Tot i que Seat va començar a comercialitzar el 2012 el Mii -un vehicle urbà del segment A, que des del 2019 és totalment elèctric-, Cupra llança ara al mercat el Born, el primer cotxe 100% elèctric de la marca de Martorell. La tecnologia no té res a veure entre un model i l’altre, però el Mii fa el seu paper en l’àmbit urbà sobradament. Tant és així que n’han venut gairebé 1.500 unitats (un terç de les quals en el que portem d’any) a partir d’onze mil euros, i que és capaç de fer 260 km gràcies a una bateria de 36,8 kWh que permet alimentar un motor amb una potència d’uns 83 cavalls. Aquest Seat -que fabriquen a Bratislava- té interpretacions anàlogues amb l’Skoda CitiGO! i el VW Up! El Born va més enllà, i es presenta amb un plantejament més ambiciós, ja que aspira a unir un bon rendiment (prestacions) a l’electrificació.
Cupra sempre busca despertar emocions i permetre als clients gaudir de l’experiència de la conducció. El primer objectiu l’assoleixen amb un disseny exterior que transmet dinamisme i velocitat, inspirat en la lluminositat mediterrània de Barcelona, on ha estat concebut aquest elèctric. I veritablement l’han clavat, com vam poder comprovar en els recorreguts urbans que vam fer: feia temps que durant una prova no tenia l’ocasió de comprovar l’interès que un automòbil podia generar entre els vianants. Tothom se’l quedava mirant als semàfors, ja fos pels seus elegants colors o per un disseny extern amb moltíssima personalitat.
Per dins el Born també convenç, i molt. Tots els components estan orientats cap a la posició del conductor, amb una lleugera asimetria. Els seients són tipus bucket, i estan fets en un material sostenible, el Seaqual, una mena de fil procedent de residus plàstics recuperats del fons marí per una empresa catalana. El davantal del cotxe també està recobert d’un material molt agradable que recorda el neoprè, i les motllures decoratives interiors tenen uns relleus triangulars difuminats que recorden contínuament el logotip de Cupra.
La disposició del 'pack' de bateries
Si el Born fa el seu paper a la ciutat, no es queda curt en recorreguts extraurbans, on acredita una solvència força interessant. Assentat sobre la base de la plataforma MEB que el grup VW ha creat pels seus compactes elèctrics, aquest cotxe destaca per un repartiment de pesos molt equilibrat, gràcies a la disposició del pack de bateries, disponible en potències de 45, 58 i 77 kWh. Per carregar-les, el cotxe porta de sèrie cables tipus 2 i 3. A més, l’oferiran amb l’opció del Cupra Charger i una apli que informa dels diferents punts de càrrega que podem anar trobant en una ruta determinada (una altra cosa és que quan hi siguem, funcionin...).
Si fem servir la càrrega ultraràpida, en set minuts podem disposar d’una autonomia addicional d’uns 100 quilòmetres afegits als 424 que des de la marca asseguren que permet el cotxe amb la bateria mitjana, la que vam provar. L’any vinent oferiran el paquet Boost -que pot arribar a entregar l’equivalent a 231 cavalls de potència- com a opció amb la bateria mitjana, i com a integrant de l’equipament de sèrie de la gran.
La ubicació de les bateries -molt baixa-, combinada amb la tracció al darrere, una direcció molt progressiva (amb un enorme radi de gir) i l’alçada rebaixada de la suspensió (si la comprarem amb les cotes estàndard que s’acostumen a aplicar en la plataforma MEB en models com el VW ID.3, per exemple) fan que la conducció del Born sigui molt divertida, fins i tot en carreteres amb revolts, com vam tenir l’ocasió de provar. Això sí, una vegada acostumats al particular tacte dels frens (discs al davant, i tambor al darrere), com acostuma a passar en la majoria de cotxes elèctrics.
Aquest Cupra destaca pel nivell de connectivitat que ofereix a l'usuari i per la dotació d’assistents a la conducció tan completa que incorpora, fins a l’extrem de situar-lo al nivell 2 de conducció autònoma.
Equipament tecnològic
Amb un equipament tecnològic molt elevat, el Born ens l’ofereixen en sis colors diferents, dues alternatives d’acabat de l’interior, sis opcions per a les llandes disponibles en mides de 18 a 20 polzades, una pantalla de dotze polzades de sèrie (enorme!) per gestionar el sistema d’infoentreteniment i diversos packs d’opcions que per al mercat espanyol s’agrupen en tres alternatives d’elecció per simplificar les coses: Advanced, Pro i Top, amb una gamma de preus addicionals dels 1.720 als 2.300 euros.
Per primera vegada en un Cupra, el cotxe va equipat amb un display Head-Up de realitat augmentada, que requereix un cert temps per acostumar-s’hi. La unitat que vam provar anava equipada amb la llanda més grossa que, segons el meu criteri, és massa exagerada, ja que genera un cert soroll de rodament que trenca una mica la “màgia” del silenci dels cotxes elèctrics.
Aquesta mateixa setmana les primeres unitats haurien d’arribar als concessionaris per ser entregades als clients que s’han interessat abans per aquest cotxe. De moment el Born només està disponible amb la bateria de 58 kWh, a un preu per a la versió de llançament de 38.610 euros, que amb tots els descomptes del pla Moves III i les diferents promocions que fa la marca poden quedar en un preu mínim de 30.400 €.
Cupra presenta noves fórmules d'adquisició dels seus cotxes
La setmana passada, la Patronal Catalana d’Automoció, FECAVEM, va fer una trobada a Casa Seat, al cor de Barcelona, per presentar els diferents formats que ens donen accés a la utilització d’un vehicle. Als tradicionals sistemes de compra -comptat o a terminis- que fins ara ens donaven accés a la propietat d’un cotxe, ara cal afegir-hi noves fórmules, com els ja coneguts plans de rènting i lísing, que ens donen accés a un ús temporal d’aquests automòbils (que després podem adquirir en propietat, un cop acabat el pla), o els serveis més nous que ens donen accés a la mobilitat per mesos (subscripció), dies (lloguer tradicional), o fins i tot per hores (sharing).
A Cupra busquen clients cada vegada més joves, i són conscients que aquest perfil d’usuaris cada cop està menys interessat en la propietat del cotxe i més en el seu ús i gaudi. Per això el Born -el model més urbà de la marca- és el primer model que oferiran a través d’una quota mensual de subscripció que, tot i tenir limitat el quilometratge en aquest preu inicial, inclou l’ús del vehicle, el seu manteniment, l’assegurança i els impostos. A més, Cupra també està a punt d’oferir els seus productes a través d’un contracte d’agència, utilitzant els seus concessionaris, que actualment ja són 76 a l’Estat, amb un total de 95 punts de venda. En el que portem d’any ja han despatxat gairebé 8.000 cotxes, és a dir, cinc vegades més que en tot el 2020. Un 80% d’aquestes vendes corresponen al model Formentor.
La marca busca ara ampliar l’activitat a nous mercats, com l’australià o el de la zona Àsia-Pacífic. Que al seu catàleg hi hagi de moment sis versions híbrides els pot ajudar a assolir aquests objectius ben aviat. Les últimes tendències del mercat espanyol, amb un 47% de les matriculacions corresponents a cotxes amb motors de gasolina, un 33% als propulsors que fan servir energies alternatives i ja només un 20% de dièsels, confirmen que el camí cap a on s’enfoca la marca de l’escut de coure és l’encertat.