Seguretat viària
Motor 16/04/2021

Un carnet per als ciclistes?

El Baròmetre del Ciclista Urbà de Barcelona del RACC revela que la majoria de ciclistes i usuaris de patinets elèctrics no respecten ni coneixen la majoria de normatives relatives a la circulació

2 min
Un home circulant en bicicleta per un carrer del centre de Barcelona.

El president del RACC, Josep Mateu, ha plantejat que a Barcelona sigui obligatori un carnet o permís específic per poder circular en bicicleta o patinet, en el marc de la presentació del tercer Baròmetre del Ciclista Urbà de Barcelona.

Aquesta proposta, que ha aixecat molta polseguera entre els usuaris de bicicleta i patinet a la capital catalana, té origen en el fet que aquest baròmetre ha conclòs que quatre de cada deu (un 38% del total, per ser més exactes) usuaris de bicicleta o patinet a la ciutat no coneixen la normativa vigent, ni les normes bàsiques de circulació, ni les ordenances municipals que afecten a aquests vehicles.

El tercer Baròmetre del Ciclista Urbà de Barcelona és el resultat d’una enquesta realitzada a més de 600 usuaris de bicicletes als nou districtes de la ciutat, i aporta algunes dades interessants, com ara que el 36% dels entrevistats reconeixen que circulen amb auriculars posats, o que el 24% dels ciclistes fan servir el mòbil mentre circulen. Aquests percentatges es disparen en la franja d’edat de menors de 20 anys, en què el 55% reconeix que fa els auriculars mentre circula i el 42% afirma que fa servir el mòbil durant els trajectes. A més, el 21% dels enquestats en aquest baròmetre no tenen timbre a la bicicleta, el 29% no disposa de llum davantera, el 22% no porta llum posterior i els 56% no fa servir elements reflectants de nit. Ara bé, no tot són males dades, ja que l’ús del casc s’ha anat generalitzant els últims anys fins arribar al 56% actual.

Pel que fa a l'ús del vehicle, el 77% dels enquestats asseguren que fan servir la bicicleta per anar a treballar, estudiar o fer compres quotidianes, i el 40% del total assegura tenir un aparcament segur a la feina on deixar la bicicleta. L’estudi del RACC també conclou que la pandèmia ha estat un element clau per estendre l’ús de la bicicleta, ja que el 12% assegura que la fa servir per evitar possibles contagis. Aquest baròmetre també apunta que cal millorar la seguretat dels ciclistes, millorant els carrils bici per evitar la sensació de vulnerabilitat que tenen, i segregar-los del trànsit. Curiosament més del 50% dels ciclistes també creuen que la convivència amb els patinets elèctrics als mateixos carrils bici els genera més inseguretat.

Cristian Bardají, director de l’àrea de mobilitat del RACC també demana que, a banda de les millores de les infraestructures, s’ofereixi un Bicing amb millor cobertura i amb disponibilitat de vehicles electrificats, sobretot als barris amb orografies més complicades.

Segons Josep Mateu, el desconeixement de la normativa i les imprudències a l’hora de circular es podrien deure al fet que el 50% dels usuaris de bicicletes o patinets provenen del transport públic, i el 32%, de vianants, i que per tant tenen poca formació i experiència en circulació viària. En aquest sentit, demana formalment a les institucions responsables, com l’Ajuntament de Barcelona, la direcció general de Transit (DGT) i el Servei Català de Trànsit (SCT), millores en la formació dels ciclistes, que podrien passar per aquest permís o carnet específic o per programes d’educació viària als centres educatius catalans.

stats