04/12/2020

Pilot professional, una utopia per a les dones

5 min
Kiara Fontanesi

Barcelona“El motocròs és el meu estil de vida, però no és la meva vida”. Amb aquestes paraules definia el seu sentiment Kiara Fontanesi quan, a començaments de març, va guanyar el Gran Premi d’Holanda d’aquesta especialitat en la tercera cursa que feia després d’haver estat un any aturada per atendre la seva primera maternitat.

Nascuda a Parma fa 26 anys, va pujar al podi de Valkenswaard acompanyada de la seva filla Skyler i feliç d'haver superat una lluita aferrissada contra Nancy van den Ven, que corria a casa.

Fontanesi és, amb sis títols de campiona del món, la pilot que n’ha guanyat més des que es va posar en marxa aquest certamen reservat a les dones el 2005. Popular també entre els aficionats catalans per ser la parella de Maverick Viñales durant un temps, la italiana –que compta amb el suport oficial de Yamaha– és la referència a seguir per a totes les noies que es volen dedicar professionalment a aquesta modalitat.

Després de guanyar el títol del 2018, a finals d’aquell any es va adonar que necessitava un reset a la seva vida. La pressió i l’excés d’entrenament la van portar a aquesta conclusió. “L’embaràs i la il·lusió per ser mare em van motivar per aturar-me i desconnectar del motocròs, sense ni tan sols estar pendent de les curses o del que feien les meves rivals”, explica.

Però no totes les dones que practiquen el motociclisme de competició s’ho poden permetre.

Laia Sanz

“Si fos mare no em sentiria capaç d’anar a jugar-me la vida com ho faig ara”, deia Laia Sanz a l’ARA fa uns mesos. La catalana és, amb divuit títols mundials (tretze de trial i cinc d’enduro), a més d’un historial impressionant en deu edicions del ral·li Dakar, la dona amb el palmarès més ampli en la història del motociclisme.

Probablement ningú no ha contribuït més a la popularització de l’esport femení professional de les dues rodes que aquesta esportista de 34 anys, premiada el 2020 amb la Creu de Sant Jordi.

La pilot de Corbera té més títols mundials que els que han guanyat Márquez i Rossi junts. Tot i que professionalment podria fer com Fontanesi i aturar-se un any per ser mare (els motius per no ser-ho no són econòmics, principalment), durant tota la seva vida esportiva no guanyarà ni la meitat del que s’enduen qualsevol d’aquests dos esportistes en mitja temporada. I això que Sanz és la Messi de les motoristes, salvant les absolutes distàncies econòmiques.

María Herrera, de Toledo, va ser la primera dona capaç de superar tots els seus rivals masculins en una cursa del Campionat d’Espanya de Velocitat, el CEV, el 2013. Després d’uns anys als Grans Premis de Moto3, aquest any ha corregut a MotoE, la categoria per a motos elèctriques.

Ana Carrasco

El 2018 Ana Carrasco es va convertir en la primera dona capaç de guanyar un campionat mundial en una categoria mixta, Supersport 300, i ara ja compta amb l’ajuda de la marca Kawasaki. Aquest any ha tingut el pitjor accident de la seva trajectòria, del qual encara s’està recuperant.

Darrere l’estela de l’èxit de la pilot murciana, el nivell de les pilots espanyoles ha crescut moltíssim. Pakita Ruiz ha guanyat totes les curses de la Copa Yamaha R6 del 2020, excepte una, i ha superat tots els rivals masculins, entre ells el veterà Raúl Torras. El 2015 la mallorquina va ser la primera campiona de la Copa d’Espanya femenina de velocitat, però ni aquests resultats li han servit per obtenir prou patrocinadors, tot i els èxits obtinguts posteriorment, fins al punt que porta sis anys havent de recaptar fons venent calendaris amb fotos seves en roba interior.

Actualment hi ha 120 dones que tenen la llicència de la Federació Espanyola de Motociclisme (i 71 més per fer mototurisme, no competitiu). Per promocionar aquest esport, la RFME no els cobra cap mena d’inscripció en les curses dels diferents campionats estatals.

Paula Arévalo és la responsable de la comissió femenina d’aquest organisme: “Per a aquest any havíem de fer diversos campus de perfeccionament, tant d’off-road com de minivelocitat, teníem previstos alguns esdeveniments amb les participants al campionat d’Espanya de Superbikes i volíem repetir l’escola que vam posar en marxa el 2019, però la crisi del coronavirus ens ho ha impedit”.

A Catalunya tenim 199 dones amb la llicència de la Federació Catalana.

Rosa Romero, que ha fet vuit vegades el Dakar, és qui coordina el motociclisme femení a la FCM. “La poca inscripció ens ha obligat a suspendre algunes curses de motocròs que teníem programades. Aquesta modalitat i l’enduro són les que tenen més acollida a Catalunya. Quan jo vaig començar a anar en moto ja tenia 18 anys. L’objectiu és acompanyar les joves pilots des que comencen, cosa que ara passa quan només tenen cinc anys”, apunta aquesta mare de dos fills i dona d’un altre dakarià, Nani Roma.

Els apunts:

Pionera del motocròs

- Pionera del motocròs

Mercedes González va ser una de les pioneres del motociclisme espanyol. Nascuda el 1963 a Madrid, va marxar cap als Estats Units per fer de dibuixant per a Disney i els estudis Hanna Barbera. A Califòrnia va començar a fer motocròs, i va guanyar nou títols de l’especialitat en aquell país a finals dels vuitanta. El 1994 es va passar al ciclisme de muntanya i va obtenir resultats molt importants en curses de descens.

L’últim revolt d’Indiana

- L’últim revolt d’Indiana

Aquest any ha mort en un accident en una cursa del campionat brasiler de Superbikes que es va disputar al circuit de Goiania la pilot Indiana Muñoz, de 29 anys. Indy –com la coneixien a tot arreu– havia nascut a la República Dominicana, però havia desenvolupat tota la seva trajectòria esportiva al Brasil, on tenia certa popularitat gràcies als seus bons resultats.

- Esperant Margot

L’andorrana Margot Llovera, neboda del polifacètic pilot Albert Llovera, porta un parell d’anys intentant reunir el pressupost necessari per fer el Dakar en moto sense aconseguir-ho. Després de fer el Raid de les 100 Dunes va haver de renunciar a l’edició del 2020, però ja està treballant per fer realitat el seu somni.

- L’imant del Dakar

L’última edició d’aquest raid va reunir tretze dones pilot en les diferents categories. Cinc en moto, entre les quals destacaven Laia Sanz i Sara Garcia, de Zamora. A més de les dues esmentades, la russa Nifontiva, la peruana Velarde i la uruguaiana Martínez. També hi era Rosa Romero, que va fer de copilot en cotxes.

- Joves, i no tan joves

Gabriela Seisdedos, de 26 anys, va començar a córrer motocròs als sis anys. Des d’aleshores ha guanyat vuit títols de campiona d’Espanya. Tot i ser encara molt jove, i acumular una gran experiència, encara no es pot dedicar professionalment a aquest esport, com somnia la barcelonina Yvonne Cerpa. Només té dotze anys, però ja sap què és pujar al podi en les curses nacionals de Moto3.

stats