és un factor que aporta encara més valor al Cupra Formentor VZ5, ja que la marca del Baix Llobregat s’ha especialitzat en vendre, sobretot, les versions híbrides endollables del Formentor més que no pas les versions amb motors gasolina i dièsel (que també les té). De fet, aquest motor de cinc cilindres sembla –i potser és– més propi d’altres temps, i esdevé un petit anacronisme fabulós que en ple 2022 encara es comercialitzin aquestes mecàniques que, recordem-ho, són plenament homologables en cicles de consums i emissions.

Els seients CUPBucket del Formentor VZ5 són magnífics
Els seients CUPBucket del Formentor VZ5 són magnífics

Però més enllà d’algunes especificitats estètiques de la seva carrosseria (entrades d'aire del llavi inferior davanter, llandes de 20 polzades específiques, difusor de fibra de carboni i sortida dels quatre tubs d'escapament de titani en disposició vertical) i del seu interior (entapissats exclusius anomenats CUPBucket i seients de tipus bucket), el Formentor VZ5 no és gaire diferent de la resta de models VZ de la marca.  

Detall llandes específiques Cupra Formentor VZ5
Detall espòiler, difusor i cues d'escapament

La carrosseria del Formentor VZ5 estrena un nou color exclusiu anomenat gris Taiga, tot i que els clients que ho demanin també podran adquirir aquesta edició exclusiva amb el color negre Midnight i els colors metàl·lics Magnetic Tech i blau Petrol.

Però on sempre han destacat els enginyers de Seat i Cupra ha sigut en la posada a punt i tacte esportiu dels seus cotxes. Aquest Formentor VZ5 no n'és cap excepció, i presenta un xassís rebaixat en 15 mil·límetres respecte a un Formentor estàndard i un control de xassís adaptatiu (DCC) amb diversos nivells de personalització que permeten modificar el caràcter general del vehicle. La posada a punt d’aquest VZ5 inclou també frens de disc ventilats a l’eix davanter i una alçada lliure rebaixada que li aporten millor centre de gravetat i capacitat de tracció, però en cap cas suposa un gran canvi o evolució respecte a un model estàndard.

Una joguina per a nens grans

Un cop en marxa, el Cupra Formentor VZ5 ens regala una pila de sensacions d’aquelles que ja no es fabriquen, ni se senten. D’entrada, el primer que ens fa sentir aquest model únic és el fantàstic so del seu propulsor de cinc cilindres. Un so greu, profund, gairebé tel·lúric, que esdevé més cridaner, altiu (i addictiu) quan el fem pujar de voltes, però que no arriba a ser estrident, ni exagerat. A banda del seu so, aquest és un motor que s’engresca amb facilitat, que té ganes de córrer fins al punt que cal ser conscient de les limitacions de velocitat de la carretera per on circulem, però també de les mancances pròpies. I és que els seus 390 CV de potència, que el converteixen en el model de producció més potent que s'ha fabricat mai a Martorell, tenen ganes de festa, i és fàcil deixar-se seduir pels seus encants. En definitiva, aquest cotxe és una joguina fantàstica que convé explorar i gaudir amb seny.

L'alçada del Formentor VZ5 no és gaire diferent de la d'un León
L'alçada del Formentor VZ5 no és gaire diferent de la d'un León

Potser els aficionats més puristes poden lamentar que el Formentor VZ5 sigui un vehicle esportiu, sí, però amb una carrosseria de totcamí. D’entrada, cal pensar que precisament són aquests crossovers cupè –o CUV, com en diuen a Cupra– els vehicles més venuts del mercat, i els 1,50 metres que fa d’alçada només són quatre centímetres més que els 1,46 metres que fa d’alçada un Cupra León, i que aquesta alçada extra no és del tot determinant a l’hora d’explorar les capacitats esportives del cotxe.

Un altre element a considerar d’aquest Formentor VZ5 és que fa servir un sistema de tracció integral 4Drive associat a un canvi automàtic DSG de set relacions, que permeten que la transferència de potència entre el motor i l’asfalt sigui adequada, noble i proporcional en tot moment. A més, cal destacar que aquest model disposa de lleves integrades al volant i solidàries –és a dir, que giren amb el volant facilitant la tasca a l’hora d'apujar o abaixar una marxa– i només de pitjar-les activen el mode manual de manera automàtica. Entre els ajustos que convé destacar d’aquest Formentor VZ5 destaca una programació específica de l’electrònica que permet estirar les revolucions del vehicle fins al llindar més alt del compta-revolucions sense que el sistema seleccioni una marxa superior per defecte. Aquesta és una novetat molt interessant i que respon a les crítiques de provadors i clients, ja que el sistema DSG de set relacions –un canvi excel·lent– sempre busca el rang de revolucions més adequat per al cotxe en cada moment, i en limita les possibilitats a l’hora de voler estirar més i més el so i l’entrega de potència d’aquest model.

Interiors Cupra Formentor VZ5
La qualitat d'execució és elevada

Ara bé, el motor de cinc cilindres i el sistema de tracció total fan augmentar el pes d’aquest Formentor VZ5 fins als 1.683 quilos, que si bé són un pes ja considerable, no es deixa sentir massa a l’hora de fer transferències de pes i inèrcies gràcies a la bona feina en l’apartat de posada a punt.

El nou Cupra Formentor VZ5 disposa de cinc modes de conducció diferents anomenats Confort, Sport, Cupra, Individual i Offroad orientats a diferents escenaris i funcionalitats del cotxe, als quals cal sumar un sisè mode de conducció específic anomenat Drift i que s’ha desenvolupat específicament per derrapar. Aquest mode Drift envia tot el parell del motor de cinc cilindres a la roda exterior de l’eix posterior a l’hora de girar i permet jugar amb la part posterior del vehicle per sortir derrapant d’un revolt. Per motius obvis aquest mode hauria d’activar-se només en circuits i espais tancats, ja que fer-lo servir en carretera oberta sense un domini excel·lent del cotxe ni tenir unes mans de pilot professional pot arribar a ser contraproduent.

Quan encetem una carretera plena de revolts ens adonem de seguida que aquest no és un cotxe qualsevol, i que ha estat posat a punt a consciència per esdevenir francament àgil i dinàmic, amb una gran resposta i ple de potència en qualsevol circumstància. Però el que sembla encara més complicat és que, si volem, aquest Formentor VZ5 es converteix en un vehicle excel·lent per utilitzar-lo diàriament, amb un compromís i equilibri entre prestacions pures i polivalència dignes d’un líder del segment.

El seu pas per corba és realment espectacular
Alerta! El Formentor VZ5 corre més del que sembla

Cupra assegura que el Formentor VZ5 té un consum de carburant homologat d’uns 10,2 l / 100 km, però a l’hora de la veritat, i per poc que vulguis sentir com el propulsor de cinc cilindres en línia puja de voltes amb alegria, ens situarem en mitjanes de consum superiors, per no dir força superiors. Amb tot, aquest no hauria de ser un problema o element decisiu a l’hora de la seva compra. Un motor de 2,5 litres de cubicatge, 5 cilindres i 390 CV consumeix molt de carburant, i si volem opcions que gastin menys carburant o que tinguin unes emissions inferiors, podem optar per un Cupra Formentor e-Hybrid amb etiqueta de zero emissions i potències de 204 o 245 CV, per exemple, o per un Formentor d’accés amb motor gasolina 1.5 TSI de 150 CV com el que vam poder provar ara fa un any i que val menys de la meitat del que costa aquest VZ5.

El preu de ser exclusiu

Per això ens ha sobtat força el preu base del Formentor VZ5, que s’enfila fins als 65.340 euros. Entenent que aquest és un model exclusiu del qual només es fabricaran 7.000 unitats i que estrena per primer cop el motor de cinc cilindres d’origen Audi, el preu que ha fixat Cupra per a aquest Formentor VZ5 el converteix en el cotxe més car de la història de Cupra i de Seat, i en el més car que s'ha fet mai a Martorell. 

Aquest preu posiciona el Cupra Formentor VZ5 per sobre d’altres esportius d’altes prestacions com un BMW M235i Coupé o un Mercedes-AMG A35, i fins i tot per sobre de versions potents del Volvo XC60 Recharge híbrid endollable i amb etiqueta de zero emissions (de 350 CV) o l'Alfa Romeo Stelvio Veloce (de 280 CV), models sobre el paper més esportius i de categoria superior a la del model de Cupra. A més, el preu del Cupra Formentor VZ5 es posiciona a només 10.000 euros de l’Audi RS Q3, amb el qual comparteix motor però que és més potent (400 CV) i sobre el paper està més ben equipat i posicionat al mercat que no pas el model de Martorell.

L'espai a les places posteriors és sorprenentment correcte
El seu maleter permet un ús familiar o lúdic del vehicle

Més de 65.000 euros per un cotxe són molts diners, i com ja hem vist posiciona aquest cotxe fins i tot per sobre dels seus rivals directes de Mercedes, Volvo o BMW, però us puc ben assegurar també que és més exclusiu i millor cotxe que la majoria dels seus rivals abans esmentats. Potser, i això és només una possibilitat que apunto, als catalans ens costa pensar que un cotxe dissenyat, desenvolupat, posat a punt i fabricat aquí pot ser fins i tot millor que els seus rivals alemanys, francesos, italians o suecs, en un exercici d’autoestima que faria feliç a Freud i a un exèrcit de psicoanalistes, però us asseguro que objectivament el Cupra Formentor VZ5 passa per ser, a hores d’ara, el millor SUV cupè esportiu del mercat. I sí, tot i que costi de creure, en Rajoy la va encertar: els catalans fan coses. I les saben fer bé.

Conclusió

Cupra ho ha fet molt i molt bé amb el nou Formentor VZ5. L'ha encertada de ple, vaja. És el primer gran model icònic de la marca: un motor llegendari, una posada a punt espectacular i una edició limitada de 7.000 unitats que el converteixen en un objecte de desig. I un últim aspecte per a mi molt rellevant: el Formentor VZ5 és un cotxe dissenyat i fabricat aquí, i ha demostrat que, efectivament, a Catalunya sabem fer bé les coses. I que duri.

Cupra Formentor VZ5
  • Preu 65.340 euros
  • Combustible Gasolina
  • Etiqueta ecològica Etiqueta C (color verd)
  • Motor 2.5 TFSI, 5 cilindres en línia, turbo
  • Potència 390 CV i 480 Nm de parell
  • Tracció Integral a les quatre rodes (4Drive)
  • Mides i pes 4.468 mm de llarg / 1.852 mm d'ample / 1.505 mm d'alt i 1.683 quilos de pes
  • Nota final 9/10
stats