Motor Vendes Cotxes

El Fiat 500 recupera els motors gasolina després del fracàs de la versió elèctrica

La marca italiana recupera els motors de gasolina pel mític 500 cinc anys després d’anunciar que el model seria únicament elèctric

El Fiat 500e és el model elèctric més destacat de la marca italiana
21/07/2025
3 min

L’any 2020 Fiat va anunciar que el seu icònic 500 seria un model només elèctric. En aquell moment i en un context marcat per l’inici de la pandèmia i de l’èxit dels models de Tesla, semblava que els cotxes elèctrics havien de convertir-se en els grans actius de futur a Europa, i molts fabricants com Volkswagen o Fiat van anunciar els seus ambiciosos plans d’electrificació.

Cinc anys després, però, Fiat ha hagut de fer marxa enrere i recuperar els motors de gasolina en el nou 500, que passa a ser un vehicle híbrid convencional. Bé és cert que Fiat va mantenir una versió semihíbrida o híbrida lleugera del 500 de l’anterior generació (de l’any 2008) fins al 2023, però en els seus plans inicials la marca italiana havia previst que els nous Fiat 500 fossin només elèctrics.

Els motius d’aquest decisió s’expliquen per la poca demanda i l’escàs rendiment comercial del nou 500 elèctric. Entre els anys 2020 i 2025 Fiat només ha venut unes 200.000 unitats del 500 elèctric, unes xifres molt per sota dels objectius de la marca i que impedeixen amortitzar les inversions realitzades per aquest model. A tall d’exemple el 500 de l’anterior generació va vendre més de 2 milions d’unitats a Europa entre els anys 2017 i 2020, unes xifres de vendes impensables pel nou model elèctric.

La clau de volta que explica la davallada comercial i les minses xifres de vendes del nou 500 elèctric és el seu preu. I és que el Fiat 500 elèctric té un preu de venda de 26.500 euros per les versions d’accés amb 95 CV de potència i només 190 quilòmetres d’autonomia i de 31.000 euros per les versions amb 118 CV de potència i una autonomia de 330 quilòmetres. L’anterior Fiat 500 amb motors de gasolina i mecàniques híbrides lleugeres presentava potències similars i autonomies superiors a un preu molt inferior, que es situava al voltant dels 16.500 i els 19.500 euros. Per últim, el Fiat 500 elèctric ha estat víctima de la competència xinesa, capaç d’oferir cotxes com el BYD Dolphin Surf, un vehicle una mica més gran que el 500 elèctric, més potent, amb més autonomia un preu que no supera els 19.900 euros.

El nou 500 híbrid començarà la seva producció a la planta de Fiat a la llegendària planta de Mirafiori a Torí el proper mes de novembre, i el nou director general de Fiat Olivier François ha anunciat que fabricaran unes 5.000 unitats abans de final d’any, en una sèrie que s’anomenarà Fiat 500 Torino Hybrid, en homenatge a la ciutat on es va fundar la marca i com un gest més cap a l’administració italiana i els sindicats locals, molt enfadats per la decisió de fabricar la versió elèctrica del 500 a la planta de Tychy, a Polònia.

El Fiat 500 híbrid farà servir un motor gasolina 1.0 FireFly de tres cilindres associat a un propulsor elèctric de 48 V i un canvi manual de sis relacions. Aquesta combinació ha de permetre uns consums de carburant continguts, unes xifres d’emissions moderades i un cost de producció sota control, que ha de permetre que el futur 500 híbrid tingui un preu final assequible, tot i que Fiat encara no ha volgut confirmar el seu preu de venda. El que sí ha avançat Fiat és el seu objectiu de producció de cara a l’any 2026, amb més de 100.000 unitats fabricades a la planta de Mirafiori durant l’any vinent, que han de garantir els llocs de treball i la continuïtat de Fiat a la capital del Piemont.

stats