Motor Proves Motos

BMW C Evolution, una moto elèctrica i eficaç

Provem l'escúter elèctric de BMW, una solució de mobilitat urbana ideal

BMW C Evolution, una moto elèctrica i eficaç
Ignasi Rabasseda
22/02/2018
3 min

Teníem moltes granes de poder provar una moto 100% elèctrica, i l’escollida ha estat la BMW C Evolution. Estem davant del futur -que ja és present- dels vehicles sostenibles amb aquesta moto de zero emissions i baix impacte ambiental, ideal per als desplaçaments urbans.

A primer cop d’ull a la C Evolution és prou semblant a la seva germana de motor tèrmic C 650 Sport, excepte en algunes diferències apreciables en el frontal, com ara un parabrises enfosquit i bastant baix, i una pantalla central TFT de color que ofereix tota la informació necessària d’aquest maxiescúter elèctric.

Detall quadre informació i pantalla TFT

La BMW C Evolution es mou gràcies a unes bateries de ions de liti d’alta capacitat de 8 kWh que alimenten un motor elèctric instal·lat sobre el basculant. Les bateries estan cobertes per una estructura d’alumini que fa la funció de xassís de la moto. Consta de refrigeració líquida per poder garantir una òptima temperatura de funcionament.

Múscul elèctric

Amb aquestes credencials la moto elèctrica bavaresa presenta una potencia nominal de 15 CV (es pot conduir amb el carnet B) però el motor pot donar pics de potència –o ‘boost’-de fins a 48 CV . A més, aquesta moto disposa de marxa enrere, cosa que s’agraeix per moure els més que notables 261 quilos que homologa a la bàscula.

La C evolution disposa de 4 mapes de potència o modes de conducció anomenats Eco Pro, Road, Sail i Dynamic diferents per poder realitzar una conducció al més eficient possible, sempre en funció de les necessitats específiques de la moto. A més, disposa de sèrie d’un sistema de recuperació d’energia al desaccelerar i en accionar el sistema de frens. Amb el mode Eco Pro activat, la recuperació energètica és total en la desacceleració, mentre que l'acceleració es veu afectada a causa del fet que utilitza menys del 50% de la potència del motor.

BMW C Evolution

Amb el mode Road activat, la capacitat d’acceleració de la moto arriba al 90% aproximadament, mentre que la capacitat de recuperació energètica en desacceleració és del 65%. Aquest mode estàndard probablement sigui ideal per utilitzar diàriament en desplaçaments urbans.

L'autonomia de la BMW C Evolution pot ser un escull

El mode Sail, per la seva banda, utilitza el 90% de la potència del motor, mentre que evita per complet la recuperació d’energia i utilitza la mateixa inèrcia de l'escúter per avançar. Aquest mode es una bona opció en vies ràpides o autopista.

Vista posterior

Per últim, en el mode Dynamic disposa de la màxima recuperació en desaccelerar i utilitza el 100% de la potència del motor. Es converteix així en el mode més esportiu de tots quatre. Ara bé, com a contrapartida l’autonomia de la moto es redueix de manera ostensible.

Comoditat i confort

La C Evolution és una moto còmoda i eficaç. Un cop al manillar, és difícil no accelerar amb ganes, ja que l’entrega del seu parell és molt contundent i crea certa addicció. A més, la falta de soroll i vibracions provinents d’un motor de combustió fa que sigui un plaer conduir-la.

Detall espai sota seient

També ofereix prou espai per col·locar un casc integral sota el seient, tot i que si ja hi allotgem el carregador -que ocupa gran part de l’espai- reduirem considerablement la capacitat de càrrega. A més, per millorar l’experiència de conducció del dia a dia, es poden afegir extres en opció, com els punys amb calefacció i llums automàtiques.

Detall C Evolution

I la C Evolution no va del tot sobrada d’autonomia, ja que ofereix així una autonomia d’uns 120 quilòmetres -depenent dels modes de conducció seleccionats- i necessita entre tres hores i mitja i quatre hores per fer una càrrega total de la bateria.

Conclusió

Punts forts: zero emissions, la potència del motor, qualitat del xassís.

Punts a millorar: autonomia escassa, preu elevat i el pes.

stats