Seat supera el milió de SUV venuts
El trio format pels Arona, Ateca i Tarraco assoleix una fita històrica per a la marca de Martorell
L'any 2016 Seat va presentar l'Ateca, el primer SUV de la seva història que estava cridat a rivalitzar amb models com el Nissan Qashqai, el Kia Sportage o el Hyundai Tucson. La marca de Martorell va rebre nombroses crítiques perquè el seu primer tot camí va arribar al mercat força més tard del que hagués estat desitjable, però els terminis de desenvolupament marcats pel Grup VAG així ho van determinar. Ràpidament l'Ateca es va posicionar com un dels models més exitosos de la marca catalana, fent oblidar ràpidament al tot just subtituït Seat Altea. És a dir, la història de sempre: un SUV que reemplaça un monovolum.
Sigui com sigui, l'èxit de l'Ateca va animar al Grup VAG a planificar més tot camins per al fabricant de Martorell, motiu pel qual un any després va arribar al mercat el Seat Arona. Es tractava d'un petit SUV urbà (que es podria considerar com la versió tot camí de l'Ibiza) que des del primer dia es va convertir en el SUV més venut de la marca. Finalment l'any 2018 va ser el torn del Tarraco, un model força menys venut en termes generals però que alhora és molt més específic; està destinat a un públic que busca un vehicle molt espaiós amb fins a set places.
Un milió de SUV en sis anys
Des d'aquell any 2016 en que va ser presentat l'Ateca fins avui mateix, Seat ha venut un milió de tot camins a tot el món. I el principal responsable d'aquest èxit, malgrat pugui no semblar-ho degut a l'èxit inicial de l'Ateca, és l'Arona. No només es tracta del model que ha arrodonit la xifra fins al milió de SUV venuts, sinó que representa gairebé la meitat d'aquesta xifra global amb un total de 481.585 unitats venudes. No només va ser el model més venut a Espanya l'any 2021, sinó que des que va arribar al nostre mercat acumula un total de 98.000 unitats venudes. Els motius? Posicionar-se com un vehicle juvenil i personalitzable, polivalent però alhora compacte i que destaca pel seu preu competitiu. A més, el Seat Arona es fabrica a la planta de Martorell.
Malgrat les xifres globals de vendes de l'Ateca siguin lleugerament inferiors, el cert és que els números són molt similars al de l'Arona. El SUV compacte català acumula un total de 435.443 unitats venudes a tot el món, sent el seu principal mercat l'Alemany on ha venut més de 108.000 unitats. Tant el Seat Ateca normal com la versió esportiva Cupra Ateca ens ha encantat cada cop que l'hem provat, especialment gràcies al seu bon equilibri entre eficiència i prestacions.
Finalment el Seat Tarraco, malgrat hagi contribuït en menor mesura a aconseguir la xifra d'un milió de SUV venuts, també s'ha posicionat com un producte rellevant a la gamma Seat. A nivell global el fabricant català ha venut un total de 88.820 unitats, i de la mateixa manera que passa amb l'Ateca, el seu mercat principal és alemany amb 29.000 unitats venudes.
Un segment en plena forma
La moda SUV fa temps va deixar de ser una moda per passar a ser tota una realitat. Aquesta categoria va representar l'any 2021 el 46% del total de matriculacions a Europa, la qual cosa representa cinc punts percentuals més que l'any 2020. A casa nostra aquesta xifra és fins i tot superior, representant més de la meitat del total de les matriculacions (el 56%). I com hem pogut veure Seat no és aliena a aquesta tendència, ja que les vendes conjuntes dels Arona, Ateca i Tarraco van representar l'any 2021 el 49% del total de matriculacions del fabricant de Martorell, amb 192.100 unitats.