Mazda CX-3 Senses Edition

24660€

Mazda CX-3 Senses Edition

COMBUSTIBLE: Gasolina

MOTOR: 2.0 Skyactiv-G, 4 cilindres atmosfèric

POTÈNCIA: 120 cavalls i 204 Nm de parell

TRACCIÓ: Davantera

MIDES I PES: 4275mm llarg / 1729 ample / 1535 alt. 1230 quilos

Proves cotxes
Sergio Domínguez

Mazda CX-3, un japonès amb ànima esportiva

Provem el model d’accés a la gamma SUV de la marca japonesa, que té un equipament molt complet i un disseny atractiu

Mazda és una d’aquelles marques que tot aficionat al món del motor s’estima, perquè entén l’automòbil d’una manera molt diferent de la de la resta de fabricants. Quan la majoria aposten per esportius amb motors tradicionals, ells aposten per motors rotatius. Quan la majoria aposten per cotxes racionals, ells mantenen al catàleg models com l’MX-5. Quan la majoria aposten pel famós ‘downsizing’ i creen motors petits però molt potents gràcies a l’ús del turbo, ells mantenen la filosofia tradicional de motors atmosfèrics. I quan la majoria creen totcamins sense una personalitat excessivament marcada, ells creen models com el CX-3. I és que el SUV més petit de la marca d’Hiroshima sorprèn tant en un primer contacte visual pel seu disseny esportiu com quan es posa en marxa pel seu comportament àgil i dinàmic. A l’Ara Motor hem tingut l’oportunitat de provar-lo i tot seguit us expliquem com va.

ESTÈTICA EXTERIOR

L’any 2012 Mazda va estrenar, amb el CX-5, un llenguatge de disseny anomenat KODO, que, sota la definició de ‘l’ànima del moviment’, vol transmetre als seus models l’esperit del moviment d’un animal en el seu hàbitat natural o d’un arquer a punt de deixar anar una fletxa. Això es tradueix en uns vehicles amb disseny esportiu, dinàmic i afilat, que en el cas del CX-3 el diferencia de la resta de models del segment.

El CX-3 ha conquerit el mercat amb la seva estètica Zoom

El CX-3 ha conquerit el mercat amb la seva estètica / Sergio Domínguez

La nostra unitat de proves disposava de l’acabat 'senses edition', disponible en dos colors: l'anomenat ‘ceramic’ i el ‘machine grey’ que il·lustra l’article. Aquests colors, juntament amb les llantes de 18 polzades, atorguen al CX-3 una imatge molt atractiva i dinàmica.

Vista posterior Zoom

Vista posterior / Sergio Domínguez

L’estètica de la part davantera és fluïda i poc recarregada gràcies a una graella de grans dimensions que s’integra en els fars i té continuïtat en les llums diürnes, mentre que la part lateral gaudeix d’una elevada cintura i la part posterior continua la línia de disseny lateral i disposa de dues sortides d’escapament que en reforcen el caràcter esportiu. El resultat és un totcamí força compacte: tan sols mesura 4,27 metres.

ESTÈTICA INTERIOR

La línia de disseny exterior arriba a un interior que també destaca pel seu minimalisme i la qualitat dels materials. Només entrar a l’habitacle sorprenen molt positivament les diferents tonalitats que Mazda ha escollit en funció de l’equipament que seleccionem. En aquest cas, la nostra unitat de proves disposa d’un entapissat de cuir que combina els colors marró, gris i negre.

Detall quadre comandaments Zoom

Detall quadre comandaments / Sergio Domínguez

Però no només la varietat cromàtica de l’entapissat atorga sensació de luxe, sinó que també ho fa el seu tacte, tou i agradable, o la presència de pocs botons en el quadre de comandaments, on fins i tot una de les sortides d’aire centrals queda camuflada pel mateix disseny del conjunt.

Esportiu i elegant Zoom

Esportiu i elegant / Sergio Domínguez

A més, el CX-3 té un seguit d’elements que reafirmen la seva esportivitat i practicitat: el quadre d’instruments disposa d’una gran esfera central que recorda a la instrumentació d’una motocicleta esportiva i la informació es veu complementada per la presència d’un 'head-up display' en color que, a diferència del que observem en la majoria de models la competència, es veu a la perfecció quan fem servir ulleres de sol polaritzades. També equipa de sèrie elements com el sistema de so signat per Bose, els seients davanters calefactables, l’avisador de canvi involuntari de carril o la càmera posterior. I tot per 24.660 euros, un preu força competitiu.

Els acabats són de qualitat Zoom

Els acabats són de qualitat / Sergio Domínguez

No resulta tan elogiable la pantalla central, que, tot i que és de set polzades i ofereix un funcionament fàcil i intuïtiu, té uns gràfics un pèl antiquats. A més, els comandaments per desplaçar-se pels seus menús, ubicats a la part dreta del fre de mà, es troben lleugerament allunyats de l’abast del conductor.

Places posteriors CX-3 Zoom

Places posteriors CX-3 / Sergio Domínguez

Pel que fa a l’habitabilitat, el CX-3 és un cotxe molt còmode per a quatre passatgers, però si s'hi encabeix un cinquè l’ocupant de la plaça central té un espai molt just. En qualsevol cas, l’espai interior és molt correcte i el maleter de la versió 2WD és de 350 litres (per 287 en el cas de la de tracció total), una xifra realment bona si tenim en compte que el petit totcamí japonès utilitza la mateixa base que el Mazda 2.

Detall maleter Zoom

Detall maleter / Sergio Domínguez

MOTORITZACIÓ

Al començament de l’article ho comentàvem, però en aquest apartat podrem parlar en profunditat de l’arriscada però decidida aposta que Mazda ha fet a l’hora de descartar l’adaptació de la seva gamma de motors al famós 'downsizing' en favor de mantenir al seu catàleg una sèrie de motors de benzina atmosfèrics amb cilindrades força elevades. A la pràctica s’aconsegueix que un motor com el de la nostra unitat de proves, el 2.0 de 120 CV de potència i 204 Nm de parell, ofereixi uns consums reals de 6,7 l /100 km, una xifra realment bona per ser un vehicle atmosfèric. La resposta la trobem en la tecnologia Skyactiv, amb què la marca ha augmentat la relació de compressió dels seus propulsors per millorar la seva eficiència energètica.

Detall motor Skyactiv de Mazda Zoom

Detall motor Skyactiv de Mazda / Sergio Domínguez

A més, excepte en el moment immediatament posterior a l’arrencada del motor en fred, quan es deixa sentir notablement a l’habitacle, el seu funcionament és molt silenciós i, fins i tot, quan augmenten les revolucions emet un so atractiu. Associat al canvi manual de sis velocitats i recorreguts curts, el motor 2.0 de 120 CV és molt recomanable, ja que ofereix uns consums continguts i una entrega de potència progressiva però contundent.

DINAMISME

El CX-3 és un totcamí, i els vehicles que pertanyen a aquest segment acostumen a destacar positivament en aspectes com l’estètica o l’habitabilitat. En canvi, sovint troben en l’apartat dinàmic el seu taló d’Aquil·les, ja que com que són més alts que un vehicle compacte equivalent no ofereixen unes prestacions totterreny gaire destacables i en trams revirats pateixen inèrcies molt notables. Però en el cas del CX-3 només es compleix parcialment la primera de les dues teories. El rendiment fora de l’asfalt en el cas de la versió de tracció davantera no és el millor del segment, però els d’Hiroshima ofereixen al seu catàleg una versió amb tracció total que soluciona aquest inconvenient.

El CX-3 és sorpenentment dinàmic en marxa Zoom

El CX-3 és sorpenentment dinàmic en marxa / Sergio Domínguez

En canvi, el segon dels supòsits no es compleix de cap manera en el tot camí japonès, i és que no només és esportiu el seu disseny, sinó que també ho és el seu comportament. Resulta destacable l’aplom i la comoditat que ofereix circulant per autopista, tenint en compte que fa menys de 4,3 metres de llarg.

El CX-3 és relativament petit i lleuger Zoom

El CX-3 és relativament petit i lleuger / Sergio Domínguez

Precisament aquest aspecte és el que li atorga una solvència molt notable en conducció urbana. Però és circulant per trams revirats que el petit SUV sorprèn, ja que gairebé no pateix les inèrcies típiques d’aquests vehicles i mostra una agilitat envejable. L’explicació la trobem en un pes contingut de tan sols 1.230 quilos i en una direcció directa que s’ajuda de la tecnologia G-Vectoring Control per variar l’entrega del parell del motor en funció de les senyals de la direcció, la qual cosa millora la maniobrabilitat i l’estabilitat.