Renault Zoe, el futur ja és aquí
Provem el Renault Zoe, el vehicle elèctric amb més bona relació qualitat-preu del mercat
Avanço en un Renault Zoe per un carrer de la ciutat a primera hora del matí, quan el sol encara no ha acabat de fer acte de presència. El carrer està en silenci, i per primer cop en els molts anys que fa que visc al barri, m'adono que els ocells canten per saludar-me quan surto del pàrquing en cotxe.
Circular en vehicle elèctric és la millor opció per a les persones que s'han de desplaçar dins d'una gran ciutat com Barcelona. I el Renault Zoe probablement és el vehicle elèctric més ben adaptat al medi en relació qualitat-preu que podem trobar al mercat. En un futur no gaire llunyà, la majoria de cotxes que circulin per la ciutat hauran de ser així.
Amb els 88 cavalls que distribueix el motor elèctric (fabricat per Renault) n'hi ha més que prou per moure el cotxe amb l'agilitat i lleugeresa necessària d'un ús quotidià i diari. Un dels aspectes que més sorprendrà els conductors que no han portat mai un cotxe elèctric és la magnífica embranzida i acceleració de què disposen. I és que la resposta del mort elèctric a les exigències del pedal d'acceleració és immediata, a diferència dels motors de combustió tradicional, que han de trobar el règim òptim de revolucions per oferir-nos tot el parell disponible.
L'altre gran argument del Zoe és l'agilitat, ideal per a un ús urbà. El Zoe té un radi de gir magnífic i les dimensions compactes (poc més de 4 metres de llarg, 1,5 d'alt i vora 1,7 d'ample) el converteixen en un vehicle fàcil de dominar dins el trànsit urbà. La nostra unitat de proves, equipada amb l'acabat Zen (el més alt de la gamma) incorpora també una càmera posterior i sensors de proximitat que fan que aparcar esdevingui gairebé un joc de nens.
Modularitat i capacitat
Si bé el Zoe sembla un cotxe petit, la veritat és que aprofita molt bé l'espai interior per mantenir unes quotes d'habitabilitat força dignes d'un vehicle amb clara vocació urbana. Els seients davanters són prou amples i còmodes, i els posteriors permeten encabir-hi dues cadiretes infantils sense gaires problemes (tot i prometre tres places posteriors a la fitxa tècnica, no és especialment indicat per encabir-hi tres adults). A més, el fet de disposar de cinc portes, fer pujar la canalla no esdevé cap problema.
Igualment sorprenent és l'espai que ofereix el maleter del Zoe, amb una capacitat de 338 litres, per sobre de la mitjana del segment.
Un cotxe tecnològic
El Zoe és un cotxe complet des del punt de vista tecnològic. Equipat amb sistema d'aire condicionat, el quadre d'instrumentalització es basa en una pantalla TFT que ens mostra tota la informació rellevant: velocitat, estat de la bateria i autonomia, i a l'hora d'iniciar la marxa ens indica si els passatgers de les places posteriors porten cordats els cinturons (una informació especialment útil si viatgem amb canalla).
El petit vehicle elèctric de Renault ens ofereix també dos modes de conducció: normal i Eco. Amb el mode ecològic engegat, el Zoe sacrifica potència i acceleració a canvi d'augmentar l'autonomia del vehicle, tot i que és cert que no hi ha una gran diferència entre els dos modes de conducció.
Si bé hem dit que el Zoe és un cotxe àgil i amb una gran capacitat d'acceleració, ideal per a les ciutats, les virtuts es dilueixen a l'hora de circular per zones més ràpides com les rondes de Barcelona, per exemple, on notem que al motor elèctric li costa entregar potència per sobre dels 70 quilòmetres per hora, i és relativament lent a l'hora de recuperar de 80 a 120 quan ens incorporem a una autopista, on el Zoe no acaba de trobar-se del tot còmode. I és que malgrat tenir una velocitat màxima de 135 quilòmetres per hora, el so del motor i algunes vibracions percebudes a l'interior no conviden a explorar els límits del vehicle, a banda de disminuir ràpidament l'autonomia del cotxe, que en el millor dels casos i en condicions reals no supera de gaire el centenar de quilòmetres.
Malgrat que el Zoe no té gaires defectes, sí que molts propietaris del vehicle s'han queixat del fet que Renault obligui els compradors del cotxe a signar un contracte de lloguer de les bateries d'ions de liti (de 49 euros mensuals), que mai seran propietat del comprador i que només podrà deixar de pagar quan faci un canvi de nom del vehicle cap a una altra persona.
Conclusió
El Zoe és un cotxe ideal per moure's amb comoditat en cicles urbans (això sí, amb limitacions d'autonomia). Qui sap si en un futur en parlarem com el cotxe que va obrir les portes a la mobilitat elèctrica urbana.