Proves Cotxes
Motor Proves 30/09/2017

Opel Insignia Grand Sport, tecnologia i eficiència es donen la mà

Provem la nova generació de la berlina de Rüsselsheim, més a prop que mai dels seus compatriotes 'premium'

Ferran Vital
5 min
Opel Insignia Grand Sport, tecnologia i eficiència es donen la mà

L'Insignia és un dels principals actius d'Opel, la marca alemanya que tot just fa uns mesos va deixar el grup General Motors (on feia gairebé un segle que hi era) per passar a formar part del grup francès PSA, que també inclou les marques Peugeot, Citroën i DS.

Frontal amb els nous fars LED

De fet, l'Insignia Grand Sport (aquesta generació incorpora aquest cognom) és l'últim cotxe fabricat íntegrament sota la direcció de General Motors, abans del seu traspàs al grup PSA. I val a dir que aquest cotxe està realment ben fet: pot mirar als ulls de qualsevol rival del seu segment i fins i tot mostrar-s'hi per davant en termes d'eficiència i tecnologia.

Opel Insignia Grand Sport, tecnologia i eficiència es donen la mà

I és que aquest Insignia Grand Sport incorpora diversos 'gadgets' tecnològics històricament associats a la categoria 'premium' com ara indicador en pantalla, punt wifi, possibilitat de connectar fins a set dispositius electrònics, assistent de carril, detector d'objectes i vianants, avís de col·lisió amb frenada adaptativa, una actualització molt intuïtiva del navegador i el sistema d'infoentreteniment IntelliLink o detalls de qualitat com els seients de cuir perforat i els materials utilitzats en el disseny de l'interior, on predomina l'ús de pell, cuir, plàstics tous i altres materials agradables al tacte.

Quadre de comandaments

Aquest nou Insignia és més lleuger que la majoria dels seus rivals, tot i ser sensiblement més llarg i ample que aquests mateixos competidors o fins i tot que el seu predecessor. Amb un disseny dinàmic, sobri i estilitzat –caracteritzat pels llums led o la caiguda del pilar C sobre el maleter–, aquest Insignia Grand Sport fa la sensació de ser més petit que els gairebé 5 metres de llarg i 1,8 d'ample que homologa la seva fitxa tècnica.

Detall places posteriors

Pel que fa als interiors, Opel ha fet un parell de passos més endavant amb l'execució d'uns interiors ben aconseguits, ergonòmics i funcionals que conjuguen amb una qualitat percebuda prou elevada. Probablement encara no pot competir amb els materials utilitzats pel trio 'premium' alemany –el preu final també ho justifica–, però la posició de conducció i la disposició dels comandaments probablement té poc per envejar als grans referents del segment.

Arribats a aquest punt voldria esmentar que els seients opcionals amb certificat AGR, pensats per reduir els problemes d'esquena, optimitzen la posició de la columna amb una subjecció lateral més pronunciada per situar més bé l'esquena, que si bé no arriba a ser incòmoda sí que pot sorprendre alguns conductors i fins i tot provocar algunes molèsties als ocupants amb més massa corporal.

Seients ergonòmics

Més enllà d'aquest inconvenient, l'Insignia Grand Sport està pensat per oferir comoditat i confort als ocupants en trajectes llargs, gràcies a la qualitat del bastidor i del xassís –les suspensions absorbeixen les irregularitats del ferm amb facilitat, sobretot amb el mode Tour activat, i l'habitacle està ben insonoritzat i climatitzat (triple climatitzador, seients amb calefacció i ventilació, etc.), cosa que proporciona els condicionants per poder afrontar llargs desplaçaments sense cansar els ocupants.

Maleter Opel Insignia

Gràcies a les generoses dimensions de la carrosseria també ofereix prou espai per a les cames i en deixa per al maleter de 490 litres, que si bé és suficient per a un ús quotidià del cotxe, és una xifra inferior a la que homologa el seu predecessor o la major part de la competència.

Un motor poc refinat

Opel ofereix opcions de motorització dièsel i gasolina amb una forquilla de potències compresa entre els 110 i 210 CV de potència, associats a sistemes de tracció davantera i caixes de canvis manuals i automàtics de sis velocitats, excepte les versions GSi, amb tracció integral i caixes de canvi de vuit velocitats.

Motor 1.7 CDTi

La nostra unitat de prova disposava del motor dièsel 1.6 CDTi de quatre cilindres que entrega una potència de 136 CV associat al canvi manual de sis velocitats. I val a dir que aquest motor no m'ha acabat de convèncer ni per tacte (l'he trobat un pèl aspre, tosc i poc refinat), ni per so (tot i la bona feina d'insonorització, el motor és estranyament sorollós), ni per prestacions (l'entrega de potència és massa plana i li falta una mica de contundència), però tots aquests inconvenients –que probablement no són importants per als compradors d'aquest tipus de motor– es veuen compensats, en bona mesura, per uns consums reals que oscil·len entre 5 i 6 litres en cicle mixt, prou baixos per a una berlina de 5 metres i més d'una tona i mitja de pes.

Els 136 CV d'aquest motor em semblen suficients per a un ús intensiu en autopistes o carreteres ràpides homologant consums ajustats, però tot i seleccionar el mode Sport no m'acaba de convèncer el rendiment i l'entrega de potència a l'hora d'avançar o incorporar-me a l'autopista, per exemple.

Opel Insignia Grand Sport

Val a dir també que el mode esportiu del nou Insignia sembla haver evolucionat força respecte a la generació anterior: la direcció esdevé més directa i comunicativa, i els amortidors presenten un taratge més rígid que fa guanyar estabilitat i verticalitat en el pas per corba. Fins i tot el motor sembla estirar amb una mica més d'energia i alegria que en el mode normal, però la gestió del canvi de marxes, molt adequat per a un ús convencional, és una mica lent en les transicions a causa del recorregut de la palanca del canvi i la resposta del motor en la zona mitjana-baixa del tacòmetre.

Els seus gairebé 5 metres de llarg limiten el seu dinamisme

Per acabar, aquest Insignia Grand Sport –com qualsevol berlina del seu segment i gairebé 5 metres de llarg– tampoc s'acaba de trobar còmode als carrers estrets i espais reduïts de les grans ciutats. Aparcar-lo a la primera en els estrets espais de la ciutat no és una feina senzilla, i l'avisador de proximitat és un pèl intrusiu, poc realista i fins i tot molest.

Conclusió

Si busqueu una berlina ben feta, còmoda, amb les últimes tendències tecnològiques i amb un consum contingut, el nou Insignia Grand Sport és una de les opcions més equilibrades del mercat. Això sí, si heu de fer avançaments i incorporacions sovint, us convé optar per motors més potents que aquest.

Preus

Els preus de l'Insignia Grand Sport van dels 25.000 euros que costa la versió d'accés amb un motor gasolina de 140 CV i acabat Selective fins als 37.500 que costa la versió més potent i equipada de la gamma, la variant GSI de 260 CV i tracció integral.

Vista posterior

La nostra unitat, en concret, amb el nivell d'acabat Excellence i el motor 1.6 CDTi de 136 CV té un preu de 28.800 euros, però amb els extres opcionals que incorporava, com els fars led InterlliLux, la càmera de visió posterior i els seients davanters amb calefacció i refrigeració, el preu final s'enfila fins els 32.000 euros, descomptes promocionals al marge.

stats