La batalla pel segment dels cotxes urbans 'premium' de cinc portes està més disputada que mai. La proposta dels d'Ingolstadt és l'A1 Sportback, un petit urbà de cinc portes amb espai per a quatre ocupants i que ofereix un maleter de 270 litres en un conjunt que no arriba als 4 metres de llarg.
Personalment trobo que l'A1 Sportback és un model realment atractiu, que no té res a envejar –o molt poc– al model amb carrosseria de tres portes. A aquesta sensació de bellesa hi contribueix decisivament el fet que aquesta unitat de prova disposi d'un paquet estètic S Line, que inclou detalls com les cues d'escapament cromades, la calandra de color negre, fars antiboira, un aleró posterior específic i, en el cas de la nostra unitat de prova, unes exclusives llandes de 18 polzades que hi emfatitzaven la personalitat i esportivitat.
El paquet esportiu inclou també uns còmodes seients de tipus baquet, pedals d'alumini, diverses inscripcions i motllures amb la inscripció S Line i fins i tot una suspensió específica més dura i esportiva que transmet més al volant sense arribar a resultar molesta o incòmoda.
A diferència d'alguns dels seus rivals, com el Fiat 500 i el MINI, el fet de disposar de cinc portes facilita molt l'accés a l'habitacle –especialment de les places posteriors–, un fet determinant si hem de fer servir amb regularitat la segona filera de seients.
Ara bé, cal tenir clar que l'espai de les places posteriors no és gaire ample i, si bé dos infants o adolescents hi viatjarien amb comoditat, un adult de més de 180 centímetres d'alçada pot arribar a sentir-s'hi incòmode en desplaçaments llargs.
Una mecànica eficient
Des de fa un temps, Audi ofereix el motor 1.4 TFSI de 150 CV amb tecnologia 'cylinder on demand' (CoD), que desconnecta dos dels quatre cilindres del motor de gasolina quan les condicions de trànsit i orografia ho permeten per mirar d'estalviar al màxim combustible i emissions de gasos contaminants.
Aquest sistema de desconnexió de cilindres talla la injecció del segon i el tercer cilindres, deixa en funcionament només el primer i el quart i gairebé no se sent cap diferència perceptible al volant o raresa en la dinàmica de conducció (de fet, només ens n'adonem gràcies la informació que ens proporciona la pantalla central del quadre de comandaments). A més, el fet que aquest sistema estigui associat a la caixa de canvis S Tronic de set velocitats i doble embragatge encara fa que aquest sistema mecànic s'integri amb més suavitat i sigui poc perceptible dins l'habitacle.
Aquest Audi A1 disposa del selector de modes de conducció Drive Select, que permet escollir entre els modes de conducció Efficiency, enfocat a un estalvi de carburat i emissions que a més permet circular a vela o en ralentí tot desacoblant la caixa de canvis del motor per consumir el mínim combustible possible i avançar gràcies a la pròpia inèrcia del cotxe, i els modes Auto i Dynamic, que modifiquen la resposta del motor, la gestió de la caixa de canvis i la rigidesa de suspensió i direcció per variar el comportament del petit urbà d'Ingolstadt.
Polivalència amb grapa
No fa gaires anys un cotxe de dimensions compactes amb motor de gasolina de 150 CV i poc més de 1.000 quilos de pes estava considerat un autèntic GTI esportiu. Els temps, però, evolucionen i aquest A1 és un model més o menys racional i capaç d'oferir prestacions dinàmiques interessants sense renunciar a l'estalvi de carburant, la comoditat i la polivalència.
Un dels aspectes que més m'han sorprès al volant d'aquesta unitat és la capacitat que té per desconnectar dos dels quatre cilindres i estalviar combustible i emissions en gairebé qualsevol registre i context, fins i tot amb el mode Auto o Sport seleccionat. Gràcies a les dimensions i el 'savoir-faire' de la caixa de canvis S Tronic de set velocitats, l'A1 Sportback es mou amb moltíssima facilitat en entorns urbans, i maniobrar o aparcar és un exercici fàcil i intuïtiu gràcies als sensors de proximitat (la nostra unitat no disposa de càmera posterior, i probablement tampoc li cal).
Ara bé, si volem fer sortir el caràcter esportiu i dinàmic d'aquest A1 de 150 CV, cal allunyar-lo de l'escenari urbà. És a les carreteres revirades de muntanya on el petit urbà d'Ingolstadt allibera la personalitat i ens mostra la capacitat que té, per bé que el fet de no disposar de lleves al volant ens obliga a haver de jugar amb la palanca si volem prendre el control seqüencial del cotxe, i és que fins i tot amb el mode esportiu seleccionat i la palanca en posició S la nostra unitat es mostra eficient i estalviadora.
Tot i que probablement l'A1 no és el cotxe més adequat per fer viatges molt llargs carregats amb familiars o amics i equipatge, l'urbà alemany també es revela com un bon aliat en desplaçaments mitjans i llargs per autopistes i autovies gràcies al confort de marxa, l'empenta que té i, sobretot, els registres de consum prou moderats que presenta a 120 km/h amb orografia favorable.
De fet, vam obtenir una mitjana de consum de 7,1 litres als 100 quilòmetres en un recorregut mixt d'uns 400 quilòmetres amb entorns urbans i interurbans i 2.000 metres de desnivell acumulat sense fer una conducció especialment eficient. Val a dir, però, que és possible obtenir registres de 5 o 6 litres reals en carreteres ràpides i autopistes, i que és en entorns urbans –sobretot a les retencions i als semàfors– on els registres es disparen per sobre dels 8 litres.
Conclusió
L'A1 Sportback és un urbà de cinc portes amb prestacions d'un petit GTI i consums que no tenen gaire a envejar als dièsel. Un maridatge que el converteix en una de les alternatives més atractives del seu segment.