Anàlisi
Motor Novetats 20/01/2018

Fiat Multipla, cigne o aneguet lleig?

Repassem la història d'un dels cotxes més polèmics que s'han fabricat mai i n'analitzem els punts forts i febles

Ferran Vital
3 min
Fiat Multipla, cigne o aneguet lleig?

Encapçala totes les votacions populars dels cotxes més lletjos i estranys de la història i va resultar un fracàs comercial en molts mercats, però és l'únic vehicle que compta amb una exposició permanent al MoMA i és estudiat per totes les escoles de disseny europees i nord-americanes. Al cap de 20 anys, el Multipla continua generant debat i controvèrsia al món de l'automoció.

Multipla a Torí

Fiat va començar a fabricar el Multipla l'any 1998 a la planta de Mirafiori. La seva idea era construir un monovolum amb molt d'espai sobre la plataforma dels Fiat Bravo de la seva època. El repte no era senzill, i van encarregar el disseny del cotxe a un jove Roberto Giolito (pare del nou 500), que va debutar com a dissenyador en cap amb el Multipla.

Detall quadre comandaments

Giolito va aconseguir els objectius marcats per Fiat, ja que el Multipla era capaç d'oferir espai per a sis ocupants (amb dues fileres de tres seients individuals cadascuna) i un maleter de 430 litres en un cotxe que no arribava als 4 metres de llarg.

Ara bé, el disseny de Roberto Giolito no va deixar indiferent a ningú. La major part de la crítica no va comprendre el llenguatge estètic utilitzat pel Multipla (la revista 'Time' o el programa televisiu 'Top Gear' van arribar a afirmar que era el cotxe més lleig que s'havia fabricat mai), però algunes de les solucions que avançava s'han consolidat amb el temps: interiors diàfans, finestres grans per fer entrar llum, lluna panoràmica o els grups òptics petits i arrodonits (de fet, els fars del 500 són herència dels del Multipla).

Interior del Multipla

Mecànicament, el Multipla també va ser un avançat al seu temps, ja que a banda de motors dièsel i gasolina sempre va disposar de variants ecològiques, des del mateix moment d'inici de la seva comercialització, durant l'any 1999. Concretament, el Multipla oferia un motor que podia funcionar amb metà, i el 2001 Fiat va incorporar una variant GLP (gas liquat del petroli) a la gamma.

Fiat va fabricar unes 122.000 unitats de la primera generació del Multipla, que no va triomfar fora d'Itàlia. De fet, el mercat transalpí va ser l'únic que va acollir favorablement el monovolum de Fiat.

Segona generació del Multipla, 2004

L'any 2004 va aparèixer la segona generació del Multipla, que malgrat utilitzar la mateixa plataforma mecànica del primer model va evolucionar la fisonomia del frontal per fer-lo més homologable als gustos europeus, tot i que també va fallar la seva comercialització.

El Multipla va desaparèixer del mercat l'any 2010 amb més pena que glòria, havent-se convertit en objecte de befa per part d'un gruix important dels consumidors, i Fiat va omplir el seu espai amb un cotxe força diferent, el 500 L, encara vigent.

Giolito i les seves dues creacions, Multipla i 500 L

El camí obert pel Multipla, però, ha generat moltes adhesions, i altres marques han reproduït fórmules semblants a les de l'italià: Honda FR-V, Nissan Cube o l'actual Kia Soul són hereus de l'atreviment estètic, revolucionari i avançat al seu temps del Multipla.

stats