Els patinets elèctrics hauran de disposar d’una assegurança obligatòria per circular a partir de gener de 2026
La nova llei d’Assegurances d’Automòbils amplia els vehicles que han de disposar d’una assegurança obligatòria de responsabilitat civil

Aquest dimarts el Congrés dels Diputats ha donat llum verda a la reforma de la llei d’Assegurances d’Automòbils amb 178 vots a favor, l’abstenció en bloc del PP i els vots en contra de Vox i del diputat d’UPN. La reforma de la llei inclou els vehicles personals lleugers –vehicles elèctrics impulsats per una o més rodes– d’una sola plaça i que poden circular a una velocitat màxima de 25 km/h si el seu pes és inferior a 25 quilos o a una velocitat màxima de 14 km/h si el seu pes és superior a 25 quilos.
Aquesta reforma afecta de manera central els patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal, que hauran de disposar d’una assegurança obligatòria de responsabilitat civil en vigor per poder circular, mitjançant un registre públic de vehicles personals lleugers que el Govern espanyol haurà d’enllestir abans del 2 de gener de 2026.
Fins ara alguns municipis ja havien resolt la qüestió de l’assegurança obligatòria per als patinets elèctrics, però amb l’entrada en vigor de la nova llei els usuaris dels patinets elèctrics de tota Espanya tindran sis mesos per contractar una assegurança sense ser sancionats. A més els patinets elèctrics també hauran de disposar d’un certificat de circulació en un codi QR, portar una placa identificativa en la seva estructura i donar compliment a la resta de requisits tècnics fixats per la DGT https://www.dgt.es/nuestros-servicios/tu-vehiculo/vehiculos-de-movilidad-personal-vmp/
L’objectiu d’aquesta reforma és la de donar cobertura legal i assistencial a les víctimes d’accidents amb aquesta tipologia de vehicles, així com agilitzar les indemnitzacions ajustades a l’IPC, i també dona compliment a la directiva europea 2021/2118 sobre la responsabilitat civil en la circulació de vehicles. Amb tot, la reforma legal segueix sense implementar una edat mínima per a l’ús dels patinets elèctrics (alguns municipis tenen ordenances que fixen una edat mínima de 16 anys per circular amb patinets elèctrics) ni fixa l’obligatorietat de fer ús d’una armilla reflectant o del casc, ni tampoc fa cap referència a l’ús de matrícules o pagament de l’impost de circulació.
Les assegurances civils obligatòries vigents pels usuaris de patinets elèctrics tenen un preu que oscil·la entre els quinze i els noranta euros anuals en funció de les cobertures contractades o de l’entitat asseguradora.
I les bicicletes elèctriques, què?
La reforma legal també afecta les bicicletes elèctriques, a les quals obliga a haver de contractar una assegurança civil obligatòria per poder circular. Ara bé, l’obligatorietat de l’assegurança només afecta les bicicletes que poden assolir velocitats elevades sense necessitat de pedalejar, mentre que les bicicletes elèctriques que només disposen d’un sistema d’assistència, ajuda o impuls a la pedalada, queden exemptes de l’obligatorietat de contractar una assegurança.