Motor Proves cotxes

¿Encara podem comprar un cotxe compacte, de gasolina i manual? Hyundai ens ho demostra amb l'i30

No és fàcil trobar un cotxe sense grans pantalles o mecàniques electrificades... però encara n'hi ha

Hyundai i30 30 Aniversari
6 min

Híbrid convencional, microhíbrid o híbrid lleuger, híbrid endollable, de gas natural comprimit, de gas liquat del petroli, elèctric, d'hidrogen... durant els darrers anys s'ha parlat moltíssim de formes de propulsió alternatives a la combustió pura, la que crema dièsel o gasolina per impulsar un motor d'explosió i que no rep cap tipus d'ajuda d'un motor elèctric. Tot plegat, sumat a les normatives anticontaminació, al fet que en teoria l'any 2035 és la data límit per vendre cotxes de combustió i a elements com les etiquetes ambientals, fa que avui en dia qualsevol comprador pugui tenir molts problemes per saber quin cotxe li convé.

Ja no només pel fet que els preus han pujat escandalosament, sinó perquè la incertesa sobre quins cotxes podran accedir a les zones de baixes emissions i quins no fa que avui en dia només els valents (o els que tenen molts diners) s'atreveixin a comprar-se un cotxe. En aquest escenari tan revolucionat, ens hem preguntat si encara és possible adquirir un vehicle que s'acosti tant com sigui possible al concepte de vehicle que es venia fantàsticament bé no fa tants anys, durant la dècada dels 2000.

La graella frontal d'aquest Hyundai i30 és prominent
La longitud és de 4,34 metres

Ens referim a cotxes compactes d'uns 4,30 metres que ni tenen carrosseries SUV, ni equipen motors electrificats ni tan sols fan servir canvis automàtics. Cotxes senzills, dels que fa ben poc sobraven a les marques generalistes. I la resposta l'hem trobada a Hyundai, que en la seva gairebé infinita gamma de models encara ven –i amb prou èxit– el compacte i30. De totes les versions possibles ens hem fixat especialment en la més recent, anomenada 30 Aniversari i que es pot equipar amb canvi manual i motor de gasolina. Però ¿val la pena comprar un cotxe així avui en dia?

Una edició especial, però també discreta

Hyundai ha escollit el nivell d'acabat N-Line per introduir els petits i discrets canvis de la versió 30 Aniversari. Així, el que més destaca d'aquest model és el seu aspecte esportiu, protagonitzat per uns para-xocs amb entrades d'aire prominents, uns llums diürns amb formes triangulars, unes llandes N-Line de 17 polzades, una doble sortida d'escapament i diversos detalls en color negre, com per exemple l'espòiler posterior. A més, just al marc de les portes davanteres hi trobem una insígnia identificativa d'aquesta versió especial.

La inscripció 30 Aniversari la trobem al marc de les portes davanteres
Les llandes corresponen a l'acabat N-Line

A l'interior també es trasllada aquesta sensació d'esportivitat, especialment amb detalls com els seients amb costures en color vermell, les sortides d'aire amb detalls cromats o el volant i el pom del canvi acabats en cuir i amb insercions en color vermell. Però, com dèiem abans, aquest cotxe és una oda a la senzillesa i, alhora, a la màxima funcionalitat. Res de pantalles infinites, controls tàctils complicats d'entendre o automatismes excessius. No, aquí els elements analògics es combinen amb la tecnologia justa i necessària per oferir una experiència de conducció agradable.

El canvi de marxes és manual, té bon tacte i un disseny impecable. El volant, rodó i sense dissenys estranys. La instrumentació és analògica, amb els rellotges de tota la vida... però amb una pràctica pantalla al centre que ens ofereix tota la informació necessària. I al centre del quadre de comandaments, una pantalla no gaire prominent, de 8 polzades, que, malgrat tot, ens permet controlar tots els menús del complet sistema de connectivitat de l'i30, compatible amb Android Auto i Apple CarPlay sense fils. Realment, cal res més?

Un interior senzill però completament funcional

Tot plegat, lligat a un complet equipament en matèria de seguretat que inclou control de creuer, assistent de canvi involuntari de carril, càmera posterior i ajudes a l'aparcament, entre d'altres. Pel que fa a l'habitabilitat, res que no hàgim vist ja en anteriors proves del Hyundai i30. És a dir, un espai més que suficient per a quatre adults, força més just per a un cinquè ocupant i un maleter de 395 litres que pot arribar fins als 1.301 si abatem els seients posteriors.

Motor de gasolina de 120 CV i canvi manual de sis velocitats

Pujar a aquest cotxe és tota una experiència nostàlgica, com a mínim per als qui habitualment provem les darreres tecnologies de les marques. Per engegar el motor cal introduir la clau i girar-la, com s'ha fet sempre. I pensareu: quina tonteria! Doncs potser sí, però això avui en dia està en perill d'extinció. Un cop en marxa, el motor de gasolina d'1.0 litres i tres cilindres cobra vida i ho fa amb un so suau i lleuger. No es tracta d'una mecànica esportiva, però tampoc ho pretén.

Els seients llueixen unes costures en color vermell que en realcen l'esportivitat
Espai de sobres per a quatre adults, però més just per a un cinquè ocupant

El funcionament de la caixa de canvis segueix la mateixa tendència: ni és esportiva ni tampoc ho vol ser, amb unes relacions força llargues que ajuden a reduir els consums. I parlant de consums, durant la prova vam aconseguir una despesa d'entre 6,5 i 7 litres cada 100 km, un consum acceptable i que s'ajusta a les prestacions i la mida del cotxe.

Pel que fa a les sensacions de conducció, no és pas un prodigi del dinamisme, però es defensa amb nota en tots els escenaris. A la ciutat és fàcil de conduir, tot i que aquí sí que es nota la manca d'ajudes elèctriques, que penalitza els consums. Circulant per carreteres i autopistes se sent molt còmode, reduint la despesa a poc més de 5 litres i amb un nivell de confort elevat. I si ens movem per trams revirats l'i30 30 Aniversari es defensa amb solvència, tot i que evidentment ho faria molt millor amb un motor més potent o un xassís més esportiu.

Els llums diürns tenen un disseny amb personalitat
"Només" té 120 CV, però sembla més esportiu del que realment és

Conclusió: ¿val la pena aquest Hyundai i30 30 Aniversari?

La resposta curta a aquesta pregunta és que sí. La més elaborada ens diu que depèn de les nostres necessitats. El punt negatiu més evident d'aquest cotxe és que la seva etiqueta és la C, i la incertesa en aquest tema fa que calgui pensar-s'ho dues vegades abans de fer una inversió tan important com és la de comprar un cotxe si la seva etiqueta no és ecològica. El punt positiu és que podrem accedir a un cotxe nou a un preu raonable (26.295 euros, que amb els descomptes promocionals queden en poc més de 21.000) i amb la tecnologia i la connectivitat justa i necessària.

Així doncs, potser el més lògic seria pensar que aquest model és ideal per a tots aquells que vulguin un cotxe nou sense gaires estridències i que visquin fora de zones on de mica en mica s'aniran imposant les ZBE. Per contra, si el que volem és disposar de l'etiqueta eco caldrà adquirir la versió microhíbrida de 48 V, però en aquest cas no podrem escollir la versió 30 Aniversari i el preu augmentarà en uns 3.000 euros. Sigui com sigui, el Hyundai i30 és un producte rodó que encara té corda per estona. Esperem que, en el futur, Hyundai llanci al mercat una versió 60 Aniversari, per repetir com a mínim els mateixos èxits que ha assolit fins ara.

Hyundai i30 30 Aniversari
  • Preu

    26.295 euros

  • Combustible Gasolina
  • Etiqueta ecològica Etiqueta C (color verd)
  • Motor

    1.0 TGDI, 3 cilindres turbo

  • Potència

    120 CV i 172 Nm de parell

  • Tracció

    Davantera

  • Mides i pes

    4.340 mm de llarg / 1.795 mm d'ample / 1.455 mm d'alt i 1295 quilos de pes

  • Nota final 9/10
stats