Hyundai i30 Fastback, el cupè assequible
Provem la versió de cinc portes del compacte coreà, un vehicle assequible, elegant i esportiu a parts iguals
És un autèntic 'rara avis' al mercat. Difícilment trobareu un cupè amb certes capacitats dinàmiques per uns 20.000 euros, i aquesta és la seva gran virtut: aquest i30 Fastback no té cap competidor clar en un segment, el dels compactes, on cada cop és més difícil fer-se un lloc. Ni el Fiat Tipo ni el Seat Toledo ni l’Skoda Rapid, per posar exemples de berlines derivades de compactes d’un preu similar (en el cas de l’i30 Fastback entre els 19.000 i els 24.500 euros descomptes promocionals al marge), disposen d’un disseny de caiguda cupè com el d’aquest model coreà. Si, per contra, opteu pel model compacte o 'hatchback', el company Sergio Domínguez va fer-ne un gran reportatge ara fa uns mesos, i en aquest article ens limitarem a indicar les particularitats del model cupè.
De moment Hyundai només comercialitza l’i30 Fastback amb dos motors de gasolina: un de tres cilindres 1.0 T-GDi que arriba als 120 CV i un de quatre cilindres 1.4 T-GDi, que arriba als 140 CV. Aquest estiu haurien d’arribar dos nous motors dièsel, 1.6 CRDi de 110 i 136 CV, per completar la gamma mecànica de l’i30 Fastback.
Estèticament, l’i30 Fastback no difereix gaire del model compacte del qual deriva. De fet tan sols la carrosseria de tres volums identifica aquesta variant cupè i sedan del compacte coreà, que homologa un pràctic maleter de 450 litres i una segona filera de seients prou digna gràcies a la seva generosa batalla o distància entre eixos de 2,65 metres, sempre que els passatgers no superin els 180 centímetres d’alçada.
Val a dir que la nostra unitat de prova, equipada amb unes generoses llandes de 18 polzades i la carrosseria pintada de color ‘ara blue’, cridava força l’atenció, també gràcies als fars diürns i posteriors amb tecnologia led, els vidres posteriors enfosquits o els entapissats de cuir als seients, consola i volant.
Hyundai no ha caigut en el mateix error que va cometre amb el Coupe (o Tiburón) dels anys 90, que va acabar convertint-se en un cotxe amb un cert punt ‘macarra’ i gamberro. El nou i30 Fastback és un cotxe juvenil, però creiem que no acabarà convertint-se en el rei dels polígons del país cada dissabte a la nit.
Àgil i eficaç
El xassís que Hyundai utilitza per als seus i30, l'i30 Fastback i les corresponents versions N és realment bo: una rigidesa torsional sorprenent i una suspensió efectiva sense arribar a ser incòmode, que segons Hyundai és un 15% més dura que la d’un i30 normal. Val a dir que aquest i30 Fastback és sensiblement més dur, directe, àgil i comunicatiu que els Golf o León equivalents, per exemple.
Fins i tot amb el mode Eco activat, l’i30 Fastback sorprèn per un tacte més dur i comunicatiu del que estem acostumats en aquest segment. Sense arribar a ser un cotxe radical en el seu plantejament, els compradors que busquin un cotxe amb cert toc esportiu trobaran en aquest i30 Fastback un potent candidat.
Vaig poder provar la versió amb el motor 1.4 T-GDi de 140 CV associat a un canvi de doble embragatge DCT, i el resultat va ser agredolç. Sí, el motor té prou potència per a un ús alegre i una conducció àgil, però no és del tot contundent malgrat que seleccionem el mode Sport. El maridatge amb el canvi de doble embragatge és millorable quan ataquem un tram revirat a un ritme alegre, i el tacte de les lleves tampoc és el més adient (ni immediat). Per contra, avançar en carreteres ràpides i autovies serà un joc de nens per al cupè coreà.
L’altre element que no em convenç és el del consum. Vaig obtenir una mitjana de consum de 6,5 en un tram d’autopista i carretera ràpida amb el mode Eco activat, mirant de practicar una conducció molt eficient i amb l’aire condicionat apagat. Amb el mode normal, i en moments puntuals el mode Sport activat (per realitzar avançaments i incorporacions puntuals), el registre va pujar fins als 7,4 litres cada 100 quilòmetres, i atacant un port de muntanya estirant una mica les marxes i exigint al propulsor coreà sempre dins dels límits de velocitat establerts, el consum de l’i30 Fastback es va disparar per sobre dels 10 litres, igual que en condicions de conducció urbana amb trànsit dens.
Aquesta unitat, que disposava del paquet Style (el més alt de la gamma) incorpora de sèrie el sistema de manteniment en carril, càmera posterior i ajudes a la maniobra i estacionament, avisador d’angle mort, sostre solar o climatitzador bizona amb filtre d’aire. El preu arriba als 30.000 euros, però la marca aplica un descompte promocional que deixa el preu final en uns 24.000 euros per a aquesta versió amb tots els extres. Les versions bàsiques arrenquen en uns 19.000 euros, un preu molt llaminer que converteix aquest i30 Fastback en el cupè amb més bona relació qualitat-preu del mercat.
Conclusió
Si busqueu un cupè amb personalitat, cert toc dinàmic i un preu no gaire desorbitat, en el nou i30 Fastback tindreu la millor opció del mercat.