Volkswagen ID.3: el punt de partida elèctric
BarcelonaAquest és, probablement, un dels cotxes que més expectació despertaven juntament amb el Cupra Formentor d'aquest exercici 2020. Des de la marca alemanya estan convençuts que aquest producte està cridat a formar part del hall of fame de les seves icones de la mobilitat, en el qual també figuren models tant transcendents com el Beatle (l'escarbat) o el Golf.
Després de diverses presentacions estàtiques -a Ginebra i a Madrid-, per fi va arribar el moment de poder-lo conduir i de donar o treure la raó a tots els arguments que ens havien explicat sobre un cotxe que marca el començament de l’electrificació de la marca.
Que el grup Volkswagen tingui previst invertir ni més ni menys que 35.000 milions d’euros en els pròxims quatre anys en mobilitat totalment elèctrica ja il·lustra clarament les intencions d’aquest consorci industrial. Gairebé un terç d’aquesta xifra va destinat a la marca matriu, que abans del 2025 espera disposar de vint models elèctrics al catàleg i que pretén vendre un milió i mig d’unitats d’aquesta classe de cotxes cada any.
L’anomenat “camí al zero” que ha emprès VW ve refermat pel fet que les últimes dades del mercat europeu expliquen que les matriculacions de vehicles electrificats han superat les dels turismes amb motor dièsel per primera vegada a la història. És evident que alguna cosa està canviant, doncs, a la mobilitat. Tot i la crisi, al mercat espanyol aquests cotxes han incrementat les vendes en un 23%, i els dos últims mesos s’han disparat a uns nivells mai vistos gràcies als incentius oferts pel govern... que s’han exhaurit molt ràpidament.
El VW ID.3 marca per al seu fabricant el començament d’una nova era, amb un cotxe totalment connectat, intuïtiu i amb alguns conceptes molt innovadors que no passen per alt a l’usuari.
Quan el vam veure per primera vegada ens va cridar l’atenció el seu disseny, que transmet la sensació que el nou model és encara més gran del que és en realitat. Basant-se en la plataforma que el grup ha creat per a automòbils elèctrics (MEB) i que comparteix amb altres marques amb menys capacitat de desenvolupament industrial (com Ford), l’ID.3 -un cotxe amb una petja de CO2 neutra en la seva fabricació- és un vehicle que, quan hi puges, transmet molta amplitud i una habitabilitat molt considerable, en coherència amb el primer impacte visual extern.
D’entrada, el minimalisme de l’interior xoca una mica, però a mesura que t’hi vas familiaritzant no únicament t’hi acostumes (després de jugar amb les cinc opcions cromàtiques d’il·luminació ambiental), sinó que descobreixes que l’equipament de sèrie és molt satisfactori, començant pel control per veu i seguint per les opcions que trobem tant a l’ID 'display' com a la pantalla d'infoentreteniment de deu polzades.
Aquest Volkswagen elèctric l’ofereixen en tres nivells, en funció de la capacitat de la bateria:
El nivell d’accés és el Pure, equipat amb una pila de 45 kWh, que assegura una autonomia de 300 quilòmetres i que no arribarà al mercat fins a mitjans de l’any vinent per un preu que estarà al voltant dels 30.000 €.
La versió intermèdia és la Pro, amb una bateria de 58 kWh i la possibilitat de fer 425 quilòmetres sense proveïment (aquest nivell tindrà dos esglaons, amb potències equivalents als 145 i 204 cavalls). El preu anunciat per a aquesta versió comença en els 36.145 €.
I, finalment, la Pro-S, que incorpora una bateria de 77 kWh i la promesa de cobrir fins a 540 quilòmetres sense recàrrega.
Aquesta última versió, la primera a arribar al mercat estatal (per 48.225 €), és la que hem tingut ocasió de provar, ja que la marca acostuma a introduir al mercat les versions més aspiracionals, per anar incorporant després la resta de la gamma.
La prova dinàmica ens ha permès verificar un comportament en marxa que recorda molt l’agilitat del Golf de tota la vida, però amb les inèrcies i servituds que el pes addicional de les bateries comporta, com un tacte de frenada una mica esponjós (com la majoria dels elèctrics), al qual convé acostumar-se.
Com a contrast, l’acceleració és impactant, sobretot si el desnivell no és especialment exigent, i, si tenim en compte que equipa llandes bastant generoses (19 polzades) i que porta el motor i la tracció al darrere, la conducció d’un cotxe compacte com l’ID.3 pot arribar a ser molt distreta.
A més, si ens volem entretenir amb les possibilitats de l’assistent predictiu d’eficiència -una de les diverses ajudes a la conducció que formen el seu equipament- la gestió de l’energia també es converteix en un factor interessant.
Tot i que l’ID.3 l’ofereixen amb una configuració estàndard, podrem triar entre sis colors de carrosseria i set opcions de personalització diferents.
La càrrega de la bateria la podem fer a través d’un endoll domèstic, però, si optem per altres solucions, l’aplicació IDConnect ens vincula a la plataforma WeCharge, que ens ofereix més d’un miler de punts de recàrrega públics a tot l’Estat.
Fitxa tècnica
PREU: des de 36.145 €
MOTOR: elèctric
POTÈNCIA: 150 kW (204 CV)
ACCELERACIÓ: de 0 a 100 en 7,3 s i 7,9 s
BATERIA: 58 i 77 kWh
AUTONOMIA: 425 i 549 km
MIDES: 4261 x 1809 x 1552 mm
PES: de 1.794 a 1934 kg
MALETER: 385 L
Laura Ros, directora general de Volkswagen a Espanya: "Aquest cotxe ens permet democratitzar l’electromobilitat”
Les vendes de cotxes elèctrics a Espanya van créixer un 101% a l’octubre, fins a sumar 13.346 vehicles d’aquesta classe durant els deu primers mesos del curs més estrany de la història. Quan falten dos mesos per acabar l’any, Seat encapçala el rànquing de turismes de tota mena, amb gairebé tres mil unitats despatxades més que Volkswagen, que és la segona marca en vendes.
“Després del primer confinament, crèiem que la situació seria molt pitjor, i tot i que les xifres estan per sota del que voldríem hem de ser moderadament optimistes pel que fa al comportament del mercat”, explica Laura Ros, directora general de Volkswagen a l’Estat.
Però, més enllà d’aquest èxit comercial, el principal motiu de satisfacció del fabricant és, ara mateix, el llançament de l’ID.3: “Per a nosaltres comença una nova era, la de la mobilitat sostenible, que estrenem amb un nou model que és la punta d’una ofensiva de productes totalment elèctrics. Aquest no és un primer pas simbòlic, sinó molt important perquè acosta aquesta mobilitat a tots els usuaris, la democratitza”.
Entre els principals valors que aporta aquest cotxe, la principal executiva de la marca a Espanya destaca que “és un cotxe revolucionari perquè aprofita una plataforma nova, específicament pensada per a vehicles elèctrics, que serà un estàndard dins del sector. Pel que fa a digitalització, no únicament incorpora les habituals ajudes a la conducció que ja coneixíem d’altres models de la marca, sinó que ara, a més, a través de la veu podem reforçar la comunicació entre l’usuari i el cotxe, o entre l'usuari i altres vehicles que estiguin circulant, així com amb els senyals de trànsit... tot plegat per ajudar-nos a tenir una circulació per les carreteres més segura”.
Segons Ros, la mobilitat sostenible ha portat un canvi en el llenguatge comercial que obliga a fer esforços addicionals: “Des de fa dos anys estem formant la xarxa de concessionaris en la transició cap a l’electromobilitat, tant a l’àrea de venda com a la de postvenda. Això ens ha portat a la creació dels ID Genius, experts que faran de nexe entre el fabricant i el client per resoldre qualsevol dubte o necessitat que pugui sorgir”.