Proves cotxes
Motor 04/04/2021

Cupra Formentor 1.5 TSI: terrenal i aspiracional

Provem la versió d’accés del nou Cupra Formentor, el primer model exclusiu de Cupra que vol marcar un abans i un després

9 min
Cupra Formentor 1.5 TSI

Cupra és una marca independent, aspiracional i esportiva, i el Formentor és el seu primer producte, un cotxe de qualitat que aprofita la base mecànica i tecnològica dels nous Seat i Cupra León, la plataforma MEB, així com diversos elements modulars comuns, com ara la disposició ergonòmica de dispositius i comandaments. 

No m’atreveixo a dir si el Formentor, nom manllevat del cap de Formentor, a l’illa de Mallorca, és un SUV o un CUV (crossover urban vehicle), com en diuen a Seat i a Cupra. El que sí que sé és que és un cotxe una mica més elevat que el León, però que manté un dinamisme i una imatge esportiva i juvenil. No sembla el cotxe més adequat per viure grans aventures fora de l’asfalt. De fet, no ho és.

Alguns experts han exposat que el Formentor és en realitat la versió elevada del León, i que vindria a ser el substitut teòric del León Xperience, un model que ja no existeix al catàleg de Seat en l’actual generació. No van gaire desencaminats: el Formentor és un vehicle de només 1,51 metres d’alt i 4,45 de llarg, i les seves dimensions l’allunyen del Cupra Ateca, un SUV set centímetres més curt i deu més alt, amb un estil més tradicional i que té un comportament i unes prestacions de vehicle més familiar.

Estèticament, el Cupra Formentor mostra un disseny sofisticat i potent, en el qual alguns han volgut veure un petit Porsche Macan gràcies a la seva carrosseria angulosa i musculada o al seu icònic pas de roda posterior que desemboca sobre els grups òptics posteriors. Sigui com sigui, és ben cert que és un cotxe estèticament potent, ben treballat, amb una imatge gairebé escultural.

Interiors Cupra Formentor
Interiors Cupra Formentor
Interiors Cupra Formentor

Els interiors del Cupra Formentor mantenen la disposició i el disseny del nou León, amb el mateix sistema d’infoentreteniment i aplicacions exclusives Cupra que ja vam poder descobrir en el nou Cupra León. Inclou una pantalla central de dotze polzades amb connexió a internet i navegador en temps real, entre altres elements.

Detall de l'espai interior davanter.
Detall de l'espai interior posterior.
Detall del maleter.

Tot i que presenta un bon maleter, amb 450 L de capacitat (que baixa fins als 345 L en el cas dels models PHEV per encabir-hi les bateries de liti), val la pena destacar que el nou Cupra Formentor no és un cotxe amb un interior especialment espaiós. Si bé les places davanteres són més que correctes, l’espai a les posteriors és una mica pitjor que en el cas de l’Ateca, per bé que també és cert que aquests dos models estan orientats a tipus de compradors diferents.

Esglaó d’accés a Cupra

Cupra ha preparat moltes versions mecàniques amb tracció davantera o integral 4Drive del seu primer model exclusiu, que inclouen les versions VZ de 310 CV i motor 2.0 TSI i la magnífica VZ5 amb motor de 5 cilindres d’origen Audi que entrega 390 CV, així com híbrides endollables de 245 i 204 CV, però totes aquestes mecàniques es mouen en un rang de preu elevat, entre els 36.000 i els 50.000 euros, xifres que s’allunyen de la major part de les butxaques dels compradors potencials.

Conscients d’això, Cupra ha decidit plantejar dues versions d’accés a la marca amb motors de gasolina de 150 CV i tracció davantera a un preu d’uns 29.000 euros, que ben segur capitalitzaran una part important de les vendes del nou model. 

Detall del motor.
Detall del selector del canvi.
Detall del comandament del quadre de llums.

Per això hem volgut fer la prova del Cupra Formentor d’accés amb motor gasolina 1.5 TSI de 150 CV, que es pot associar a un canvi automàtic DSG de set relacions –cas de la nostra unitat de prova– o manual de sis velocitats, i que ofereix una bona relació entre consum i prestacions. 

Tot i que aquest és l’esglaó d’accés a la marca, el Formentor de 150 CV ja presenta diversos elements de confort i qualitat apreciables, com ara el sistema d’arrencada sense clau, el climatitzador de tres zones o el sistema d’il·luminació led envoltant de l’habitacle. Ara bé, el fet de compartir elements interiors amb el León fa que, al meu parer, repeteixi algunes errades de la nova generació dels Seat i Cupra León, Skoda Octavia i Volkswagen Golf, com ara el fet de prescindir de comandaments tàctils per al climatitzador o el tauler de comandament i la selecció del sistema d’enllumenat. No és res nou que no hem comentat en altres proves, però no ens acaba de fer el pes haver de desviar la vista de la carretera per canviar la temperatura o la intensitat del ventilador, o per seleccionar els llums antiboira un dia d’hivern a la plana de Vic o a la de Lleida, per exemple.

El Cupra Formentor prescindeix de comandaments físics per al volum de l'àudio i per a la temperatura interior.
Detall de les sortides falses d'escapament.
Potser el logo de Cupra és un punt massa radical.

Seat i Cupra es defensen dient que és possible gestionar el climatitzador mitjançant la part inferior de la pantalla i que el sistema selector de llums té un mode automàtic. A més, els Cupra Formentor i Seat i Cupra León de nova generació disposen d’un sistema d’ordres de veu, però que no entén les ordres en català ni és fàcil d'interactuar-hi. Per exemple, si la meva filla té calor, no és fàcil fer entendre al cotxe que vull que només intensifiqui el ventilador o aire condicionat de les places posteriors i no de les davanteres, ni tampoc acaba d’entendre a la primera el nom d’alguns carrers en català de les nostres viles i ciutats.

Detall de les llandes.
Detall de la signatura lumínica posterior.
Detall de la signatura lumínica davantera.

Opcionalment s'hi pot afegir un sostre panoràmic (1.351 euros), pintura metal·litzada (644 euros), seients entapissats de pell (1.611 euros), diverses llandes de 18 o 19 polzades amb una forquilla de preus entre els 400 i els 1.600 euros i el paquet Tech amb navegador, aparcament assistit, assistent de canvi involuntari de carril, càmera de visió posterior, reconeixement de senyals de trànsit, navegador i pantalla tàctil de 12 polzades (1.351 euros). La nostra unitat de prova duia el paquet Tech, llandes de 18 polzades i seients entapissats de pell, cosa que eleva la factura final fins als 36.307 euros, descomptes promocionals a banda.

Entre el dinamisme i el confort 

Efectivament, el nou Cupra Formentor d’accés amb motor de 150 CV no és un model passional i radical per batre el cronòmetre en el circuit, però l’entrega de potència del motor és suficient per moure’s amb agilitat i certa alegria, alhora que es pot comprovar que la posada a punt específica en el treball de la direcció i les suspensions d’aquest model ha estat la mateixa que en els models més prestacionals de la marca. 

El Formentor demostra una posada a punt acurada.
El Formentor demostra una posada a punt acurada.
El Formentor demostra una posada a punt acurada.

Un cop en marxa, aquest Formentor d’accés sorprèn per ser un model força més equilibrat i estalviador del que un pot esperar d’un model de Cupra, gràcies al propulsor 1.5 TSI de quatre cilindres, que empeny prou i consumeix poc.

Evidentment no és un model esportiu i prestacional pur –recordem que és un SUV o CUV i que pesa pràcticament una tona i mitja– i per tant és fàcil imaginar que el cotxe no es menja cada revolt com si fos el darrer. Tampoc té un so especialment espectacular, ni accelera com si fos qüestió de supervivència. A canvi, el Formentor de 150 CV és un cotxe equilibrat, molt adequat per a un ús quotidià i versàtil en qualsevol registre i escenari.

El model d'accés al Formentor té tres modes de conducció (Sport, Confort i Individual) que permeten variar la resposta del motor, la rigidesa de la direcció i la gestió de la caixa de canvis. Com és comprensible, no disposa del mode de conducció Cupra, que eleva les prestacions del cotxe, ni del mode de conducció off road, reservat per al models més potents i amb tracció integral.

Les seves línies conviden al dinamisme.
Les seves línies conviden al dinamisme.
Les seves línies conviden al dinamisme.

La seva dinàmica és polivalent, fins i tot un punt descafeïnada pel que jo entenc que fins ara ha estat un Cupra. El motor corre prou però no el fa destacar en avançaments i incorporacions, el seu so no és especialment cridaner i per una altra banda el fet de ser un SUV o totcamí cupè fa que presenti una mica de soroll aerodinàmic els dies de vent quan circulem a més de 110 km/h. Tampoc em va acabar de fer el pes el tacte del fre, una mica imprecís i fins i tot esponjós en el primer terç del recorregut, sobretot quan li demanem un extra de treball en carreteres revirades. 

Aquest model té una altra peculiaritat que al meu entendre li resta un punt de versatilitat i esportivitat: la palanca de canvis DSG, o millor dit el selector de canvi, no disposa de mode seqüencial, i les lleves de plàstic són un punt petites i giren solidàries amb el volant de tres radis. Puc arribar a perdonar-li aquesta disposició a aquest model d’accés, però no ho faria amb les versions VZ de 310 o VZ5 de 390 CV.

Tot i que Cupra promet uns consums de 6,8 litres de gasolina cada 100 quilòmetres, val la pena assenyalar que en un ús real i mixt el valor de consum s’enfilarà fins al voltant dels 8 litres, però anirà poc més enllà d’aquesta xifra, fins i tot en un ús urbà o enfilant carreteres de muntanya. 

Diversos detalls estètics.
Diversos detalls estètics.
Diversos detalls estètics.

En aquest sentit, el motor 1.5 TSI té un sistema ja conegut de desconnexió activa dels cilindres, que permet circular per inèrcia (és a dir, desacoblant motor i transmissió) o amb només dos dels quatre cilindres activats quan les condicions orogràfiques i de demanda de potència així ho permeten. Tot i que aquest és un sistema ja conegut del grup Volkswagen, no deixa de ser significatiu l’alt grau d’integració d’aquest sistema amb el plantejament general del vehicle i la suavitat del seu funcionament, que permet que sigui pràcticament impossible detectar quan està o no està en funcionament aquest sistema d’estalvi de combustible.

Conclusió

El nou Cupra Formentor amb tracció davantera i motor gasolina de 150 CV és una bon opció per als conductors que busquen un cotxe diferent, amb una imatge de marca definida i aspiracional i un comportament més àgil i dinàmic però sense haver de gastar una gran suma de diners. Un vehicle diferent i poc vist, un producte de qualitat dissenyat i fabricat a Catalunya que de ben segur ja s’ha convertit en un dels models de referència del segment.

Cupra Formentor 1.5 TSI 150 CV DSG

  • Preu: 31.870 euros
  • Combustible: gasolina
  • Motor: 1.5 litres, 4 cilindres turboalimentat
  • Potència: 150 CV i 250 Nm de parell
  • Tracció: davantera
  • Mides i pes: 4.450 mm llarg/ 1839 ample/ 1511 alt. 1.463 quilos
  • Nota: 8,5/10

stats