Proves cotxes
Motor  /  Proves 21/05/2022

Nissan Townstar Combi, solucions intel·ligents a problemes quotidians

Provem la nova furgoneta japonesa, un model que pot convertir-se en una alternativa real als totcamins i ‘crossovers’ que dominen el nostre mercat

8 min
Townstar

Ja fa més de deu anys Nissan va revolucionar el mercat amb l’aparició del Qashqai, i posteriorment del seu germà gran X-Trail, dos totcamins que van convertir-se en referents del segment. Tant és així que l’oferta de Nissan a Europa actualment consta dels esmentats Qashqai i X-Trail de nova generació, del petit Juke i de l’electric Leaf, que amb els anys s’acabarà convertint en un crossover elèctric per sota del nou Ariya, el SUV elèctric de Nissan que vol dominar el segment dels SUV elèctrics tal com ho va fer el Qashqai en el seu moment.

Vist així, sembla un contrasentit que la marca aposti ara per una furgoneta anomenada Townstar per omplir la seva gamma comercial, però al llarg de la prova descobrirem que aquest model té molt més sentit comercial i sobretot practicitat racional del que sembla a primer cop d’ull.

Nissan Townstar
Nissan Townstar
Nissan Townstar

I és que Nissan ha obert una nova finestra comercial amb la nova Townstar, una furgoneta compacta del segment C europeu que aprofita les sinergies de l’aliança Renault-Nissan i que fa servir la plataforma i les mecàniques de les furgonetes elèctriques Renault Kangoo ZE i Mercedes-Benz eCitan. Igual que aquests dos precedents, la nova Townstar fa servir una bateria de 44 kWh de capacitat que li permet assolir fins a 285 quilòmetres d’autonomia (suficients per moure’s en entorns urbans) i una potència de càrrega compatible amb punts de fins a 75 kW. A més, disposa d’un motor elèctric sota el capó que oferirà 122 CV de potència a les rodes davanteres, per bé que la versió de zero emissions encara no es comercialitza al nostre país. La Townstar elèctrica, que encara no ha arribat al nostre mercat, vindria a ser la substituta de la furgoneta elèctrica e-NV200, que fins ara es fabricava a la planta de la Zona Franca de Barcelona.

Un model racional

A banda de la versió elèctrica pura, Nissan també proposa una variant amb motor de gasolina que és la que actualment comercialitza al nostre mercat i que és la que he pogut provar a fons. Aquesta variant fa servir un motor de gasolina 1.3 turbo de quatre cilindres i amb 130 CV de potència associats a un canvi manual de sis relacions, i sistema de tracció davantera que homologa unes emissions de 145 g/km. Nissan ja ha avançat que en el futur poden aparèixer més versions amb mecàniques elèctriques i de gasolina diferents, però el seu full de ruta no passa de moment per oferir versions dièsel, que semblen del tot descartades per a aquest model.

Pel que fa a la carrosseria, cal destacar que Nissan ofereix dues versions de la Townstar, anomenades Furgó i Combi, que proporcionen diferents solucions de capacitat i d'habitabilitat. La versió Furgó ofereix 3,9 metres cúbics de capacitat i la possibilitat de carregar fins a 800 quilos i arrossegar-ne 1.500 més, i la variant Combi, més destinada a clients urbans, 775 litres de capacitat al maleter. 

Detall del maleter
Detall de les places posteriors
Detall de l'accés a les places posteriors

De fet, la versió Combi que he pogut provar és una alternativa excel·lent per als possibles compradors de monovolums o totcamins, ja que disposa de tres seients individuals a la filera posterior, una porta corredissa longitudinalment que permet entrar i sortir amb facilitat de l'habitacle i un maleter més que aprofitable tant per capacitat (els 775 litres esmentats) com per ergonomia i possibilitat de col·locar-hi objectes d'una certa mida. Si necessiteu un vehicle amb espai per portar tres persones als seients posteriors i un bon maleter per carregar-hi bosses o un gos, per exemple, aquest és un vehicle que encaixa a la perfecció amb aquesta utilitat. També és adient per als compradors més esportistes o aventurers, ja que és fàcil portar-hi una o dues bicicletes en cas d’abatre la segona filera de seients, o dipositar-hi esquís, pals o qualsevol material que es desitgi. Fins i tot seria possible fer-la servir com a furgoneta on passar-hi la nit de manera ocasional, o per endinsar-nos per pistes forestals.

Això sí, hem de tenir clar que la Townstar és una furgoneta de tracció davantera i que per tant no és el vehicle ideal per superar obstacles gaire difícils, però us puc ben assegurar que pot circular amb tota la tranquil·litat del món per pistes forestals en bon estat gràcies a la seva alçada lliure i al recorregut de les suspensions. M’atreveixo a dir que en aquest aspecte la furgoneta és fins i tot millor que alguns totcamins més cars i teòricament més aptes. A més, la direcció de la Townstar, molt desmultiplicada, permet girar per espais estrets o maniobrar per aparcar amb una facilitat sorprenent, i tot i que sí que té algunes inèrcies a l’hora de girar o canviar de direcció, no arriben a ser dramàtiques.

La Nissan Townstar ens permet petites sortides de l'asfalt

La Townstar és un vehicle pràctic i polivalent, però amb tots els pros i contres que això suposa. Circula prou bé per autopistes o autovies i es mou sorprenentment bé dins de la ciutat gràcies a les seves mides compactes (4,48 metres de llarg i 1,91 d’ample) però no podem esperar-ne res més que una funció pràctica i confortable per anar del punt A al punt B amb comoditat i uns consums continguts –o com a mínim no massa disparats– si no som massa exigents amb el pedal de l’accelerador. Comoditat, practicitat i consums continguts és realment el que volen i busquen els compradors d’aquests vehicles de tall professional i ús familiar o esportiu, i en aquest aspecte cal destacar que Nissan ha sabut fer un conjunt prou rodó. La furgoneta de Nissan accelera de 0 a 100 en 12,8 segons i té una velocitat punta de 183 km/h, xifres més que suficients per moure’s amb agilitat. Evidentment, no és un vehicle passional ni de prestacions contundents, però és que ningú busca aquests valors en el segment de les furgonetes de tall familiar o aventurer.

Nissan promet un consum de carburant de 6,8 l/100km teòrics, però a l’hora de la veritat la Townstar enfila els consum de gasolina al voltant dels 7,5 en cicles mixtos conduint amb cura i amb marxes llargues, i no resulta gaire difícil veure consums de carburant per sobre dels 8 litres si circulem molt per entorns urbans o per carreteres de muntanya.

La Nissan Townstar està disponible amb dos nivells d’equipament anomenats N-Connecta i Tekna, la diferència dels quals està en l’equipament de sèrie de la furgoneta. La versió N-Connecta costa 30.690 euros i la versió Tekna s’enfila fins els 33.780, i aquesta diferència de preu es justifica en extres com ara les llunes posteriors pintades, les barres del sostre de color metàl·lic, les llandes de 16 polzades exclusives, el navegador de sèrie, la càmera de visió 360 graus i el sistema d’estacionament automàtic. Si val la pena pagar el sobrepreu de la versió Tekna per tenir tots aquests elements, o no, ja dependrà dels gustos, preferències i necessitats de cada comprador.