La Guantera
Motor Proves 21/05/2021

Gamma R: els Volkswagen més trapelles

i
Josep Lluís Merlos
3 min
El circuit del Jarama va ser l’escenari a on vam poder provar tota la Gamma R

La vinculació de Volkswagen amb el món de les curses és històrica. Els resultats en competicions com el campionat mundial de ral·lis o al Dakar ho acrediten. La marca alemanya va començar a traduir la seva vocació esportiva als models de sèrie a partir del 1976, quan la segona generació del Golf incloïa una versió llegendària: el GTI. Actualment els models amb un perfil més dinàmic i competitiu s’agrupen en l’anomenada Gamma R, que comença el 2002 amb el llançament del Golf R32, integrant de la quarta generació d’aquest cotxe tan icònic.

Avui aquesta família la componen sis models diferents, dels quals la meitat són cotxes SUV –el segment més demandat pel mercat ara per ara–, ja que amb el temps la Gamma R ha anat més enllà del Golf. D’aquí pocs mesos s’hi afegirà una setena opció: l’alternativa Variant –familiar– del Golf R. La seva filosofia pretén ser, a més de fer cotxes amb un caràcter molt contundent i d’altes prestacions, unir aquest concepte amb les característiques pròpies de vehicles premium, adreçats a clients amb un nivell d’exigència elevat a l’hora de demanar qualitat. La gràcia està en assumir el repte de fer compatibles aquestes qualitats amb el “camí cap a les zero emissions” que VW ha emprès en tots els seus productes. I la veritat és que l’objectiu l’estan complint.

La versió R del Touareg, que combina un motor V6 3.0 TSI amb un d'elèctric que permet una potència conjunta de 462 cavalls, és l'única de tots els integrants d’aquesta gamma que fa servir la plataforma MLB Evo del grup, ideal per als híbrids de grans dimensions, com és el cas. Aquest cotxe porta canvi Tiptronic de vuit relacions i aporta un parell motor espectacular de 700 Nm gràcies a l’assistència del motor elèctric. Els altres membres de la família R utilitzen la plataforma MQB, en la qual se sustenta un motor 2.0 TSI amb canvi DSG de set velocitats que dona 320 cavalls, vint menys en el cas del T-Roc R (el model amb el preu d’accés més baix de la sèrie: 47.800 €, amb promocions i descomptes inclosos) dels que trobem en els Golf R i Tiguan R. Les últimes incorporacions a aquest catàleg són les berlines Arteon R i la seva versió Shooting Brake R.

Aquests cotxes distingits amb la R de ràpids, robustos, resolutius, radicals, rebels i reptadors, però també la R de respectuosos, ofereixen múltiples opcions de personalització amb colors exclusius, seients embolcallants i interiors atractius, a més d’alguns elements que potencien les seves qualitats. És el cas dels escapaments Akrapovic, fets en titani –material que permet alleugerir el pes del conjunt– i, sobretot, l’eix posterior amb el sistema R Performance Vectoring, que aporta seguretat i estabilitat al comportament.

La prova

Vam tenir l’ocasió de provar tots aquests models en una intensa sessió de proves al circuit del Jarama, a Madrid, i per bé que el comportament de cadascun d’aquests models amb tracció integral 4Motion és diferent (com és lògic), tots van aportar una enorme capacitat comuna de generar diversió. Des del més lleuger Golf R amb una acceleració de 0 a 100 en 4,7 segons, fins al contundent Touareg R, que, malgrat el seu pes i dimensions, sorprèn per l’agilitat que és capaç d’acreditar fins i tot en unes condicions tan diferents com per a les que està pensat aquest cotxe.

Qui cregui que Volkswagen és una marca poc emocional... necessita passar una estona al volant d’algun model de la Gamma R, els més trapelles de la família. Que ja se sap que acostumem a ser també els més interessants.

stats