Motor Proves cotxes

Prova de l'Audi S3 Sedan: esportivitat i practicitat poden anar de bracet

Sí, un compacte amb carrosseria de tres volums pot servir tant per als nostres desplaçaments diaris com per entrar en un circuit els caps de setmana

Prova de l'Audi S3 Sedan: esportivitat i practicitat poden anar de bracet
8 min

Tradicionalment, marques com Audi, BMW i Mercedes-Benz han estat capaces de crear vehicles molt còmodes i luxosos, però també altres de molt esportius i amb unes prestacions impressionants. Això ha tingut com a conseqüència que, en moltes ocasions, models amb motors "normals" i sense pretensions esportives hagin pogut equipar-se opcionalment amb paquets estètics que els assimilaven a les versions més radicals de les tres marques prèmium alemanyes. No és el mateix un Audi S5 que un A5 amb paquet S-Line, de la mateixa manera que no és el mateix un BMW M3 que un Sèrie 3 amb paquet M o un Mercedes-AMG C63 que un Mercedes-Benz Classe C amb paquet AMG.

Però aquesta opció de disseny ha tingut un èxit aclaparador, de manera que cada cop costa més diferenciar les veritables versions esportives de les normals amb paquet estètic. Potser per aquest motiu Audi ha escollit el llampant color groc de l'S3 Sedan que ens ocupa en la prova d'avui, per tractar de diferenciar-lo d'un Audi A3 Sedan normal i corrent. I la veritat és que ho ha aconseguit, ja que durant els dies que vam poder analitzar-lo va fer girar molts més caps al seu pas que d'altres models més potents i radicals però més discrets.

L'Audi S3 Sedan té un disseny força esportiu, especialment en aquest color groc tan cridaner.
La part posterior és la més representativa de la versió Sedan.

Disseny exterior

Precisament, començarem parlant d'aquest apartat, el del disseny. I és que l'Audi A3 no és cap novetat al mercat (va passar per les nostres mans ara fa tres anys), però, quan es tracta de versions de caràcter esportiu, com aquest Audi S3 Sedan, la cosa canvia lleugerament. Dins de la gamma del compacte d'Ingolstadt, no estem davant de la versió més radical del model, honor que recau en l'RS3, però tampoc ens trobem davant d'un "senzill" A3 amb paquet estètic. Justament per aquest motiu el disseny deixa entreveure alguns detalls específics d'aquest acabat que denoten el seu esperit esportiu.

Per exemple, en la vista frontal, la graella de color negre amaga la insígnia identificativa del model, mentre que les entrades d'aire del para-xocs són força prominents i les òptiques, LED de sèrie i opcionalment matricials, llueixen una il·luminació diürna dividida en dos nivells. La vista lateral és la més identificativa d'aquest model, ja que al ser la versió Sedan es tracta d'una berlina de tres volums. Aquí criden l'atenció, a escala esportiva, les llantes de 19 polzades, les pinces de fre de color vermell o els retrovisors, que en el cas d'aquesta unitat estan acabats en fibra de carboni.

Al frontal hi destaquen les òptiques LED i la inscripció S3 a la zona de la graella.
La vista lateral és clàssica i atemporal.

Si passem a la part posterior, aquí destaquen per sobre de tot la quàdruple sortida d'escapament i el petit difusor, així com el disseny dels pilots LED i el petit aleró, que, com en el cas dels retrovisors, també és de fibra de carboni. Però potser el millor d'aquest model és que, tot i cridar l'atenció gràcies al seu color i a ser una versió més llarga que l'S3 normal, tampoc és excessivament voluminós: té una longitud de 4,50 metres, una amplada d'1,81 i una altura d'1,41, de manera que resulta pràctic per al dia a dia.

Disseny interior

L'interior de l'Audi S3, de la mateixa manera que passa amb tota la gamma del compacte alemany, té una disposició dels comandaments i les pantalles molt particular i que a mi, personalment, m'agrada molt. Les sortides d'aire de la zona del conductor estan situades a un mateix nivell (amb la instrumentació digital de 12,3 polzades al mig) i creen una sensació de cabina de conducció esportiva, mentre que les del copilot estan situades molt cap a la dreta. Això allibera espai a la part central per poder-hi instal·lar la pantalla, que en aquest cas és de 10,1 polzades i integra les funcions de connectivitat amb el telèfon que arriben de la mà d'Apple CarPlai i Android Auto.

La disposició dels comandaments és clàssica però esportiva.
La pantalla central és de 10,1 polzades i està orientada cap al conductor.

Pel que fa als detalls específics que deixin clar que estem davant d'una versió esportiva, no n'hi ha gaires. Al volant, hi veiem el logotip "S", i les costures repartides per la tapisseria tenen un brodat especial, però més enllà d'això l'habitacle és molt similar al de qualsevol versió amb el paquet esportiu S-Line. Això sí, els seients de cuir ofereixen una bona subjecció, són còmodes i disposen d'unes costures en color vermell que aporten una mica de picant a un interior molt ben construït però força discret.

Pel que fa a l'espai disponible, a les places posteriors dos adults hi podran viatjar amb total comoditat i sense haver de patir per l'espai de les cames o el cap, però un cinquè passatger només hi podrà viatjar de manera esporàdica. No perquè el cotxe no sigui prou ample, sinó perquè el respatller és molt dur i el túnel de transmissió és força prominent a causa de la presència de la tracció total. Finalment, mereix una menció especial el maleter, que amb una capacitat de 325 litres no és dels més pràctics del seu segment.

Els seients són de cuir de sèrie i tenen costures en contrast de color vermell.
A les places posteriors l'espai és bo, però el seient central és menys còmode i el túnel central massa prominent.

Motor

Sota el capó de l'Audi S3 Sedan d'aquesta prova, ens hi trobem el popular i incombustible motor de dos litres turbo del Grup VAG, que en aquest cas desenvolupa una potència de 310 CV a 5.500 revolucions i un parell màxim de 400 Nm a tan sols 2.000 voltes. Hem pogut veure i provar aquest mateix propulsor en models de Cupra, Volkswagen i fins i tot Skoda, i cal dir que el seu funcionament és senzillament brillant. En el cas de l'Audi S3 Sedan, gràcies al fet que la tracció és quattro i que el seu pes és de tan sols 1.580 quilos, és capaç de fer-lo arribar als 100 km/h des d'aturada en tan sols 4,8 segons i d'assolir una velocitat màxima de 250 km/h limitada electrònicament.

I el que resulta encara més interessant en un model d'aquest tipus: quan practiquem una conducció àgil i esportiva, pujant de revolucions i forçant els canvis de marxes, el so que emet és refinat i addictiu. A més, habitualment emet uns petardejos molt interessants. Ah, i una dada també important: el consum, malgrat les elevades prestacions, és de 7,9 litres cada 100 km segons la fitxa tècnica, que a la vida real es converteixen en uns 9,5, aproximadament.

El motor d'aquest Audi S3 Sedan genera 310 CV de potència i un parell de 400 Nm.
El so que generen les sortides d'escapament no és gaire estrident, però sí molt atractiu.

Dinamisme

Al mercat tot sovint hi trobem vehicles normals amb disseny esportiu però que, a l'hora de la veritat, tenen una concepció relaxada i que fuig de les prestacions per maximitzar el confort. En el cas de l'Audi S3 Sedan passa exactament el contrari, la imatge és esportiva, però relativament discreta (bé, potser en un altre color) i, en canvi, la concepció pot ser tan esportiva com vulguem. I dic "pot ser" perquè realment estem davant d'un cotxe que, en els modes de conducció Efficiency o Auto, és capaç de resultar fins i tot còmode per permetre'ns dur a terme els nostres desplaçaments diaris amb total comoditat, però que, només de triar el mode Dynamic, es transforma en un compacte esportiu dels de tota la vida.

Quan arrenquem el motor en fred, el so és encisador, però no gaire estrident. I, un cop entra en la seva temperatura òptima de funcionament, pot resultar molt silenciós, de manera que no crida especialment l'atenció. Així, ens podem moure pels típics ressalts i sotracs urbans sense que l'esquena pateixi, però amb un consum que en aquest àmbit serà elevat. També podrem fer viatges llargs per autopista sense cap mena de problema, i, a més, en aquest escenari la despesa de gasolina es redueix notablement.

A nivell dinàmic, és un cotxe que pot ser molt còmode...
...però també molt esportiu, si així ho desitgem.

Però si volem afrontar un tram revirat o, millor encara, entrar en un circuit, l'Audi S3 Sedan pot donar el millor de si en tots els aspectes. D'entrada, el tacte de la direcció és bo, perquè resulta molt directa, tot i que no especialment comunicativa. La suspensió en el mode de conducció més esportiu es torna molt més rígida, la resposta de l'accelerador és més immediata i la gestió electrònica intenta allargar les marxes tant com sigui possible.

En aquest escenari és on enllaçar revolts és realment divertit. Aquest S3 Sedan ens permet conduir ràpid amb molta facilitat, fent-nos creure més bons conductors del que realment som i corregint-nos qualsevol mena d'errada. A tot plegat també hi ajuda notablement la tracció total, que evita qualsevol classe de pèrdua d'adherència i que aconsegueix una capacitat d'acceleració molt destacable. El repartiment de pesos del cotxe està molt ben aconseguit (hi ajuda notablement la carrosseria de tres volums) i el tacte de frenada és molt bo i es pot dosificar fàcilment. En resum, com passa gairebé sempre amb els models d'Audi... no té cap però, a nivell dinàmic.

Les llantes de 19 polzades amaguen pinces de fre de color vermell.
Detalls com els retrovisors o l'aleró posterior poden estar fabricats amb fibra de carboni.

Conclusió

No només els SUV poden ser cotxes vàlids per a tot tipus de situacions, i l'Audi S3 Sedan ho demostra. En el mateix cotxe trobem una pràctica berlina compacta, un vehicle còmode per al nostre dia a dia i un cotxe esportiu per divertir-nos en carreteres de revolts o en circuits. L'equipament és molt complet i la càrrega tecnològica està a l'altura del que s'espera en una marca com Audi, però, com a contrapartida, el preu resulta força elevat. I és que l'Audi S3 Sedan té una tarifa inicial de 58.200 euros, un preu que potser avui dia ja gairebé ha deixat de sorprendre'ns però que en el fons és elevat per a un vehicle compacte, per més que sigui d'un fabricant Prèmium.

No hi ha dubte, l'Audi S3 Sedan és un cotxe rodó... però també força car.
Audi S3 Sedan quattro S tronic
  • Preu

    58.200 euros

  • Combustible

    Gasolina

  • Etiqueta ecològica

    Etiqueta C

  • Motor

    2.0 litres Turbo, 4 cilindres

  • Potència

    310 CV i 400 Nm de parell

  • Tracció

    Total

  • Mides i pes

    4.504 mm de llarg / 1.816 mm d'ample / 1.415 mm d'alt i 1.580 quilos de pes

  • Nota final

    8/10

stats