Supervendes
Motor Proves 12/03/2022

5 motius pels quals el Seat Arona és líder de vendes

Intentem radiografiar l'èxit comercial del Seat Arona tant a Catalunya com a Espanya durant el 2021

8 min
Seat Arona

El Seat Arona va ser el cotxe més venut a Catalunya durant el 2021. El gran èxit comercial d’aquest totcamí urbà ha estat una autèntica sorpresa fins i tot a dins de la marca i, cinc anys després de la seva presentació oficial, l’Arona segueix més en forma que mai, desbancant rivals poderosos com els Dacia Sandero o Seat León del rànquing de cotxes més venuts a Catalunya i a Espanya.

Seat Arona

Seat va matricular 21.924 unitats de l’Arona durant tot el 2021, cosa que suposa un increment del 42,72% respecte a l’any anterior. El fet d’haver estrenat un restyling tecnològic durant l’estiu del 2021 i el seu preu competitiu han fet que l’Arona s’hagi convertit en el cotxe més venut a Espanya cinc anys després del seu llançament comercial, un cas inèdit en la història de l’automoció a l'Estat. Pràcticament totes les unitats del Seat Arona venudes feien servir motors de gasolina, ja que Seat ha anat retirant progressivament les motoritzacions dièsel dels Arona i Ibiza nous. 

Seat Arona

L’èxit i el lideratge de l’Arona se sustenten en el canal de particulars, però especialment també en el d’empreses i rènting, de manera que ha esdevingut un dels cotxes més desitjats en aquestes modalitats. Però és que l’èxit del Seat Arona no és flor d’un dia, i acumula gairebé 400.000 unitats venudes a tot el món durant aquests cinc anys, tot i haver viscut dos anys i escaig de pandèmia i certa paralització econòmica, haver patit la crisi de subministrament dels microxips semiconductors i la contracció de la demanda derivada de la situació sanitària, social i econòmica.

Ara fa quatre anys vam provar per primer cop el Seat Arona amb l’acabat FR, un model que ens va agradar força i que hem volgut repetir per poder comprovar de primera mà les evolucions tecnològiques i estètiques del petit urbà de Martorell, el model més venut de l’any i que ha superat els històrics León i Ibiza com a líder de vendes de Seat. Hi ha diverses causes que expliquen l’èxit de l’Arona, però convé tenir clar que en aquest cas l’ordre dels factors no és rellevant ni altera el resultat i que no hi ha cap causa més important que la resta, sinó que totes fan en conjunt que els compradors prefereixin l’Arona a l’Ibiza o a altres SUV de la marca com l’Ateca o el Tarraco.

Estètica treballada i efecte novetat

L’Arona és un SUV que està a la moda. Urbà, de dimensions contingudes i amb moltes possibilitats de personalització. L’Arona es pot triar i configurar amb diferents combinacions de colors de pintura entre el sostre i la resta de la carrosseria, i això fa que el cotxe sigui estèticament més atractiu i visual. Estèticament, l’Arona incorpora ara un nou nivell d’equipament anomenat Xperience, que li aporta una imatge més aventurera gràcies a les proteccions de plàstic específiques, amb un aire més orientat a viure experiències fora de l’asfalt.

Detalls estètics
Detall del difusor
Detall de la calandra i els fars led

L’Arona també estrena nou difusor, un nou para-xocs específic i els llums antiboira heretats del Cupra Formentor, així com nou logotip amb la lletra característica dels nous Seat, que un mestre de primària anomenaria lletra lligada. A tot això cal sumar-hi les exclusives llandes de la nostra unitat de prova, i detalls estètics propis de les versions FR, com ara les pinces de fre pintades de vermell.

Seat Arona
Detall de les llandes
Imatge posterior

La seva estètica a la moda fa que l’Arona sigui més desitjable per a determinats segments del gran públic que no pas un Ibiza, un model veterà amb molts anys al mercat i que potser comença a mostrar símptomes de desgast. 

Polivalència i més espai interior

L’Arona es ven molt bé entre el públic femení i especialment en edats compreses entre els 35 i els 50 anys, amb fills, mascotes o familiars grans i residents en ciutats més o menys grans, un perfil de comprador força diferent del de l’Ibiza, que generalment és més jove, masculí i sense fills a càrrec. Això s’explica pel fet que l’Arona és un vehicle pràctic i polivalent, que compleix fil per randa tots els preceptes que el diccionari atribueix a un bon vehicle utilitari. 

La clau de volta del seu èxit també cal buscar-la, doncs, en el seu espai interior. Tot i utilitzar la mateixa plataforma que l’Ibiza o els Audi A1 i Volkswagen Polo, l’Arona ofereix més espai de càrrega al maleter, ja que té 55 litres més de capacitat que els models abans esmentats. A més, tot i que les cotes i mides del seu habitacle fan que ofereixi un espai per a les cames i una amplada molt similars, les formes de la seva carrosseria donen més sensació d’amplitud als ocupants.

Detall de les places davanteres
Detall de les places posteriors
Detall del maleter

Gràcies a la seva alçada lliure, l’Arona també permet fer petites incursions fora de l’asfalt durant les vacances o els caps de setmana per la platja o la muntanya. Sabent que l’Arona es mourà pràcticament sempre en entorns urbans, la seva polivalència li permet presentar bones aptituds per al lleure i l’oci en família, i per escapar-se de la gran ciutat. Un altre factor decisiu a favor dels totcamins és que gràcies a aquesta alçada també s’enfilen amb facilitat a totes les voreres del país per aparcar el cotxe i deixar o recollir els nens a l’escola, per exemple. Tot i que a primer cop d’ull sembli poc important, el fet de tenir unes mides compactes i poder aparcar a qualsevol lloc augmenta molt les possibilitats de l’Arona enfront de l’Ibiza o de qualsevol turisme convencional.

Càrrega tecnològica

Els interiors de l’Arona també ofereixen novetats tecnològiques interessants com ara el sistema de connectivitat Seat Connect, accés sense fil a Apple CarPlay i Android Auto i reconeixement d’ordres de veu que s’activa automàticament al pronunciar les paraules “Hola hola”, però que segueix sense entendre ordres en català, una possibilitat que seria d’agrair tenint en compte que aquest és un vehicle fabricat al Baix Llobregat.

Detall dels interiors
Detall dels interiors
Detall dels interiors

L’altra gran novetat de l’Arona és que inclou nou sistemes d’assistència al conductor, com ara l’assistent de viatge, que ofereix una conducció autònoma de nivell 2 sobre 5 gràcies als assistents de manteniment de carril o el control de creuer adaptatiu, o l’assistent d’aparcament, que pot estacionar el vehicle automàticament.

Una mecànica ben assortida que diu adeu al dièsel

Pel que fa a la mecànica, el Seat Arona ofereix dues versions diferents, que inclouen tres mecàniques gasolina amb potències de 95, 110 i 150 CV i una de gas natural o TGI de 90 CV, més respectuosa amb el medi ambient i que redueix les emissions un 25% respecte als motors de gasolina. Totes les mecàniques s’associen a un sistema de tracció davantera i canvi manual, per bé que les variants gasolina de 110 i 150 CV també es poden associar a un canvi automàtic DSG de set relacions.

Per primer cop la marca catalana ha prescindit de les mecàniques dièsel, que semblen haver perdut protagonisme en aquest segment de totcamins urbans. Tot i que no disposa de versions híbrides, ja que la seva plataforma modular no permet aquesta possibilitat tècnica, Seat sí que ofereix les versions que funcionen amb gas natural comprimit i que van destinades als compradors amb més consciència ambiental. 

Detall del motor 1.5 TSI
Detall del motor 1.5 TSI

En el cas de la nostra unitat de prova, equipada amb el motor 1.5 TSI de quatre cilindres i 150 CV associat al canvi DSG de set relacions, val a dir que l’equilibri entre prestacions i consum és adequat. Es mou en mitjanes de consum reals d’entre 6,5 i 7 litres. Possiblement l’Arona no necessita el motor de quatre cilindres i 150 CV per funcionar d’allò més bé, i la gran majoria d’unitats matriculades a Catalunya fan servir el motor 1.0 TSI de tres cilindres i 90 o 110 CV. Com deia, l’Arona no necessita tanta potència per complir la seva missió a la perfecció, però ens encanta el seu caràcter llatí i la seva entrega de potència.

El seu caràcter i dinamisme és un altre dels punts forts de l’Arona, un cotxe que sap plasmar molt bé el compromís entre comoditat i agilitat que caracteritza Seat. Aquest no és un cotxe esportiu o pensat per ser ràpid, però sí que presenta un comportament dinàmic que el fa agradable de fer anar per trams revirats i una agilitat molt apreciable en ciutat i autopistes i autovies.

Un producte assequible

Finalment –i no és el menys important–, hi ha el bon posicionament comercial del producte, amb un preu assequible per a la majoria de compradors del país. Assequible no vol dir barat. En cap cas considero que l’Arona sigui un cotxe barat: és un model que deixa un bon marge de beneficis per cada unitat venuda, i de fet ha estat molt més rendible per a la marca i xarxa comercial que no pas el seu germà Ibiza.

L'Arona en acció a la carretera
L'Arona en acció a la carretera
L'Arona en acció a la carretera

Però l’Arona té una forquilla de preus més o menys acceptable i que es mou entre els 20.000 i els 28.000 euros, descomptes promocionals a banda, i és un dels cotxes que més assorteix les flotes de les empreses de rènting de vehicles. En el cas de la nostra unitat de prova, equipada amb tots els extres i la mecànica més potent amb canvi DSG de set relacions, sistema d’àudio Beats de set altaveus i llandes de 18 polzades, el preu final s’atura en els 29.158 euros (descomptes promocionals a banda). Són molts diners, però és la millor relació entre qualitat i preu en aquest sector del mercat. I és que per aquest preu no trobareu pas cap model de 150 CV amb modes de conducció i tot l’equipament tecnològic i de seguretat que presenta aquest Arona FR. Alguns rivals com els Hyundai Kona o Volkswagen T-Cross equivalents són més cars, i altres models més econòmics com els Ford Puma o Mazda CX-3 són menys potents i més petits i estan menys equipats que l’Arona.

stats