Proves motos
Motor  /  Proves 06/03/2022

Harley-Davidson Sportster S 1250, nous camins per arribar al gran públic

Provem la Sportster S 1250, una moto de gran cilindrada amb què Harley-Davidson vol atreure una nova fornada d'aficionats a la marca

8 min
Harley-Davidson Sportster S 1250

L’entrada en vigor de la normativa ambiental Euro5 a partir del dia 1 de gener del 2021 va provocar que alguns models de moto deixessin de fabricar-se. Un dels models més icònics afectats va ser la Harley-Davidson Sportster, un model mític de la marca de Milwaukee que estava en producció d’ençà 1957. Per sort, no va ser un comiat definitiu, sinó més aviat un fins després o a reveure.

La primera Sportster es va presentar l’any 1957 i amb ella la marca nord-americana volia contrarestar l’arribada de motos angleses al seu territori. Van anar passant els anys i la Sportster va saber adaptar-se i va anar creant una saga mítica. Al Vell Continent, gràcies al fet que era el model més assequible, ha estat sempre un model top en vendes, i és per això que l’anunci de la seva desaparició va fer trontollar els fonaments de la marca. Uns fonaments que, convé dir-ho, ja venien tocats per la reducció de vendes i beneficis de Harley-Davidson durant els darrers anys.

Per a molts l’explicació al problema era fàcil. La majoria de harlistes s’havien fet grans i el nou jovent, tot i que es pot sentir atret per la marca, el seu estil i la seva historia, no vol motos pesades, lentes, que vibren molt, i un llarg etcètera d’elements que resultaven anacrònics per als nous compradors de motocicletes. Així doncs, la marca ha hagut de fer un canvi de rumb per adaptar-se als nous temps. Aquest canvi generacional i de públic objectiu ha provocat recentment la presentació de dos models de moto inèdits històricament a Harley-Davidson, la 100% elèctrica, LiveWire , i la Maxi-trail Pan America 1250. Però això no acaba aquí, a poc a poc la resta de models de la marca aniran canviant per anar-se adaptant al que busca el nou i futur harlista, tal com ja vam poder veure recentment en la prova de la Sport Glide.

L'evolució de les Harley-Davidson els darrers anys ha estat molt significativa.
L'evolució de les Harley-Davidson els darrers anys ha estat molt significativa.
L'evolució de les Harley-Davidson els darrers anys ha estat molt significativa.

"From evolution to revolution"

L’eslògan comercial de la nova Sportster S 1250 no podia ser més encertat i ja ens aporta un petit tast del que ens hem d’esperar en la nova generació de la mítica Sportster. A Milwaukee tenen clar el seu nou perfil de client i esperen acostar-s'hi més amb aquest nou model. Aquest client busca un look espectacular, propi de Harley-Davidson, però alhora busca una moto moderna en la seva conducció i molt actualitzada i moderna tecnològicament. Busca una moto fàcil de conduir, lleugera de pes, suau en els seus comandaments. I busca també prestacions. Tots aquests ingredients venen de sèrie amb la nova Sportster S 1250. A ulls dels harlistes de tota la vida, segurament el nou model no els acabi de convèncer, però cal acceptar aquesta evolució totalment necessària.

Fent un símil automobilístic, va passar el mateix quan Porsche va presentar l’any 2002 el nou Cayenne. Avui dia, justament 20 anys després, els amants de la marca i del 911 estan molt contents de l’arribada del primer SUV de la marca, ja que amb el seu volum de vendes permet que se segueixi produint el 911, un model no tan rendible econòmicament. Segurament passarà el mateix amb Harley-Davidson. Les vendes dels nous models ajudaran a mantenir en el catàleg models mítics de la marca com ara la Fat Boy, la Road King o la Street Bob, per citar-ne alguns. Així doncs, llarga vida (i vendes) a la nova Sportster.

Potser no agrada a tothom, però és la moto que Harley-Davidson necessitava.

Una estètica espectacular

Estèticament la nova Sportster S impressiona i, tal com veurem, comparteix alguns detalls amb algunes de les seves germanes. Es veu baixa i curta, però molt musculosa. Aquí hi tenen molt a veure els seus neumàtics amples. El neumàtic de davant de 160/70 amb llanda de 17 polzades és igual d’ample que el de la Fat Boy i el de darrere, de 180/70 amb llanda de 16 polzades, té una mida de cotxe. Però hi ha més detalls a destacar en aquesta nova Sportster. El llum frontal de tipus led i de formes rectangulars recorda el de la seva germana Fat Bob, un dels models més esportius de la marca. La forquilla invertida de 43 mm amb parafang retallat també ens recorda molt aquest model.

La seva planta és espectacular.

Pel que fa a la vista lateral, cal remarcar el dipòsit de benzina (11,8 litres), força pla i allargat, i, com es podia esperar, el seu motor, que presenta una estètica i uns acabats fantàstics. Hi veiem també un dels canvis importants respecte a les seves germanes. Històricament els cilindres del motor V-Twin de Harley tenen una inclinació de 45 graus, però, igual que en el motor de la V-Rod de Harley, en el nou motor Revolution Max 1250T els cilindres del propulsor tenen un angle de 60 graus. Un altre element diferenciador és la sortida del tub d’escapament, ja que ve col·locat en una posició que recorda la de les motos de tipus scrambler. Just a sobre hi trobem el petit seient i la cua de la moto, molt curta i que deixa al descobert mig neumàtic. Finalment, cal comentar un altre punt diferenciador d’aquesta nova Sportster respecte a les seves germanes. Parlem de l'ús intensiu del plàstic. La voluntat de fer una moto més lleugera i àgil, fàcil de fer anar, ha obligat a prescindir del ferro en moltes parts de la moto.