Proves cotxes
Motor  /  Proves 12/06/2022

Cupra Formentor VZ5: doncs sí, "els catalans fan coses"

Provem la versió més exclusiva i radical del Formentor, el pilar del creixement de Cupra que estrena una variant d’alt rendiment

9 min
Cupra Formentor VZ5

Mariano Rajoy segurament no ho sap, però la va encertar de ple quan va exclamar allò de “m'agraden els catalans, fan coses”. Tothom, de tant en tant, l'encerta, encara que sigui de casualitat. Entre moltes altres coses, a Catalunya es fabriquen cotxes, i cotxes molt bons, com és el cas del nou Cupra Formentor VZ5, un model molt especial per diversos motius. D’una banda, es converteix en el més potent que s'ha fabricat mai a Martorell i, de l'altra, esdevé l’autèntic estendard de la nova Cupra, una marca en un ràpid procés de creixement i consolidació que fins i tot ha superat les perspectives inicials del grup Volkswagen. Cupra ven força i bé, impulsada per models de gran qualitat com el Formentor, que en aquesta versió VZ5 eleva les seves aspiracions i passa a competir sense cap mena de complexos amb els millors models del segment fabricats per Audi, BMW, Mercedes o Volvo. Competir en condicions d’igualtat amb els millors fabricants alemanys o suecs era una fita que fins no fa gaire semblava impensable per a un model fabricat a Martorell. De fet, aquest Formentor VZ5 és un cop a la taula de la planta de Martorell i, de retruc, de tota la indústria catalana: sí, a Catalunya es poden dissenyar i fabricar grans cotxes que tenen poc o res a envejar als millors models fabricats a França, Alemanya, Suècia, el Japó, Corea o el Regne Unit.

Una mecànica superlativa

El Formentor VZ5 és una edició limitada a només 7.000 unitats que, per primer cop, farà servir l’exclusiu motor de cinc cilindres en línia 2.5 turbo d’origen Audi i que ofereix 390 CV de potència, una mica per sota dels 400 CV de l’Audi RSQ3, amb el qual comparteix mecànica i plataforma.

El motor de cinc cilindres en línia turbo 2.5 és un dels millors propulsors de la història del grup Volkswagen, i es caracteritza per una empenta fulgurant i un so realment atractiu per als amants de l’esportivitat i els motors de combustió. Aquest motor està limitat a 390 CV i a 480 Nm de parell, i s’associa a un canvi automàtic DSG de set relacions i un esquema de tracció integral 4Motion que permet al Formentor VZ5 accelerar de 0 a 100 en només 4,2 segons, i assolir una velocitat màxima limitada electrònicament de 250 km/h.

Detall motor Cupra Formentor VZ5
Detall motor Cupra Formentor VZ5

No sé quant de temps li queda al motor de cinc cilindres, ni quin recorregut comercial té d’ara endavant. De fet, dubto que el veiem mai més en un format de combustió tradicional, és a dir, sense alguna mena d’hibridació. Aquest és un factor que aporta encara més valor al Cupra Formentor VZ5, ja que la marca del Baix Llobregat s’ha especialitzat en vendre, sobretot, les versions híbrides endollables del Formentor més que no pas les versions amb motors gasolina i dièsel (que també les té). De fet, aquest motor de cinc cilindres sembla –i potser és– més propi d’altres temps, i esdevé un petit anacronisme fabulós que en ple 2022 encara es comercialitzin aquestes mecàniques que, recordem-ho, són plenament homologables en cicles de consums i emissions.

Els seients CUPBucket del Formentor VZ5 són magnífics
Els seients CUPBucket del Formentor VZ5 són magnífics

Però més enllà d’algunes especificitats estètiques de la seva carrosseria (entrades d'aire del llavi inferior davanter, llandes de 20 polzades específiques, difusor de fibra de carboni i sortida dels quatre tubs d'escapament de titani en disposició vertical) i del seu interior (entapissats exclusius anomenats CUPBucket i seients de tipus bucket), el Formentor VZ5 no és gaire diferent de la resta de models VZ de la marca.  

Detall llandes específiques Cupra Formentor VZ5
Detall espòiler, difusor i cues d'escapament

La carrosseria del Formentor VZ5 estrena un nou color exclusiu anomenat gris Taiga, tot i que els clients que ho demanin també podran adquirir aquesta edició exclusiva amb el color negre Midnight i els colors metàl·lics Magnetic Tech i blau Petrol.

Però on sempre han destacat els enginyers de Seat i Cupra ha sigut en la posada a punt i tacte esportiu dels seus cotxes. Aquest Formentor VZ5 no n'és cap excepció, i presenta un xassís rebaixat en 15 mil·límetres respecte a un Formentor estàndard i un control de xassís adaptatiu (DCC) amb diversos nivells de personalització que permeten modificar el caràcter general del vehicle. La posada a punt d’aquest VZ5 inclou també frens de disc ventilats a l’eix davanter i una alçada lliure rebaixada que li aporten millor centre de gravetat i capacitat de tracció, però en cap cas suposa un gran canvi o evolució respecte a un model estàndard.

Una joguina per a nens grans

Un cop en marxa, el Cupra Formentor VZ5 ens regala una pila de sensacions d’aquelles que ja no es fabriquen, ni se senten. D’entrada, el primer que ens fa sentir aquest model únic és el fantàstic so del seu propulsor de cinc cilindres. Un so greu, profund, gairebé tel·lúric, que esdevé més cridaner, altiu (i addictiu) quan el fem pujar de voltes, però que no arriba a ser estrident, ni exagerat. A banda del seu so, aquest és un motor que s’engresca amb facilitat, que té ganes de córrer fins al punt que cal ser conscient de les limitacions de velocitat de la carretera per on circulem, però també de les mancances pròpies. I és que els seus 390 CV de potència, que el converteixen en el model de producció més potent que s'ha fabricat mai a Martorell, tenen ganes de festa, i és fàcil deixar-se seduir pels seus encants. En definitiva, aquest cotxe és una joguina fantàstica que convé explorar i gaudir amb seny.

L'alçada del Formentor VZ5 no és gaire diferent de la d'un León