18/12/2020

Celebracions històriques, malgrat tot

5 min

BarcelonaAl 2020 diverses marques de l’automoció i alguns dels seus productes més cèlebres han complert aniversaris importants. L’esclat de la crisi sanitària ha aigualit molts dels actes previstos per commemorar-los com tocava. Avui en recordem alguns.

40 anys del Panda

40 anys del Panda

Els Estopa es fan grans, i el Panda –model que van popularitzar amb una famosa cançó– també. Nascut amb el segell Fiat, les seves tres generacions han venut més de 7,8 milions d’unitats. Creat com a utilitari urbà, ha rebut tota mena de motoritzacions. La proposta més nova és el Centoventi, la resposta de la marca a la mobilitat elèctrica basada en els més de 120 anys d’història de la firma.

50 anys de l’Opel Manta

50 anys de l’Opel Manta

Als setanta les marques de cotxes acostumaven a fer servir noms d’animals per als seus models. Després d’una reunió amb l’oceanògraf Jacques Costeau, el dissenyador en cap d’Opel va apostar pel nom Manta pel seu nou cupè. Inicialment, aquest èxit de vendes compartia plataforma, motor i suspensions amb l’Ascona, un dels models més reeixits d’Opel. El Manta va estar en producció fins al 1988.

-50 anys del Range Rover

50 anys del Range Rover

El setembre del 1967 la marca Rover va començar el desenvolupament del primer prototip del cotxe que anomenarien Range Rover, conegut internament com “l’Station Wagon de 100 polzades”. Tres anys després apareixia al mercat el primer SUV amb tracció permanent a les quatre rodes. Guanyador de dues edicions del Dakar, té l’honor de ser el primer automòbil que es va exposar al Museu del Louvre.

-65 anys de Yamaha

65 anys de Yamaha

El juliol del 1955 Genichi Kawakami va fundar Yamaha, inicialment dedicada a fabricar motos, tot i que després han fet molts productes diferents. El primer model d’aquest creador pertanyent a una família dedicada a la fabricació d’instruments musicals va ser la YA-1, una monocilíndrica de 125 cc, dos temps i refrigerada per aire. Yamaha s’ha convertit en una de les marques més importants de motos.

-50 anys del Citroen GS

50 anys del Citroën GS

Era capaç d’anar amb només tres rodes gràcies a la revolucionària suspensió hidropneumàtica, que, a més de millorar l’eficàcia dels frens posteriors, permetia variar l’alçada de la carrosseria. Va ser tota una revolució quan el van presentar al Saló de Ginebra. Tenia alguns detalls curiosos, com la lupa, que indicava la velocitat de circulació com si fos una bàscula, i la posició de la ràdio, que anava vertical.

-50 anys del Toyota Celica

50 anys del Toyota Celica

Del 1970 al 2006 hi va haver set generacions i més de quatre milions d’unitats d’un dels esportius més famosos de la marca japonesa. Sobre la seva base es va crear el cèlebre GT Four, amb què van obtenir grans èxits al Mundial de ral·lis, entre els quals els dos títols mundials de Carlos Sainz.

-65 anys del Citroen Tiburon

65 anys del Citroën Tiburón

El 1962 es va fer famós perquè aquest cotxe va salvar la vida al general De Gaulle, que va sortir sa i estalvi d’un atemptat perpetrat per l’OAS, del qual es va escapolir tot i anar amb els neumàtics rebentats pels trets, gràcies a la seva suspensió innovadora. Quan el van presentar al Saló de París del 1955 va trencar totes les previsions, ja que en un sol dia se’n van vendre 12.000.

70 anys de SEAT

70 anys de Seat

Ja se n’ha parlat molt, de l’aniversari de la marca catalana, però no tant d’algunes de les seves innovacions. El 1955 van presentar la patent de la primera cadireta infantil per a l’habitacle. Gairebé quinze anys després van ser pioners en el disseny del mecanisme per obrir el capó integrat al logotip de la firma i, més recentment, van innovar amb l’ampliació de l’espai de vidre de les finestres dels passatgers.

-100 anys de Suzuki

100 anys de Suzuki

La marca de Hamamatsu no podia celebrar de millor manera el seu centenari que amb el títol de marques a MotoGP i el de pilots gràcies al mallorquí Joan Mir, que l’ha obtingut vint anys després del que va obtenir Kenny Roberts per a la casa japonesa. El seu fundador, Michio Suzuki, va començar fabricant telers abans de dedicar-se a les motos, i després va seguir amb cotxes i altres productes.

110 anys d’Alfa Romeo

110 anys d’Alfa Romeo

Ni les limitacions per la pandèmia han esmorteït la il·lusió amb què la marca del biscione ha celebrat l’aniversari. Després que el seu llegendari Centro Stile hagi dissenyat un logotip especial per a l’ocasió, la casa italiana no ha parat de recordar la seva vinculació amb la competició i ha fet homenatge al seu eslògan d’il cuore sportivo, tant a la F1 com a la Mille Miglia o el Festival de Goodwood.

115 anys d’Skoda

115 anys de Skoda

Després de deu anys fabricant bicicletes i de sis dedicats també a les motos, els enginyers Laurin i Klement van presentar el 3 de desembre del 1903 el seu primer cotxe: L&K Voiturette. Aquest model va suposar el punt de partida de la marca que actualment coneixem com a Skoda, que continua tenint la fàbrica a la República Txeca, concretament a la localitat de Mladá Boleslav.

120 anys de Mercedes

120 anys de Mercedes

La història del perquè del seu nom és preciosa. El 1900 el consorci Daimler-Motoren-Gesellschaft va decidir anomenar els seus cotxes en honor a la filla d’un empresari austríac d’origen txec que els comercialitzava amb gran èxit al sud de França. Emil Jellinek feia curses amb aquests vehicles i els inscrivia amb el nom de la seva filla: Mercedes. La resta de la marca de l’estrella ja la coneixien..

stats