Indústria

Volkswagen tanca la primera fàbrica a Alemanya en 88 anys per la baixa demanda de cotxes elèctrics

Els mals resultats comercials de l’ID.3, el vehicle elèctric estrella de Volkswagen, obliguen la marca a prescindir de la planta de Dresden

La fàbrica vidre de Volkswagen a Dresden
18/12/2025
2 min

Després del terratrèmol originat per l’escàndol de les emissions o Dieselgate, que va esquitxar de ple el grup Volkswagen l’any 2015, ara tot just fa deu anys, la marca de la Baixa Saxònia va desenvolupar un ambiciós pla per a l’electrificació total de la seva gamma. Ho va fer abraçant plenament –qui sap si amb la fe del convers– el cotxe elèctric com a taula de salvació i far en un dels moments més foscos de la seva història.

L’any 2019 Volkswagen va presentar el nou ID.3, un vehicle elèctric de nova generació que havia de marcar un abans i un després en la història de la marca. De fet, l’aleshores director executiu de la marca, Herbert Diess, va assegurar que l’ID.3 seria el cotxe més important de la història de Volkswagen, a l’altura del Beetle original o del Golf. Res més lluny de la realitat: sis anys després, la marca es veu obligada a tancar la planta de Dresden, on fabricava l’ID.3, a causa dels mals resultats comercials d’aquest cotxe elèctric.

La fàbrica de Dresden, també anomenada fàbrica de vidre, és la primera que Volkswagen tanca en territori alemany en els darrers 88 anys. Aquesta instal·lació, situada a la capital de l’estat alemany de Saxònia, es va inaugurar l’any 2001 i es va destinar a la producció de la berlina de luxe Phaeton, per ser substituïda l’any 2017 per l’e-Golf, la versió elèctrica del Golf, i a partir del 2019, pel flamant ID.3. El tancament de la fàbrica és un avís a navegants a les administracions, ja que Volkswagen va ser el símbol del ressorgiment de l’Alemanya Occidental després de la Segona Guerra Mundial.

De moment el grup alemany seguirà fabricant l’ID.3 a la planta de Zwickau (on, entre altres models, es fabrica el Cupra Born), situada a 115 quilòmetres de Dresden, una fàbrica més gran, dimensionada per fabricar uns 360.000 vehicles elèctrics anuals però que aquest any difícilment arribarà a les 200.000 unitats fabricades. A tall d’exemple, la planta de Volkswagen a Chemnitz, a 78 quilòmetres de Dresden i a 42 quilòmetres de Zwickau i especialitzada en vehicles de combustió (molts d’ells, dièsel), fabrica més de 730.000 unitats anuals. 

Tot i que la marca no s’ha pronunciat mai sobre aquest aspecte, diversos experts apunten que el procés de transició del vehicle de combustió tradicional –amb un pes molt important dels cotxes dièsel TDI– cap al vehicle totalment elèctric que ha volgut implementar Volkswagen no ha estat prou ben resolt estratègicament. I és que ara mateix el mercat demana vehicles amb tecnologia híbrida i híbrida endollable, com a pas previ cap a l’electrificació total del parc automobilístic, sobretot a escala europea. Aquesta errada estratègica beneficiaria Toyota, el principal rival del grup Volkswagen a tot el món, que fa més de 20 anys que aposta pels vehicles híbrids i a qui de moment el temps i les preferències dels consumidors semblen haver donat la raó.

stats