Els millors cotxes elèctrics del mercat, segons l’OCU
L’Organització de Consumidors ha elaborat un informe amb els millors cotxes elèctrics en relació qualitat-preu del mercat

Molta gent se sent perduda, o si més no una mica desconcertada, a l’hora de comprar el primer cotxe elèctric. Els vehicles elèctrics augmenten les vendes a tot Europa, si bé és cert que a un ritme inferior al previst l'any 2020 pels principals fabricants i les administracions, durant la primera fase de la pandèmia del coronavirus. Els dos principals esculls que esgrimeixen els compradors potencials de vehicles elèctrics i que frenen moltes vendes a l'últim moment a favor dels vehicles híbrids endollables o híbrids convencionals són l’autonomia real d’aquests vehicles i el preu elevat.
És cert que els cotxes elèctrics cada vegada presenten unes autonomies reals més competitives i que la xarxa de punts de recàrrega no ha parat d'augmentar els darrers anys i també convé apuntar que ja hi ha diversos models totalment elèctrics a un preu de compra més que raonable, fins i tot al nivell o per sota dels seus equivalents amb motor de combustió. És el cas del Leapmotor T03 o del futur BMW iX3, per posar-ne dos exemples ben diferents i amb enfocaments comercials gairebé oposats.
Per mirar d'ajudar els compradors en el procés de decisió, l’OCU ha elaborat un informe on explica quins són, segons els seus paràmetres, els 5 millors vehicles elèctrics petits, mitjans i grans del segment depenent del preu de compra i de l'autonomia. L’organització de consumidors apunta que el consum real dels vehicles elèctrics és fins a un 15% més elevat del que promet la fitxa tècnica en cicles d’homologació WTLP, cosa que incideix de manera directa en l'escurçament de l’autonomia real del vehicle. Aquest diferencial és especialment acusat en autopistes i autovies, on els vehicles elèctrics analitzats només ofereixen una autonomia real del 70% de la capacitat teòrica, segons conclou l’estudi de l’OCU.
Els millors models per rang de preu
L’OCU ha aglutinat els millors models elèctrics en el diferents rangs de preu, depenent de si són més o menys assequibles per al gran públic, és a dir, la seva relació entre preu i qualitat. El primer nivell, corresponent als cotxes petits, corona el Kia EV3 com el millor model del mercat actualment, seguit del Peugeot 208 elèctric i -atenció- el Leapmotor T03.
-
Kia EV3 81 kWh (41.705 euros)
475 km d'autonomia teòrica (380 quilòmetres en autopista o autovia)
-
Peugeot 208 51 kWh (29.800 euros)
315 km d'autonomia teòrica (255 quilòmetres en autopista o autovia)
-
Leapmotor T03 (18.950 euros)
200 km d'autonomia teòrica (160 quilòmetres en autopista o autovia)
-
Yudo 3 (25.000 euros)
260 km d'autonomia teòrica (210 quilòmetres en autopista o autovia)
-
Cupra Born 77 kWh (40.640 euros)
420 km d'autonomia (335 km en autopista o autovia)
Pel que fa als vehicles elèctrics mitjans, amb una carrosseria d’uns 4,5 metres de llarg i un preu per menys de 40.000 euros, el Volkswagen ID.3 destaca amb claredat sobre els Skoda Elroq i Ford Capri, entre més.
-
VW ID3 77 kWh (37.750 euros)
425 km d'autonomia teòrica (345 km d'autonomia real en autopista o autovia)
-
Skoda Elroq 77 kWh (39.700 euros)
440 km d'autonomia teòrica (355 km d'autonomia real en autopista o autovia)
-
Ford Capri 77 kWh (45.070 euros)
485 km d'autonomia teòrica (390 km d'autonomia real en autopista o autovia)
-
Renault Scenic 87 kWh (42.255 euros)
450 km d'autonomia teòrica (360 km d'autonomia real en autopista o autovia)
-
BYD Dolphin 60 kWh (30.990 euros)
330km d'autonomia teòrica (265 km d'autonomia real en autopista o autovia)
Pel que fa al rang de preu més elevat, d’entre 40.000 i 55.000 euros, l’OCU destaca la relació entre preu i autonomia del Tesla Model 3, al davant dels més moderns Toyota BZ4X i BYD Seal.
-
Tesla Model 3 75 kWh (40.490 euros)
520 km d'autonomia teòrica (415 km d'autonomia real en autopista o autovia)
-
Toyota BZ4X (34.500 euros)
430 km d'autonomia teòrica (350 km d'autonomia real en autopista o autovia)
-
BYD Seal (41.720 euros)
430 km d'autonomia teòrica (350 km d'autonomia real en autopista o autovia)
-
Mazda 6e 75 kWh (41.115 euros)
415 km d'autonomia teòrica (335 km d'autonomia real en autopista o autovia)
-
Skoda Enyaq Coupe 80 kWh (46.150 euros)
460 km d'autonomia teòrica (370 km d'autonomia real en autopista o autovia)
Classificació per segments
Per facilitar la tasca als clients interessats, l’OCU també ha desglossat els millors cotxes elèctrics segons el preu i l'autonomia per segments, incidint un cop més en les autonomies reals que aquests vehicles poden oferir en autopistes i autovies, fins a un 30% inferiors a les xifres homologades.
-
Urbà - Leapmotor T03 (18.950 euros)
200 km d'autonomia teòrica (160 km d'autonomia real en autopista i autovia)
-
Utilitari - Peugeot 208 51 kWh (29.800 euros)
315 km d'autonomia teòrica (255 km d'autonomia real en autopista i autovia)
-
Compacte - VW ID3 77 kWh (37.750 euros)
425 km d'autonomia teòrica (345 km d'autonomia real en autopista i autovia)
-
Berlina - Tesla Model 3 75 kWh (40.490 euros)
525 km d'autonomia teòrica (415 km d'autonomia real en autopista i autovia)
-
SUV urbà - Kia EV3 81 kWh (41.705 euros)
475 km d'autonomia teòrica (380 km d'autonomia real en autopista i autovia)
-
SUV compacte - Skoda Elroq 77 kWh (39.700 euros)
440 km d'autonomia teòrica (355 km d'autonomia real en autopista i autovia)
-
SUV Gran - Toyota BZ4X (34.500 euros)
430 km d'autonomia teòrica (345 km d'autonomia real en autopista i autovia)