Proves motos
Motor Proves 16/06/2021

BMW R nineT Scrambler: evolució meticulosa

Provem la nova BMW R nineT Scambler, una moto de les de ‘tota la vida’ que s’ha sabut adaptar als nous temps i necessitats ambientals

5 min
BMW R nineT Scrambler

BMW Motorrad ha presentat força novetats i actualitzacions aquest any, i en els pròxims mesos esperem poder posar a prova la gran majoria d’aquestes novetats. D'aquí uns dies us parlarem de la gran router o viatgera de la marca, la nova R 1250 RT, analitzant en primer lloc l’actualització de la gama nineT, els models de caràcter més clàssic de la marca amb permís de la nouvinguda R18.

L’entrada en vigor a principis d’aquest 2021 de la nova normativa Euro5 ha provocat que totes les marques hagin anat actualitzant els seus models en els últims dos anys. En la majoria de casos, aquesta adaptació no ha suposat grans maldecaps als fabricants, però no és el mateix adoptar aquestes mesures en una moto d’aspecte modern que fer-ho en una moto d’estil clàssic. En aquestes últimes, l’estètica del motor també és important i es busca recrear fidelment una mecànica clàssica. Per això en alguns models s’imiten els antics carburadors o es busca conservar el look d’un motor refrigerat per aire. Així doncs, els enginyers i dissenyadors se les han de pensar totes per conservar aquest esperit clàssic i alhora introduir tots els canvis necessaris per complir amb les noves normatives.

BMW R nineT Scrambler
BMW R nineT Scrambler
BMW R nineT Scrambler

Estèticament, saber diferenciar ràpidament el nou model respecte a l'anterior és complicat. Les novetats són poques, fet habitual en aquests models neoretro que a vegades tenen poc marge d’evolució estètica. Nou far davanter led, nova instrumentació... però poca cosa més. Potser el més destacable és l’apartat de personalització gràcies a les noves decoracions, als nous colors de carrosseria i sobretot a les opcions 719 –de personalització– que ofereix la marca. On realment trobem un canvi més gran és en la part més tècnica de la moto, tant a nivell de motor com d’electrònica.

Actualment, trobar motors amb ànima en el món dels cotxes és pràcticament impossible. Els sistemes híbrids i els motors elèctrics a poc a poc van agafant terreny i trobar cotxes amb motors tèrmics tradicionals és molt difícil. Per sort o per desgràcia (dependrà del punt de vista de cada aficionat), les motos van un pas per darrere i encara és possible trobar motos amb motors tèrmics com els de tota la vida. Una d’aquestes motos és sense cap dubte la nineT de BMW Motorrad, en qualsevol de les seves versions. La seva base és un motor bòxer refrigerat per aire i, tot i que el rendiment i les normatives hagin obligat a muntar un petit radiador d’oli, la veritat és que l’essència mítica de la marca encara hi és present. Però, fins quan podrem seguir gaudint de motors com aquest?

Per adaptar-se a la normativa Euro5, el motor ha rebut un nou sistema, ubicat dins les culates, que fa girar la barreja per millorar la combustió i fer-la més neta. Un cop aplicats al motor aquests canvis, la seva potència és ara de 109 CV, cosa que suposa sobre el paper la pèrdua d’un cavall de potència respecte als 110 CV de l’anterior versió Euro4. En canvi, el seu parell motor es manté igual, en uns molt bons 116 Nm de parell que ara, gràcies a unes noves culates, ofereixen més rendiment a la zona mitjana del comptarevolucions, més o menys entre les 4.000 i les 6.000 rpm.       

Detalls BMW R nineT Scrambler
Detalls BMW R nineT Scrambler
Detalls BMW R nineT Scrambler

A part de les modificacions tècniques adoptades per respectar la normativa Euro5, BMW Motorrad ha aprofitat l'avinentesa per presentar més canvis i millores al motor i a l’equipament. Estèticament, la culata, la tapa de la culata i les peces de la vàlvula de papallona tenen un nou disseny. A més, l’equipament creix també en tots els sentits, sobretot en seguretat. El nou ABS Pro amb DBC (control dinàmic de frenada) formarà part de l’equip de sèrie, així com els modes de conducció Rain, Road i Dirt, els llums full led i la presa de càrrega USB. A nivell de xassís, estrena un nou puntal de suspensió (WAD), per a més confort de marxa, i a la suspensió de darrere s’inclou una rodeta per ajustar la precàrrega de l'amortidor. 

A la redacció ja havíem provat les diferents fórmules de la nineT de primera generació, així que teníem força ganes de conèixer de primera mà si els canvis motivats per la normativa Euro5 havien afectat o no les bones sensacions que ens havia procurat el seu fantàstic motor bòxer. Els dubtes eren clars: ¿sonarà tan bé com la seva predecessora? ¿El seu motor tindrà aquell tacte clàssic tan apreciat? Doncs la veritat és que cal filar molt prim per notar la diferència. L’esperit del motor segueix bategant amb força i tots els ingredients que el feien un dels millors motors per als que busquen un tacte més clàssic encara hi són totalment presents. El so poderós, les vibracions, les acceleracions i la capacitat de reducció fan de la conducció un autèntic plaer. El canvi, de Cardan, és relativament suau si el comparem amb el d'una BMW de fa uns anys, tot i que per no perdre les formes seguim sentint el característic clank de les BMW quan es posa la primera marxa a l'arrencar un cop aturats.

BMW R nineT Scrambler
BMW R nineT Scrambler
BMW R nineT Scrambler

BMW Motorrad ens va posar a disposició el model Scrambler vestit amb una bona quantitat d’accessoris Option 719. El més destacable era la seva pintura negra tempesta/vermell Racing combinada amb el xassís pintat en vermell. A més, també portava el paquet Option719 Billet Pack Shadow, format per una sèrie de parts (tapa del càrter, tapes de les culates, suport del seient...) que destaquen l’esportivitat de la moto i que presenten un acabat negre amb detalls de color alumini. Però aquest model Scrambler destaca per alguns detalls que la diferencien de les seves germanes. El més notori és el tub d’escapament doble firmat per Akrapovic. Un altre detall el notem al pujar-hi. Un cop instal·lats, ens adonem que el seu manillar és ben ample, lògicament per facilitar la conducció fora de carretera. A part, també ens dona un molt bon control en ciutat, tot i que al portar els braços molt oberts estem molt més exposats al vent quan superem els 80 km/h. En l’apartat del xassís, cal comentar que de sèrie la moto ve amb els neumàtics Bridgestone Battlax Adventure, una roda que ens permetrà sortir de l'asfalt amb tranquil·litat però sense buscar gaire les pessigolles a la conducció. Opcionalment podem muntar llandes de radis i rodes de tacs, una opció interessant, sobretot per estètica.

Arribat el moment de tornar al concessionari, tornem la 9T amb la tranquil·litat de saber que els canvis tècnics aportats al model no han afectat el seu rendiment ni el seu caràcter. Els amants dels motors bòxer de la marca i els nouvinguts gaudiran d’un motor extraordinari, ple de vida i ple de sensacions, característiques que sembla que tinguin els dies comptats en el món del motor. Per acabar, cal comentar que tota la gama nineT ja està disponible a la xarxa BMW Motorrad del territori i que els preus de sortida dels diferents models són els següents:

  • R nineT – 16.060 €
  • R nineT Pure – 13.190 €
  • R nineT Pure A2 – 13.190 €
  • R nineT Scrambler – 13.950 €
  • R nineT Urban G/S – 13.950 €
stats