Proves cotxes
Motor Proves 07/10/2023

Prova del Kia XCeed: tal vegada el compacte més assenyat del mercat

Ens posem al volant de la darrera actualització del crossover coreà, que porta un motor de gasolina microhíbrid amb etiqueta ECO

8 min
Prova del Kia Xceed: estem davant el compacte més assenyat del mercat?

Comencem la prova del Kia XCeed aclarint una cosa: al títol ens preguntem si és el compacte més assenyat del mercat i el cert és que no som ben bé davant un compacte. Però tampoc d'un SUV. Perquè l'XCeed és un d'aquells cotxes difícils d'encabir en un segment o un altre. Amb unes mides de 4,39 metres de longitud, 1,82 d'amplada i 1,48 d'altura, som davant un compacte de manual. Però el seu disseny d'estil SUV i l'altura lliure una mica superior a la d'un Seat León, un Ford Focus o el mateix Kia Ceed, el fan semblar un cotxe d'estil totcamí. Així doncs, som davant un crossover, una barreja de segments que ha funcionat d'allò més bé.

I no ho diem nosaltres, sinó les més de 120.000 unitats que Kia ha estat capaç de vendre d'aquest model a Europa des de la presentació. Recentment, hem tingut l'oportunitat de provar aquest exitós model pintat en un color molt cridaner (com es pot veure a les imatges) i associat a una mecànica de gasolina microhíbrida de 160 CV que disposa d'etiqueta ECO. Realment som davant el compacte més assenyat del mercat? Ho esbrinem.

El color Celadon Spirit Green és molt cridaner
La part posterior és la més característica d'aquest model

Disseny exterior

Si poguéssim situar un Kia Ceed al costat d'un XCeed podríem apreciar les notables diferències que hi ha entre els dos models. No es tracta d'un canvi de nom i de quatre detalls de disseny, sinó de dos cotxes força diferents. Sobretot després de la darrera actualització que la marca ha introduït a l'XCeed, que ara disposa de tot un ventall de recursos estètics nous i del color de la unitat que il·lustra l'article, anomenat Celadon Spirit Green.

Si el mirem per davant es mantenen els trets de disseny bàsics de tot bon Kia (les òptiques dividides a l'interior en tres segments i la graella Tiger Nose), però se n'han actualitzat les formes i ara el para-xocs també té un aspecte més dinàmic i esportiu. La vista lateral, una de les més característiques del model, destaca per unes llandes de 18 polzades i detalls de SUV com els passos de roda en color negre o les barres del sostre.

A la part davantera es manté la característica graella Tiger Nose
El disseny posterior és el que menys canvia en aquest restyling
Els pilots posteriors són un dels elements que més canvien en aquest nou XCeed

Per la seva banda, a la part posterior el canvi més impactant és el nou disseny dels pilots led, que ara tenen un entramat interior protagonitzat per múltiples díodes que canvien notablement l'aspecte d'aquest nou XCeed respecte de l'anterior. Es tracta d'un apartat completament subjectiu, però personalment preferia el disseny dels pilots anteriors. Sigui com sigui, també són innovadors l'espòiler del sostre i el "difusor" posterior pintat amb el color de la carrosseria.

Disseny interior

Ja hem vist que el Kia Xceed actual canvia notablement respecte del model anterior que, per cert, vam poder provar ara fa uns anys a l'ARA Motor. Però com sol passar en els cotxes moderns, aquests canvis encara són més notables a l'interior, com a mínim pel que fa a la connectivitat. La marca coreana ha aprofitat per augmentar l'equipament tecnològic del seu crossover i en un acabat com el nostre (GT-Line) hi trobem elements habituals de vehicles de segments superiors.

El quadre de comandaments és simple però efectiu
La combinació perfecta: pantalla tàctil digital de 10,25 polzades i, alhora, botons físics

Un bon exemple el trobem a la instrumentació digital de 12,3 polzades personalitzable i que ofereix moltíssima informació del vehicle, així com a la pantalla tàctil central de 10,25 polzades que integra totes les funcions del sistema multimèdia i d'infoentreteniment. Com no podia ser d'una altra manera, aquí podrem connectar el nostre telèfon mitjançant els protocols Android Auto i Apple CarPlay, tot i que aquest emparellament encara ha de realitzar-se mitjançant un cable. No caldrà cap cable per carregar el telèfon ni, evidentment, per fer servir el navegador del vehicle o altres funcions multimèdia.

Punt positiu per a Kia a l'hora de repartir els controls principals al quadre de comandaments, perquè el climatitzador té el seu espai propi ple de botons físics i molt fàcils de manipular. També hi trobem un bon grapat de botons al volant i al costat de la palanca de canvis, la qual cosa m'agrada molt. Trobo que som davant l'interior perfecte pel que fa a digitalització: pantalles de mida considerable amb bons gràfics i que ofereixen una gran quantitat d'informació, però botons físics per manipular les funcions més habituals durant la conducció. Així sí.

La instrumentació digial de 12,3 polzades ofereix molta informació sobre la conducció
Tota una raresa avui en dia en un cotxe nou: una palanca de canvis manual

Habitabilitat

Som davant un cotxe de gairebé 4,4 metres de longitud, la qual cosa es nota en l'habitabilitat interior. L'espai a les places davanteres és bo i la posició de conducció es troba fàcilment. A més, en el nostre acabat GT-Line la palanca del canvi o el volant estan revestits de cuir. Pel que fa a les places posteriors, aquí també sorprèn positivament l'espai disponible. De fet, que hi hauria un bon marge per a les cames era previsible (tot i que és inferior al d'altres models compactes de tota la vida), però no m'esperava que hi hagués un marge tan bo per al cap tenint en compte la pronunciada caiguda del sostre d'aquest model. Compte, algú de gairebé dos metres ho passarà malament, però la majoria d'usuaris hi podran anar sense cap problema.

Els seients davanters són còmodes i la posició de conducció es troba fàcilment
A les places posteriors altres compactes ofereixen més espai, però tot i aixó l'XCeed es defensa amb solvència
El maleter ofereix 380 litres de capacitat en aquesta versió microhíbrida

Qui sí que tindrà més problemes és l'ocupant de la plaça central, que com sol ser habitual resulta més dura que la resta i ofereix menys espai a totes les cotes. I si ens fixem en el maleter, l'espai està garantit gràcies als seus 380 litres de capacitat en aquesta versió microhíbrida, que baixen fins als 291 en el cas del model híbrid endollable i pugen fins als 426 en les versions de combustió tradicionals.

Motor

Parlant del maleter acabem de fer un espòiler, perquè hem dit que aquest Kia XCeed pot anar associat a mecàniques de combustió, microhíbrides o híbrides endollables. Dels primers es poden escollir dos de gasolina, un 1.0 de 120 CV i un 1.6 de 204. Amb microhibridació i etiqueta ECO trobem un dièsel 1.6 de 136 CV i un gasolina 1.5 T-GDi de 160 CV. I, finalment, amb mecànica híbrida endollable trobem una versió de 141 CV i etiqueta 0 de la DGT. La nostra unitat, com hem dit abans, és la microhíbrida de gasolina de 160 CV.

El motor gasolina d'1.5 litres i 160 CV rep l'ajuda d'un sistema microhíbrid de 48V

Si bé és cert que es tracta d'una versió més cara que la de gasolina de combustió més o menys equivalent, el cert és que la presència elèctrica l'ajuda a reduir una mica el consum i a millorar-ne l'eficiència. El millor de tot és que es tracta d'un motor que va associat a una caixa de canvis manual de sis velocitats, cosa cada cop més estranya i que s'agraeix si es busca un cotxe sense gaires estridències. Desenvolupa una potència de 160 CV i un parell motor de 253 Nm entre les 1.500 i les 3.500 voltes, de manera que la resposta destaca més per la suavitat que no per la contundència. No obstant això, es tracta d'un motor que té potència de sobres i amb el qual resulta molt fàcil moure's per qualsevol terreny.

Accelera de 0 a 100 km/h en 9 segons i registra una velocitat màxima de 208 km/h, amb un consum homologat de 6,3 litres cada 100 km. I el cert és que, malgrat que la despesa sigui superior en condicions reals de circulació, no està pas tan lluny de l'oficial. Durant la prova vam registrar un consum mixt de 6,8 litres, tot i que aquesta xifra és molt sensible al tipus de conducció que practiquem. Dit d'una altra manera: si ens movem per autopista a velocitats legals podrem baixar dels sis litres, però si practiquem una conducció esportiva i circulem per carreteres revirades podrem superar els nou amb facilitat. Aquest tipus de propulsors són especialment sensibles a la nostra conducció, de manera que caldrà ser eficient per evitar haver de parar a la benzinera contínuament.

Les llandes de 18 polzades són molt maques, però no ajuden a reduir consums
És possible aconseguir un consum mixt d'uns 6,8 litres cada 100 km

Dinamisme

A nivell dinàmic la presència del sistema elèctric de 48 V es nota, sobretot en el funcionament del sistema Start&Stop i en la possibilitat de circular en mode vela per l'autopista (desconnecta el motor durant uns segons per rebaixar el consum). Però el que més m'ha sorprès és la resposta general del cotxe, que té un xassís molt ben posat a punt i que no penalitza gairebé gens els 44 mm de més distància a terra que té respecte del Kia Ceed normal.

Compte, no som davant un cotxe esportiu ni molt menys, però sí que transmet unes reaccions molt nobles i no acusa balancejos excessius. Vaja, que resulta el cotxe ideal per a la gran majoria d'usuaris, perquè és còmode per autopista, suau a la ciutat i estable a les carreteres secundàries.

Aquest XCeed va bé en autopista, no li té por a la ciutat i es defensa a les carreteres revirades
On no hi destaca gaire és en la conducció 4x4

A més, la presència de tres modes de conducció (Eco, Normal i Sport) modifica paràmetres com la resposta de l'accelerador, la gestió de la potència i la duresa de la direcció per reduir consums o treure el màxim profit dels 160 CV disponibles. I, parlant de direcció, potser és l'aspecte més criticable del vehicle a nivell dinàmic perquè està massa assistida i no transmet amb fidelitat què passa a les rodes. Res que no sigui habitual, de fet, en la majoria de vehicles moderns.

Finalment, convé destacar que per més que aquest vehicle sigui una mena d'híbrid entre SUV i compacte, el cert és que no està pensat per practicar cap tipus de conducció off-road. Sí, la major altura lliure respecte a terra li permet circular més fàcilment per pistes en bon estat i la marca ha posat a punt la suspensió per absorbir millor els sots i les irregularitats del terreny, però al cap i a la fi som davant un compacte sense tracció total ni aptituds 4x4.

Sí, estem davant d'un dels "compactes" més assenyats del mercat
La nostra unitat té un preu de més de 30.000 euros, però l'XCeed arrenca en 22.300

Conclusió

Kia ho ha fet genial amb aquest XCeed. Ha actualitzat els aspectes necessaris perquè continuï sent un vehicle atractiu per a una gran quantitat de possibles clients, perquè ara és més tecnològic, però manté els elements analògics que tant es troben a faltar avui en dia: botons físics amb bon tacte i canvi manual. Tot plegat, amb un espai interior notable, un disseny renovat i un preu que, malgrat que no és baix, és molt raonable si tenim en compte les tarifes actuals de molts vehicles. La gamma XCeed arrenca en 22.300 euros amb descomptes inclosos, però arriba als 30.242 euros en el cas de la nostra unitat (equipament GT-Line i motor microhíbrid de 160 CV). Si no som davant el compacte més assenyat del mercat... poc li falta.

Kia XCeed GT-Line 1.5 MHEV
  • Preu

    30.242 euros

  • Combustible

    Gasolina microhíbrid

  • Etiqueta ecològica

    Etiqueta ECO

  • Motor

    1.5 TGDI, 4 cilindres turbo

  • Potència

    160 CV i 253 Nm de parell

  • Tracció

    Davantera

  • Mides i pes

    4.395 mm de llarg / 1.826 mm d'ample / 1.495 mm d'alt i 1400 quilos de pes

  • Nota final

    8/10

stats