Motor Consells de conducció

5 consells per conduir amb neu de forma segura

Repassem una sèrie d'indicacions que ens poden facilitar la vida a l'hora de conduir sobre neu o gel

5 consells per conduir amb neu de forma segura
5 min

Amb l'arribada del fred i de les baixes temperatures també arriba un dels fenoments meteorològics més fascinants de tots: la neu. Normalment cau a les muntanyes i afecta poblacions que estan acostumades a aquest element, però esporàdicament també arriba a cotes baixes i provoca nombrosos problemes de circulació. És per aquest motiu que avui repassarem cinc consells per conduir amb neu de forma segura, tractant de preparar el nostre vehicle no només per evitar accidents, sinó també per poder arribar al nostre destí sense haver de patir en excés.

I és que conduir sobre neu o gel és força complicat en línies generals, especialment si el nostre vehicle no està preparat per a aquesta circumstància o si no disposem d'equipaments especials. Malgrat tot, aquests consells per conduir amb neu no només serveixen per quan cau una nevada fora dels llocs habituals, sinó per desplaçar-nos amb seguretat allà on la neu cobreixi l'asfalt. Som-hi!

Posa a punt el vehicle

Cal mantenir nets els vidres, els llums i fins i tot la carrosseria.

El primer dels consells per conduir amb neu de forma segura podria servir també per a qualsevol altra època de l'any, perquè té a veure amb l'estat del vehicle i el seu manteniment… i és una cosa que ens ha de preocupar constantment. En qualsevol cas, quan arriba el fred és fonamental revisar tant allò que es veu com allò que no es veu del vehicle. El que es veu és evident: els vidres (que han d'estar tan nets com sigui possible per evitar que s'entelin), els llums i fins i tot la carrosseria, per evitar l'aparició d'òxid a causa de la sal que es troba a la carretera.

I el que no es veu també és important: cal sortir de casa amb el dipòsit de combustible ple, amb els nivells i els líquids revisats, amb el dipòsit de l'eixugaparabrises ple d'algun tipus de líquid anticongelant específic i amb la bateria revisada i en bon estat. A més, els neumàtics, dels quals en parlarem tot seguit, han d'estar en bon estat.

Equipa neumàtics d'hivern o porta cadenes

Portant neumàtics d'hivern no caldrà fer servir cadenes.

En molts països d'Europa (també a Andorra) són obligatoris els neumàtics d'hivern durant els mesos més freds de l'any. A Catalunya no és necessari, però evidentment resulta molt recomanable. Per poder assegurar-nos passar un hivern tranquils davant de possibles nevades hem d'escollir entre tres possibilitats.

La primera és equipar d'uns neumàtics d'hivern el nostre vehicle. Són les rodes que millor responen davant del fred, la neu i el gel, però pateixen molt durant l'estiu, motiu pel qual haurem de disposar d'un altre joc de llandes i pneumàtics per substituir-los cap al mes d'abril aproximadament. La segona és equipar-lo amb uns neumàtics "tot temps" o de quatre estacions, que disposen de la mateixa certificació M+S dels neumàtics d'hivern, però aguanten millor les altes temperatures i no cal substituir-los en cap moment de l'any. I la tercera, que potser és la més adient per a tots aquells que visquin en zones costaneres on la temperatura no acostuma a baixar gaire, és disposar de les típiques cadenes. En aquest cas, independentment de si són metàl·liques, tèxtils o de qualsevol altre tipus, és fonamental assegurar-se que es corresponguin amb la mesura dels nostres neumàtics.

Planifica els desplaçaments

Resulta fonamental consultar la previsió meteorològica i l'estat del trànsit.

Consultar la previsió meteorològica és fonamental per saber en quines zones del nostre recorregut tindrem una possibilitat més elevada de trobar-nos amb neu o gel a la carretera. A més, aquesta consulta sempre s'ha de complementar amb una visita al web del Servei Català de Trànsit sobre l'estat de les carreteres, que ens mostra en temps real en quines zones hi ha incidències i de quin tipus.

Més enllà d'aquestes visites obligatòries, també és important planificar quina és la ruta on menys possibilitat tenim de trobar-nos neu i equipar el vehicle amb mantes, roba d'abric, aigua, alguns aliments, eines i llanternes. El millor és no haver de fer servir cap d'aquests elements, però mai sabem què ens trobarem durant la ruta i és molt millor que ens sobrin que no trobar-los a faltar quan els necessitem.

Redueix la velocitat i augmenta la distància de seguretat

Amb l'asfalt cobert per la neu o el gel hem de ser molt curosos amb el fre i l'accelerador.

Un cop hem iniciat el viatge i circulem per una zona on ha nevat o està nevant el més probable és que sobre l'asfalt s'acumuli la neu o es formi gel. Més enllà d'esperar que passi la màquina llevaneu el més important és conduir extremant la prudència al màxim i practicar una conducció completament defensiva. Per aconseguir-ho resulta imprescindible adaptar la velocitat a les condicions de la via, i en moltes ocasions aquesta velocitat serà realment baixa. Però és molt important que en tot moment sentim que podem controlar el vehicle en cas d'haver de frenar o de notar que patinen les rodes.

Un altre consell que va lligat directament al de la velocitat és el de la distància de seguretat, que en cas de circular sobre neu o gel s'ha de multiplicar per quatre respecte a la distància de seguretat normal en sec. I és que si ens toca frenar de cop el més intel·ligent és no abusar del fre i fer servir el fre motor… però això allarga molt la frenada i, per tant, necessitarem molts més metres per aturar-nos completament.

Fes servir marxes llargues

Per iniciar la marxa convé engranar segona o fins i tot tercera velocitat.

L'últim consell per conduir amb neu de forma segura té a veure amb la gestió que fem de la potència i l'adherència. Si per aturar-nos cal prioritzar el fre motor al fre mecànic, per accelerar és molt important fer servir marxes llargues. Quan iniciem la marxa en primera velocitat el motor i la caixa de canvis envien molta potència i parell a les rodes motrius per tal de poder moure el vehicle, que com que està aturat requereix molta força per desplaçar-se. En canvi, un cop ja estem en marxa les relacions de canvi prioritzen la velocitat màxima al parell, ja que el vehicle es troba en moviment i amb la inèrcia no necessita tanta força instantània.

Doncs bé, circulant sobre neu ens cal exactament això últim, però per iniciar la marxa. Com que l'asfalt ofereix molt poca adherència de seguida que accelerem ens trobarem que els neumàtics patinaran, motiu pel qual és molt millor engranar una marxa superior i jugar amb l'embragatge per transferir a les rodes la potència justa i necessària per moure el vehicle. Així doncs, un cop sapiguem com arrencar, desplaçar-nos i aturar-nos, no haurem de patir per la neu a la carretera. Bon viatge!

stats