Quan caldrà subtituir el triangle pel senyal lluminós V-16?
Actualment ja es pot fer servir el llum d'emergència per substituir el triangle, però el model definitiu haurà d'estar geolocalitzat
El triangle de tota la vida té data de caducitat. La DGT ha anunciat que a partir del dia 1 de gener de l'any 2026 no es podran fer servir més i que, des d'aquell moment, caldrà fer servir el llum d'emergència V16. Però aquesta notícia té diversos aspectes a matisar. D'entrada convé explicar què és aquest llum. Es tracta d'una balisa que genera un flaix taronja intermitent i que, en cas de trobar-nos en una situació de perill (punxar roda, quedar-nos tirat a la carretera o haver patit un accident) ens permet advertir la resta de conductors de la nostra posició sense haver de baixar del vehicle.
Segons informa la DGT, tot i que a partir del dia 1 de gener del 2026 només es pugui fer servir aquest tipus d'indicador lluminós, actualment es pot servir indistintament el senyal V16 o el triangle tradicional. Això sí, abans d'anticipar-se i adquirir un d'aquests flaixos de seguretat és interessant estar al cas de les darreres novetats al respecte, ja que la majoria de models que es troben actualment al mercat no seran vàlids d'aquí a tres anys.
El senyal V16 haurà d'estar connectat
Davant l'allau de peticions de senyals lluminosos V16 per part dels conductors la DGT s'ha vist obligada a informar que a partir de l'any 2026 els únics models homologats hauran d'estar connectats a la plataforma DGT 3.0. Es tracta d'una base de dades que l'organisme està desenvolupant i que li permetrà crear una xarxa de mobilitat a temps real mitjançant connectivitat 5G per poder millorar la seguretat vial davant d'emergències o accidents.
La idea de la DGT és que tots els vehicles estiguin connectats a aquesta plataforma a partir del 31 de desembre de 2025, motiu pel qual els llums d'emergència V16 també hauran de poder accedir-hi mitjançant un sistema de geolocalitazació i, d'aquesta manera, enviar la informació de la seva ubicació i la potencial situació de perill a la resta de conductors.
Així doncs, des d'aquest passat estiu i fins el darrer dia de l'any 2025 es podran fer servir indistintament els triangles o el senyal lluminós V16, però a partir d'aquella data serà obligatori disposar del llum connectat a la plataforma DGT 3.0. Actualment al mercat els llums V-16 connectats estan pendents de superar el procés d'homologació de la DGT per tal de poder ser vàlids en el futur, així que de ben segur els fabricants aniran incorporant models connectats al mercat durant els propers mesos.