Kia es converteix en la marca més fiable als Estats Units
L'últim informe de JD Power reivindica la fiabilitat de les marques coreanes al mercat nord-americà
Un any més la consultora JD Power ha presentat el seu informe anual sobre les marques de cotxes més fiables i més ben valorades pels clients al mercat nord-americà. Aquest informe, que recull les opinions i experiències de més de 30.000 compradors de cotxes amb vehicles de més de tres anys de vida útil, és un dels indicadors més valorats i respectats de la indústria automobilística.
Com ja és habitual en aquest i altres estudis, la majoria de problemes i avaries que afecten els vehicles amb més de tres anys d’antiguitat són de caràcter tecnològic, especialment en els apartats de connectivitat i infoentreteniment, ja que els seus sistemes sovint queden obsolets o presenten problemes de funcionament a partir del tercer any. En canvi, els problemes mecànics seriosos (motor, transmissió o direcció, per exemple) cada cop són menys habituals en els informes de JD Power, que ja fa 33 anys que es publiquen.
L’informe del 2022, però, és el primer en aquestes més de tres dècades d’història que mostra un canvi de paradigma en el mercat nord-americà, amb la consolidació de les marques coreanes fins i tot per sobre de les japoneses, grans dominadores dels rànquings de fiabilitat en els últims anys. Segons apunta l'informe, Kia és la marca més ben valorada pels compradors enquestats, amb la menor incidència de problemes (145) de totes les marques. Hyundai, la marca bessona de Kia, es consolida en el tercer lloc, mentre que Genesis, la filial de luxe del grup coreà, es consolida com la marca de luxe i aspiracional més fiable del rànquing nord-americà, per davant de gegants com Lexus o Porsche.
Una de les novetats del rànquing d’aquest any és que per primer cop l’estudi també inclou un grau de satisfacció dels clients de cotxes amb més de tres anys d'antiguitat, i amb quin software han pogut actualitzar el sistema d’infoentreteniment del seu vehicle. La majoria de queixes que recull l’informe tenen a veure amb el funcionament deficient del navegador, de la connexió Bluetooth o del sistema d’ordres per veu, entre d'altres.
Un altre dels elements sorprenents del rànquing és que els compradors de marques generalistes queden més satisfets del seu cotxe que no pas els de marques aspiracionals o de luxe, ja que la mitjana d’incidència entre les marques generalistes és de 190 punts, mentre que les marques prèmium acumulen una mitjana de 204 punts. Aquesta diferència s’explica per la càrrega tecnològica més gran dels vehicles aspiracionals –per tant, s’espatllen abans– i pel grau més gran d’exigència dels compradors de marques amb un alt valor afegit. A tot això cal sumar-hi el fet que les marques generalistes també han millorat molt els estàndards de producció i qualitat dels seus productes.
Amb tot i parlant de models concrets, el Porsche 911 encara és el vehicle més ben valorat en fiabilitat i grau de satisfacció dels compradors nord-americans, i continua com a líder d’aquest estudi per tercer any consecutiu. L'informe també apunta els líders de seguretat i fiabilitat en cada segment del mercat americà, amb la presència destacada del Toyota Corolla entre els compactes més fiables, el BMW Sèrie 4 entre les berlines aspiracionals i esportives, el Kia Sorento entre els SUV familiars, el Porsche Cayenne entre els totcamins familiars i esportius i els Lexus UX i NX en el segment aspiracional.