Novetats cotxes

Alfa Romeo Junior (o Milano), el primer SUV elèctric de la marca

La històrica marca llombarda presenta un dels vehicles més importants dels últims anys

4 min
Alfa Romeo Junior (o Milano), el primer SUV elèctric de la marca

Alfa Romeo ha presentat el Milano (ara us explicarem per què també li diem Junior), un totcamí del segment utilitari amb una versió mecànica totalment elèctrica de 156 i 240 CV de potència (anomenada Elettra) i una variant híbrida associada a un petit propulsor de gasolina (anomenada Ibrida) amb 136 CV de potència. Aquest nou totcamí fa servir el mateix xassís i mecànica que altres models del grup Stellantis com els ja coneguts Jeep Avenger, Peugeot 2008, Opel Mokka, DS3, Citroën C4 o Fiat 600, gràcies a l’ús compartit de les plataformes multimodulars.

Amb el nou model la marca italiana ha volgut retre un homenatge a la ciutat que la va veure néixer, però també recuperar una vella tradició de la marca, com és la de batejar models amb el nom de poblacions italianes. Lúltim cop que Alfa Romeo va fer servir aquesta fórmula va ser l’Alfa Romeo MiTo, acrònim dels noms Milano-Torino, i també cal destacar que els llombards ja van fer servir el mot Milano per batejar la versió nord-americana del que a Europa vam conèixer amb el nom d’Alfa Romeo 75. Curiosament, el nom Milano va ser acollit amb certa befa pel públic nord-americà, que feia la broma amb el joc de paraules “More Italian Lies About No Oil Leaks”, en un curiós joc de paraules que posava en dubte la fiabilitat d’aquell model dels anys 80 del segle passat.

El nou Junior és un SUV del segment B.
La versió híbrida té una doble sortida d'escapament.

Aleshores, per què posem Junior al titular? Doncs perquè recentment Stellantis ha emès un comunicat assegurant que un funcionari del govern italià ha declarat que l'ús del nom Milano està prohibit per llei, ja que per protegir la denominació "Made in Italy" no poden tenir denominacions italianes tots aquells productes fabricats fora del país (el nou SUV d'Alfa Romeo es fabricarà a Polònia). Stellantis assegura que el nom Milano va ser l'escollit pel públic en una votació, fet similar al que va passar l'any 1966 amb l'Spider 1600 quan el nom popular escollit va ser Duetto. Finalment, el grup automobilístic assegura que, malgrat que creu que compleix amb tots els requisits legals per fer servir el nom Milano, ha decidit anomenar el seu vehicle Junior per no entrar en conflicte amb l'administració.

Una estètica peculiar

El primer que sobta d’aquest nou Alfa Romeo Junior és el seu llenguatge estètic, força diferent dels actuals Giulia i Stelvio –però també del Tonale– i que vol esdevenir més urbà i contemporani. Convé destacar que aquesta és la primera tasca del nou cap de disseny de la marca, l’espanyol Alejandro Mesonero, que durant molts anys també va ser l’encarregat dels dissenys de Seat. Un frontal estilitzat amb fars led, una carrosseria compacta i poderosa, amb nervadures laterals marcades i línies ascendents sobre una zona posterior arrodonida, amb uns fars led que omplen horitzontalment tota la porta posterior i unes generoses llandes esportives, marquen la fisonomia general del vehicle. Encara està per veure, però pel que fa al disseny de la nova calandra, el biscione o bèstia (emblema dels Visconti, senyors de Milà fins al segle XV) segurament estarà estampat directament sobre la calandra en la versió elèctrica o Elettra, ja que aquesta variant no necessita aire per refrigerar el motor de combustió.

La famosa graella frontal de la marca canvia en funció de si ens trobem davant de la versió elèctrica o la de combustió.
La part posterior és una de les més peculiars de tot el cotxe.

Els interiors del nou Junior destaquen per un ús equilibrat de les pantalles digitals i el manteniment d’alguns elements característics de la marca, com ara el manteniment de les viseres circulars del quadre d’instruments o diversos comandaments físics en el quadre d’instruments i la consola central. Els seients, de tall esportiu i amb detalls en fil vermell, aporten l’essència esportiva característica de la marca. Pel que fa a l’equipament tecnològic, convé destacar-hi un nou sistema d’infoentreteniment amb control d’ordres de veu amb els mots “Ei, Alfa” assistit per un sistema d’intel·ligència artificial de ChatGPT.

Una mecànica electritzant

Les versions elèctriques del Junior, anomenades Elettra i amb 156 i 240 CV de potència, tindran una autonomia teòrica de 410 quilòmetres gràcies a la bateria de 54 kWh de capacitat. La versió més potent, que rebrà la insígnia Veloce, incorpora algunes millores orientades al rendiment, com ara un esquema de suspensió més rígid, una carrosseria rebaixada en 2,5 mil·límetres, frens de més capacitat i fins i tot un autoblocant davanter de tipus Torsen que n’ha de garantir un funcionament més adequat en qualsevol circumstància.

L'interior està completament digitalitzat.
Tot i això, es mantenen els detalls esportius típics de qualsevol Alfa Romeo

La versió híbrida o Ibrida amb motor de gasolina 1.2 de tres cilindres, per la seva banda, presenta algunes millores respecte a la mecànica que fa servir el grup Stellantis en altres models. És el cas d'una nova cadena de distribució que substitueix la corretja de distribució, que ha demostrat ser el seu gran taló d’Aquil·les en altres models del grup.

El nou Junior ha d’arribar al nostre mercat a finals de 2024 o inicis de 2025, a un preu encara per confirmar, però que ben segur es posicionarà al voltant dels 30.000 euros per a les versions híbrides d’accés. Pujarà al voltant dels 47.000 per a la variant Elettrica Veloce de 240 CV, una posada a punt esportiva específica inspirada en la fabulosa Giulia GTA i amb tot l’equipament disponible.

stats