Proves motos
Motor Proves 02/07/2021

Harley Davidson LiveWire: trencant motlles sense fer soroll

Provem la primera moto elèctrica de Harley Davidson, una moto que canvia radicalment els esquemes tradicionals de la marca i que ens vol deixar bocabadats

Ignasi Rabasseda
5 min
Nova LiveWire

Quan parlem de Harley Davidson, el primer que el cap associa a aquesta marca són els motors en V que fan un soroll ensordidor i motos d’un estil custom que sempre han caracteritzat la marca americana. Doncs bé, Harley treu al mercat la LiveWire, la primera moto 100% elèctrica premium que fuig del custom per acostar-se, i de quina manera, cap un nou segment, més urbà, tecnològic, esportiu i compromès amb el medi ambient.

Aquest nou posicionament de marca ha despertat un gran debat entre els seguidors de la llegendària Harley Davidson: ¿de debò calia una Harley elèctrica?, ¿una moto que no fa soroll i d’estètica moderna pot ser una Harley? Doncs sí, el món està canviant i fins i tot els paradigmes més tradicionals acaben per caure pel seu propi pes en un món compromès amb la reducció dels gasos contaminants. Nosaltres l’hem provada a fons i us oferim les sensacions que ens ha generat.

PRIMER COP D’ULL

No fa soroll, però la LiveWire no passa desapercebuda per allà on circules. És una moto diferent, bonica i única, i fa girar caps i treure mòbils per fer fotos a cada semàfor o intersecció, tant de motoristes com de conductors de qualsevol tipus de vehicle.

Detalls estètics.
Detalls estètics.
Detalls estètics.

Harley Davidson ha equipat la LiveWire amb diversos accessoris i components d’alt nivell. El frontal el protagonitza una signatura òptica completament de led, abraçat per una petita careta de plàstic que li aporta caràcter i protegeix la pantalla TFT tàctil de 4,3 polzades que fa les funcions de quadre d’instruments.

El fals dipòsit de combustible equipa el connector de càrrega i la primera sorpresa la tenim quan posem les mans al manillar, ja que...no té maneta d’embragatge! Al ser una moto 100% elèctrica, la nova LiveWire prescindeix tant de la maneta d’embragatge com de la caixa de canvis i del tub d’escapament, un element que sempre ha estat un distintiu de la marca, el so característic de Harley Davidson. 

Detall pantalla central i endolls.
Detall pantalla central i endolls.
Detall pantalla central i endolls.

Tot plegat li dona un aire que ens recorda la ja desapareguda XR 1200, amb un estil tipus flat track en què la marca ha lliurat tantes victòries. Com a curiositat, la moto emet com un batec o vibració a la zona del seient per informar el conductor quan la moto està encesa i no tenir ensurts.

DINAMISME I MOTOR

El cor de la nova LiveWire està presidit per primer cop en la història de la marca per un gran i potent motor elèctric impulsat per unes bateries de ions de liti que proporciona 78 kW o 110 CV de potència i un parell de 116 Nm instantanis, que aporten unes sensacions dinàmiques d’un altre planeta.

Alerta amb els números, i és que la primera moto elèctrica de Harley Davidson és un aparell capaç de catapultar la moto de 0 a 100 km/h en 3 segons i amb unes recuperacions simplement brutals, de 100 km/h a 120 km/h en 1,9 segons. Tot i que no fa soroll, aquesta moto accelera com un llamp, i m’atreviria a dir que no és la moto ideal per a algú que encara s’estigui iniciant sobre les dues rodes. Sí, la moto és molt segura i disposa d’ajudes electròniques, però la seva potència i velocitat és realment espectacular.

Detall motor, suspensions i frens.
Detall motor, suspensions i frens.
Detall motor, suspensions i frens.

Harley Davidson no s’ha estat de res en la posada a punt de la LiveWire, i ha apostat per un sistema de suspensions de forca i un monoamortidor completament regulables, signat per l’especialista Showa. Tota la potència de la moto necessita aturar-se amb seguretat, i per això disposa d’un nou sistema de frenada específic signat per Brembo de molt bona qualitat, ajudat pel sistema de fre motor o kers de què disposa el motor elèctric.

La LiveWire disposa de fins a 7 modes de conducció, 4 dels quals predefinits de fàbrica, com són els modes Road, Rain, Eco i Sport. Els altres 3 modes són totalment programables pel conductor per aconseguir així el millor compromís per a l'ús que es vulgui utilitzar, a més de poder regular el control de tracció i la gestió de l’electrònica de la moto.

La posició de conducció és diferent de qualsevol altra Harley.
La posició de conducció és diferent de qualsevol altra Harley
La posició de conducció és diferent de qualsevol altra Harley.

Tot aquest conjunt atura la bàscula en 250 quilos, un pes que a priori fa cert respecte però que desapareix a l’hora de conduir. Al tenir una disposició de xassís llarg i que Harley ha intentat col·locar el motor en la posició més baixa possible, el resultat és un repartiment de pes pràcticament perfecte amb un centre de gravetat molt baix que genera un dinamisme molt esportiu.

El resultat de la posada a punt específica del bastidor, xassís, suspensions i sistema de frenada és el d’una moto molt àgil, amb un aplom en corba brutal, que, sumada amb una posició de manillar tirant endavant i els estreps una mica endarrerits, dona com a resultat una posició de conducció totalment diferent de la resta de Harley Davidson, que esdevé molt esportiva i que tampoc incideix en el confort del vehicle.

BATERIA I RECÀRREGA

La Livewire accepta càrregues en endoll domèstic de 220 V amb un temps de recàrrega completa partint de zero d’unes 11 hores, tot i que també accepta punts ràpids de fins a 25 kWh de potència. La marca nord-americana no recomana fer un ús abusiu d’aquests carregadors ràpids, ja que això redueix la vida útil de la bateria. Una solució que ens ha agradat molt és com disposa el cable carregador sota el seient i fa així molt senzilla l'operació d’endollar la moto. L’autonomia depèn molt dels modes de conducció i de com abusem del puny del gas, cosa difícil de poder reprimir. Pot anar des d’uns 150 quilòmetres en conducció mixta de carretera i ciutat esprement la moto i les seves capacitats dinàmiques, o, en mode de conducció Eco i fent només entorns urbans i anant amb cura amb el gas, es pot arribar a estirar la seva autonomia fins als 260 quilòmetres. 

CONCLUSIÓ

Amb tres colors de carrosseria disponibles (negre, taronja i verd) i un preu de 33.700 euros, la marca de Milwaukee posa el llistó altíssim en el mercat de les motos 100% elèctriques. Hi haurà qui creurà que una moto elèctrica que no fa soroll no pot ser una Harley Davidson de debò, i que aquesta LiveWire suposa una traïció i un insult a la història de la marca. Després de provar-la a fons només puc dir que la primera moto elèctrica de Harley Davidson marca un abans i un després i que es consolida com el nou referent dinàmic, tecnològic i estètic del segment.

stats