Motor Seguretat viària

Tot el que has de saber del nou llum d'emergència obligatori per evitar multes

A partir de l'1 de gener tots els vehicles han de disposar del llum d’emergència V-16 homologat per la DGT i amb un sistema de geolocalització

Llum d'emergència V-16
14/11/2025
3 min

BarcelonaL’obligatorietat de fer servir el nou llum d’emergència o balisa V-16 homologat per la DGT a partir de l'1 de gener ha deixat més interrogants que no pas certeses entre els conductors. El fet de ser un sistema desconegut i que no s’ha aplicat mai a cap país europeu, l’existència d’altres llums d’emergència similars però no degudament homologats i el calendari d’aplicació, que no preveu cap mena de període transitori, han generat desconeixement i descontentament entre els conductors espanyols.

La idea de la DGT amb aquest nou sistema és augmentar la seguretat dels conductors del vehicle en cas d’accident o incidència viària. El llum d’emergència V16 substituirà els actuals triangles d’avís mitjançant un nou sistema de connexió automàtica que avisa l’autoritat competent de la seva ubicació exacta mitjançant una plataforma digital anomenada DGT 3.0 a través d’una targeta SIM. La justificació d’aquest nou sistema és no fer sortir els conductors del vehicle quan queda immobilitzat per avaria, per exemple, i reduirà el risc d'atropellament. El llum ha d'estar guardat –i amb la bateria carregada– a la guantera del cotxe, per poder accedir-hi sense haver de baixar del vehicle. En cas d'avaria o accident, caldrà posar-lo en marxa i situar-lo en el sostre del vehicle.

Aquest sistema d'emergència no necessita cap telèfon mòbil o connexió externa per al seu funcionament, perquè la targeta SIM i el sistema de geolocalització del senyal funcionen de manera autònoma durant un període de, com a mínim, 12 anys. El senyal V16 també ha de poder funcionar fins i tot en un espai sense cobertura telefònica convencional gràcies a una connexió de xarxa específica. A més, aquest sistema estarà homologat i es podrà fer servir a la resta de països adscrits a la convenció de circulació signada a Viena l'any 1968 (que inclou la majoria de països del món) i, per tant, no haurem de patir per circular per les carreteres d'Andorra, França o el Marroc, per exemple. 

Ara bé, és important recordar que el sistema de llum d’emergència V-16 només serveix per marcar la nostra posició, però no transmet cap informació sobre el nostre estat o el del nostre vehicle. Per tant, encara serà necessari que, un cop sigui possible i siguem en un espai segur, truquem a l’assistència del vehicle nosaltres mateixos. La normativa no obliga les motocicletes de fer ús d'aquest nou sistema, però el recomana.

Arribats a aquest punt és important destacar que el llum d’emergència V-16 és un sistema de balisa lumínica amb una targeta SIM integrada que no té accés a les nostres dades personals ni les del nostre vehicle. En cap cas la DGT recull informació del vehicle o conductor tal com han escampat alguns rumors i desinformacions que circulen per la xarxa, sinó que es limita a enviar la posició exacta del nostre cotxe en el moment d’activar el sistema, sense que això inclogui la matrícula del vehicle ni la nostra identitat.

Com saber si el llum està homologat

Aquest nou sistema necessita un llum homologat que emet una il·luminació visible a un quilòmetre i a 360 graus i té un preu de venda al voltant dels 40 euros. Cal anar molt alerta a l'hora d'adquirir-lo, ja que fàcilment ens podem confondre i comprar-ne un de més econòmic però que no estigui degudament homologat.

Per saber si aquest sistema està homologat cal que els compradors es fixin si hi figura el número d’homologació certificat per un laboratori acreditat (LCOE o IDADA), o bé si hi figura un distintiu oficial o el segell de conformitat. Aquest és un punt molt rellevant, ja que al mercat hi ha diverses opcions de llums d’emergència més econòmics amb el nom V16, sense referència a la seva connectivitat, i que no estan homologats. La sanció en cas de patir un accident i no disposar del sistema lumínic homologat és de 200 euros, i si un agent de l’autoritat detecta l’absència d’aquest dispositiu en un control rutinari, la multa serà de 80 euros.

stats