Proves cotxes
Motor 02/10/2021

El SUV per antonomàsia: Jeep Compass 80th Anniversary 1.6 MultiJet

Provem la versió d’accés del totcamí comapcte de Jeep amb motor dièsel, tracció davantera i canvi manual

8 min
Jeep Compass 80th Anniversary

El Compass és el vehicle de Jeep més venut a Europa, i la marca sap que ha d’intentar arribar al màxim de compradors potencials per seguir sent competitius en un segment tan complicat com aquest. Per aquest motiu, Jeep manté una versió dièsel 1.6 MutiJet II que ofereix 130 CV i 320 Nm de parell associat a un canvi manual i tracció davantera, així com una versió gasolina amb motor turbo GSE que ofereix 130 o 150 CV de potència que es pot associar al canvi manual o un d'automàtic de doble embragatge, sempre amb l’esquema de tracció davantera. Per acabar, Jeep manté el Compass Trailhawk, amb una preparació específica per superar els obstacles més durs gràcies a la seva posada a punt i el mode de conducció específic rock, pensat per circular fora de l’asfalt.

Jeep Compas 80th Anniversary
Jeep Compas 80th Anniversary
Jeep Compas 80th Anniversary

De fet, el Compass és el producte més europeu de la gamma Jeep, tant per dimensions com per concepte global del cotxe. Si bé és cert que el Compass també es fabrica a la planta mexicana de Toluca, els models que es venen a Europa són fabricats i acoblats a la planta italiana de Melfi, on comparteix línia de producció amb els Jeep Renegade i Fiat 500X, dos models amb els quals comparteix plataforma, mecàniques i diversos elements tecnològics. En realitat, cap altre model de Jeep –ni tan sols el Renegade– s’ha adaptat més i millor a les necessitats i preferències dels compradors del Vell Continent com ho ha fet el Compass.

Ara fa uns mesos vam poder provar la versió híbrida endollable del Jeep Compass anomenada 4xe –una versió ecològica i de tracció integral–. Ens va semblar un bon vehicle amb pocs punts a millorar, però que probablement no respondrà a les necessitats de la major part dels compradors ni per preu (més de 44.000 euros) ni per autonomia elèctrica ni de gasolina –un dipòsit de només 36,6 litres de capacitat, que només li dona una autonomia de 350 quilòmetres sumant mode elèctric i de combustió.

En aquesta ocasió hem volgut provar la versió dièsel de tracció davantera i motor 1.6 MultiJet II de 130 CV i 320 NM associat a un canvi manual de sis relacions (no hi ha cap versió d’aquest motor amb canvi automàtic ni mode de tracció integral).¿Però ja té sentit vendre un model dièsel i de tracció davantera en plena era de l'electrificació?

Ras i curt, la resposta a aquesta resposta dependrà, i molt, de les necessitats reals de cada usuari. El dièsel segueix sent un combustible legal i el motor 1.6 MultiJet II un propulsor que homologa les normatives de consum Euro6 i que ofereix uns consums baixos i prestacions suficients per a la majoria de conductors, i que el canvi manual de sis relacions gestiona prou bé per efectuar una conducció tranquil·la. Si realment volem un cotxe per fer molts quilòmetres per autopistes i carreteres ràpides, aquesta mecànica encara segueix sent una de les millors opcions del mercat.

Nou Jeep COmpass 80th Anniversary
Detall etiqueta C
Retrovisors, manetes i altres detalls estètics han estat pintats de color negre

El Jeep Compass amb motor dièsel 1.6 MultiJet II de 130 CV, tracció davantera i canvi manual és un vehicle pensat per desplaçar-se per carreteres ràpides i autopistes amb facilitat, comoditat i un molt bon compromís entre consums i prestacions. De fet, al llarg de la prova vaig obtenir un consum d’uns 5 litres de mitjana circulant per autopistes i autovies a 120 km/h, de només 4 litres circulant per les rondes de Barcelona a velocitat constant de 80 km/h i d’uns 7,5 litres en cicles de conducció urbana dins de la ciutat. Aquestes xifres ens conviden a pensar que, si realment volem un Compass per fer molts quilòmetres per autopistes i autovies, la mecànica dièsel serà una opció a considerar fins i tot per sobre de la citada versió híbrida endollable, més enfocada als conductors que facin recorreguts bàsicament urbans.

Amb tot, el motor dièsel d’aquest Compass té alguns elements que també convé considerar. Sí, és un bon propulsor amb un tacte prou correcte, no excessivament sorollós ni aspre i amb consums de carburant realment baixos, però també cal destacar que el motor MultiJet II ha de recórrer al sistema AdBlue per homologar les emissions amb la normativa Euro6. Precisament la nostra unitat de prova ja presentava escasses reserves d’AdBlue tot i tenir poc més de 4.000 quilòmetres, i vaig haver de buscar una estació on carregar el dipòsit de nou. Els dipòsits d’AdBlue haurien d’arribar a assolir autonomies de 10.000 o 20.000 quilòmetres teòrics, però en el cas de la nostra unitat de premsa no va ser així.

Detall motor dièsel

Un altre aspecte sorprenent d’aquesta versió dièsel i d’accés del Compass és que no té cap selector de conducció amb mode esportiu o off-road, i que tampoc presenta cap preparació específica si volem sortir de l’asfalt. Quan ens endinsem per camins o pistes, hem de tenir molt clar que aquest Jeep no és un 4x4 dels de veritat, i que no porta la preparació específica de les versions Trailhawk. De fet, el Compass amb motor dièsel i tracció davantera no deixa de ser un SUV molt normal, amb escassa vocació aventurera tot i lluir el logo de Jeep. Arribats a aquest punt, també cal dir que els seus neumàtics Michelin Pilot Sport 4 amb perfil 235/45 a les quatre rodes i les llandes de 19 polzades tampoc serien els aliats ideals per buscar-li les pessigolles al Compass, que es limita a complir sense més per pistes i camins en bon estat i que sorprenentment es troba més còmode a les autopistes que al bosc o la muntanya.

Detall llandes i pas de roda
El Compass de tracció davantera i 130 CV es mou bé fora de l'asfalt
Amb tot, queda clar que no és un 4x4

Potser el maridatge entre la caixa de canvis i el propulsor no és l’ideal, ja que sobretot si volem circular per pistes i camins en bon estat però amb desnivell pronunciat trobarem que la primera relació esdevé massa llarga i la segona velocitat poc plena a la part baixa del compta-revolucions. En aquest sentit, una segona marxa més elàstica hauria sigut més adequat, sobretot quan circulem fora de l’asfalt. Ara bé, si el Compass 1.6 MultiJet II no ha de sortir mai de l’asfalt, no trobareu cap mena d’inconvenient a la seva disposició mecànica.

En canvi, si volem circular per autopistes i autovies ens trobarem que el Compass amb aquest motor dièsel i canvi manual presenta un bon rendiment i excel·lents xifres de consum, però hem de tenir ben clar que caldrà jugar amb el canvi per treure la potència necessària per efectuar avançaments o pujar desnivells. Realment, aquest no és cap problema seriós, si no som dels que tenen alguna mena d’al·lèrgia al canvi de marxes.

Un SUV més tecnològic i connectat

A l’hora de la veritat –és a dir, la decisió de compra d’un cotxe nou–, el carregament tecnològic i la connectivitat són un dels elements decisius que pot influir en la decisió final. A Jeep ho saben prou bé, i el salt de qualitat i equipament en aquest aspecte respecte al model precedent és senzillament espectacular en pràcticament tots els sentits, i posiciona el Compass entre els millors del mercat en aquest registre.

La nostra unitat de prova feia servir el nivell d’equipament 80th Anniversary, una edició especial i limitada que celebra els primers vuitanta anys d’història de la marca nord-americana. Aquesta edició incorpora dos nous colors anomenats verd Mimetic i verd Urban, com el cas de la nostra unitat de prova. Els interiors d’aquesta unitat de 80è aniversari també incorporen detalls en negre brillant a les defenses inferiors, als plàstics dels passos de roda, les manetes de la porta i les carcasses dels retrovisors i un llarg equipament de sèrie que inclou fars Full Led, llums antiboira led, barres de sostre de color negre, climatitzador bizona automàtic, pantalla central de 10,1 polzades amb el nou sistema de navegació i infoentreteniment Uconnect 5 amb una nova interfície i millor resolució de pantalla, connexió i sistema de càrrega del telèfon mòbil sense fil, assistent de veu amb Alexa i altres aplicacions que es poden vincular amb el nostre mòbil, sensors d’aparcament, quadre d’instruments digital de 10.25 polzades, càmera amb visió zenital i assistent d’aparcament i sistema d’arrencada sense clau. 

Detall interiors
Detall càmera posterior
Detall quadre instruments digital

Val la pena dir que el Compass amb aquest nivell d’equipament, llandes de 19 polzades, color verd i detalls estètics de color negre en contrast, feia força patxoca. Jeep ha sabut conservar l’essència del disseny de marca en aquesta actualització estètica del Compass, que inclou una nova calandra més estilitzada i una signatura òptica reelaborada, que fan que aquest totcamí sembli una mena de Grand Cherokee a escala, en miniatura.

A més, cal destacar que aquesta actualització dels interiors del Compass també passa per uns interiors més ben dissenyats i que semblen més tecnològics i ben acabats, que incrementen la sensació de qualitat i benestar a l’interior del vehicle. La nostra unitat de prova disposava també d’un nou volant de tacte molt agradable i ergonòmic que fa que s’incrementi de manera significativa el confort a l’interior del vehicle.

Detall seients davanters
Detall seients posteriors
Detall maleter

Amb totes aquestes credencials podeu imaginar fàcilment que sumar quilòmetres a bord del nou Compass és un plaer, però té un preu que cal pagar, i que no és precisament barat. Jeep demana 38.350 euros pel model de prova, al qual caldria sumar el paquet Protection i les llandes de 19 polzades opcionals per deixar la factura final en uns més que importants 41.620 euros, un preu que pot semblar excessiu per a un model amb motor dièsel de 130 CV i canvi manual de sis relacions, i que no queda gaire lluny dels 45.950 euros que Jeep demana per aquest mateix model amb l’acabat 80th Anniversary i mecànica híbrida endollable de 190 CV amb canvi automàtic i tracció integral.

Conclusió

El nou Compass 80th amb motor dièsel és un totcamí pensat per oferir el màxim confort a l’hora de sumar molts quilòmetres per carreteres ràpides i autopistes, amb un carregament tecnològic de primera i una estètica d’aquelles que fan girar el coll. Ara bé, si voleu un SUV per sortir de l’asfalt o per circular per entorns urbans, potser la versió híbrida endollable us encaixarà millor (i tampoc és gaire més cara que la de motor dièsel).

Jeep Compass 80th 1.6 Mjet 130 CV FWD E6D

  • Preu: 38.350 euros
  • Combustible: Dièsel
  • Motor: 1.6 MultiJet II, quatre cilindres turbo
  • Potència: 130 cavalls i 230 Nm de parell
  • Tracció: Davantera
  • Mides i pes: 4.394 mm llarg / 1.819 ample / 1.624 alt. 1.615 quilos
  • Nota:  6,5

stats