Provem l'Ateca, el vehicle que Seat necessitava
Provem el flamant SUV de la marca catalana, un vehicle destinat a marcar un abans i un després a la història de Seat
L’Ateca suposa un gran pas endavant per a Seat. La peça que faltava als de Martorell per completar la seva oferta era disposar d’un vehicle tot camí ('SUV' per les seves sigles en anglès) –aviat arribarà el segon, l’Arona. Tot i estar fabricat a la República Txeca, l’Ateca representa un dels pilars fonamentals per al futur de la marca, ja que el mercat cada cop demana més totcamins compactes, i les previsions apunten que la demanda de vehicles d’aquest segment encara creixerà més els propers anys.
L’Ateca és un tot camí de manual, molt equilibrat, racional i pràctic. Dissenyat íntegrament al Centre Tècnic de la marca a Martorell, l’Ateca es caracteritza per un disseny molt pur i lineal, que segueix les directrius estètiques iniciades per les actuals generacions del León i de l’Ibiza.
Si bé el disseny dels exteriors no és especialment cridaner (Seat ja buscava un perfil discret i homologable als gustos europeus), els interiors mostren una clara continuïtat respecte dels que ja equipa l’actual generació del León, amb una disposició general lògica i nítida gràcies a una ergonomia ben treballada que incrementa la comoditat i habitabilitat del vehicle.
Un dels punts forts de l’Ateca és la seva habitabilitat i versatilitat. Les places davanteres ofereixen molta comoditat i una posició de conducció molt dinàmica, pràcticament igual a la de qualsevol turisme de la marca. Pel que fa a les places posteriors, encabir-hi tres passatgers és possible, tot i que no del tot recomanable: la plaça central és més dura, alta, curta i estreta i no ofereix els mateixos paràmetres de comoditat. El maleter homologa una capacitat notable de 510 litres, sensiblement per sobre de la mitjana del seu segment.
Una plataforma coneguda i una mecànica contrastada
El nou Ateca està basat en la plataforma modular MQB del grup Volkswagen, i en concret comparteix molts elements mecànics i modulars amb el Tiguan, referència del segment, i amb el també flamant Skoda Kodiaq.
Els de Martorell comercialitzen l’Ateca amb dos nivells d’acabat, Style i XCellence i amb dues mecàniques disponibles, dièsel i benzina. Pel que fa a l’ofreta de motors benzina, Seat oferta un motor d’accés 1.0 TSI tricilíndric i un 1.4 EcoTSI amb desconnexió activa de cilindres –per estalviar carburant– amb 150 cavalls de potència. Pel que fa al motor dièsel, Seat comercialitza un 2.0 TDI amb potències de 150 –actualment se n’ha suspès la producció per un problema d’homologació d’emissions– i de 190 cavalls.
Les versions més potents es poden associar opcionalment al sistema de tracció total 4Drive i al canvi automatitzat DSG de set velocitats. Per contra, les versions d’accés només es poden configurar amb un canvi manual de sis velocitats i amb sistema de tracció davantera.
Dinàmica notable, però a l’asfalt
La nostra unitat de proves equipa el motor benzina 1.4 EcoTSI que eroga 150 cavalls, acabat XCellence, amb sistema de tracció davantera i canvi manual de sis velocitats. Curiosament, aquesta motorització i sistema de tracció ha estat el més venut per la marca durant els primers mesos de vida del vehicle, per davant de les opcions dièsel i/o de tracció total.
El primer que sorprèn del nou Ateca és el seu comportament, més semblant al d’un turisme convencional que no pas a un tot camí de 1.500 quilos. Això és degut, en bona part, a la bona feina d’enginyeria de Seat i a la rigidesa torsional del xassís, més ferm que la major part de competidors del seu segment.
Si a la qualitat del bastidor hi sumem uns amortidors que absorbeixen els moviments del vehicle i filtren les irregularitats de l’asfalt amb eficàcia, un sistema de control de tracció poc intrusiu i la possibilitat de seleccionar un mode de conducció esportiu que varia la resposta del motor i la duresa de la direcció, tenim com a resultat un totcamí sorprenentment àgil, que ens recorda molt al comportament del Seat León, tot un referent del segment C.
El motor 1.4 EcoTSI de 150 cavalls és una evolució del ja conegut 1.4 TSI. La diferència entre els dos rau en el fet que el nou propulsor que equipa l’Ateca disposa del sistema de desconnexió activa de cilindres, que pel que fa a les condicions de conducció ho permeten (i sempre que portem seleccionat el mode de conducció Eco o Normal) desconnecta el primer i el tercer cilindre, fet que permet un important estalvi de combustible. Al llarg de la nostra prova vam homologar un consum de 6,8 litres, molt a prop dels 6,1 que homologa Seat per a aquest vehicle. Una xifra excel·lent que posa en dubte els arguments per comprar un dièsel.
Tot i aquesta vocació estalviadora, el motor és capaç de moure a l’Ateca amb agilitat, suavitat i rapidesa, demostrant una bona capacitat d’acceleració, entregant la potència necessària per a qualsevol situació de conducció real i maridant-se a la perfecció amb la caixa de canvis manual de sis velocitats, que també fa gala d’un bon funcionament.
Però les coses es comencen a tòrcer quan portem el nou Ateca fora de l’asfalt. És possible circular (amb precaució i serenitat) per vies fora de pista, però les virtuts que l’Ateca mostra a l’asfalt es tornen en defectes quan abandonem aquest tipus de terreny. Seat sap molt bé que la major part dels seus clients no sortiran de l’asfalt amb l’Ateca ni per buscar bolets, i per això no ha incidit en el vessant més “off-road” del vehicle.
La nostra unitat de proves pateix més que altres tot camí del segment quan incidim en la conducció per pistes, encara que estiguin en bon estat. La seva menor alçada lliure i la rigidesa de suspensions i xassís expliquen aquest aspecte. De fet, un León X-Perience dotat de tracció integral, passos de roda reforçats i suspensions adequades té més bon comportament fora de l’asfalt que la nostra unitat de proves, amb tracció davantera i pensada per a un ús pràcticament exclusiu a l’asfalt.
Seat és conscient d’aquesta mancança, i per això va mostrar una versió més orientada a un ús “off-road” al Saló de París, l’Ateca X-Perience, que comptarà amb tracció total, més altura, pneumàtics de contacte i una suspensió més orientada a un ús fora de l’asfalt.
Conclusió
L’Ateca és el producte que necessitava Seat per omplir la seva gamma. El primer tot camí dels de Martorell és un cotxe amb un comportament dinàmic destacable i una habitabilitat i versatilitat que el converteixen en un dels galls del segment dels totcamins compactes.