Ferrari ressuscita el Testarossa
Els de Maranello deixen tothom bocabadat amb el retorn del mite dels anys vuitanta del segle passat

El Testarossa és una de les icones de Ferrari de l'últim terç del segle XX. Qui més qui menys ha crescut amb aquest model italià com a referència cultural de diverses sèries, videojocs o fotografies de revistes, i ara, de manera inesperada i en un secretisme total, la marca italiana ha decidit recuperar-lo per batejar el seu nou esportiu, que oficialment es dirà 849 Testarossa.
L’origen del mot Testarossa es remunta al model Ferrari 250 Testarossa que va guanyar el Campionat del Món d’Esportius de l’any 1957, i que va ser batejat amb aquest nom pel color de la seva tapa de l’arbre de lleves, totalment pintat de color vermell. De fet, la paraula Testarossa significa cap vermell, en referència al color de la tapa del motor d’aquell cotxe campió, un dels primers esportius campions de la marca fundada per Enzo Ferrari, i potser un dels models dels quals es va sentir més orgullós. Tant és així que el mateix fundador Enzo Ferrari va proposar recuperar el mot l’any 1984 per batejar el seu esportiu amb motor V12 en posició central (per darrere del conductor i acompanyant) que oferia 390 CV i accelerava de 0 a 100 en 5,7 segons i del qual va fabricar un total de 7.177 unitats durant els anys que va estar en producció.
849 Testarossa, reinterpretació moderna del mite
El nou 849 Testarossa és el model que ha de substituir l’actual SF90 Stradale, i per fer-ho els italians han dissenyat un cotxe elegant, esportiu i diferent, que evoca models clàssics de la marca dels anys setanta i alguns detalls futuristes i inspirats en l’aeronàutica, i uns interiors que combinen el disseny convencional d’un esportiu de Ferrari amb els d’un monoplaça de competició, amb un volant espectacular i una combinació d’elements digitals i comandaments analògics molt ben resolta.
Mecànicament convé destacar que el nou 849 Testarossa fa servir un motor V8 biturbo de 850 CV associat a un sistema híbrid endollable compost per tres motors elèctrics (dos sobre les rodes davanteres i un sobre l’eix posterior) que aporten al conjunt un total de 1.050 CV, fet que el converteix en el Ferrari de producció més potent mai fabricat en sèrie. De fet, el nou 849 Testarossa serà el Ferrari amb millor relació entre pes i potència de la història, amb una relació de tan sols 1,5 kg/CV.
Però tot i que sigui un cotxe endollable, no hem de perdre de vista que el gran valor dels Ferrari és el seu motor de gasolina, i aquest V8 de quatre litres de cubicatge és una joia amb nous turbos i un sistema millorat de culata, sistema d’admissió i d’escapament, que li permet esdevenir més lleuger i potent que mai. El sistema elèctric també és realment espectacular, i segons afirmen des de Maranello, és hereu dels sistemes híbrids que fa servir la Scuderia Ferrari del campionat de Fórmula 1.
Aquest Ferrari híbrid endollable té una autonomia elèctrica de 25 quilòmetres gràcies a les bateries de 7,45 kWh de capacitat i estrena nous sistemes de recuperació de frenada i modes de conducció anomenats eDrive, Hybrid, Performance i Race, en funció del rendiment exigit. El resultat promet ser espectacular gràcies a una acceleració de 0 a 100 en tan sols 2,3 segons i una velocitat punta de 330 km/h, un so espectacular i un disseny de carrosseria aerodinàmic pensat per oferir una càrrega aerodinàmica descendent de fins a 415 quilos, inspirada en els models de competició de la marca i que permet millorar l’estabilitat i adherència del cotxe a velocitats elevades. El sistema de suspensió també ha estat evolucionat per reduir-ne el pes i millorar el rendiment esportiu del cotxe, que fa servir neumàtics 265/35 a l’eix davanter i 325/30 en el posterior.
El que encara no sabem, però, és el preu del nou 849 Testarossa, per bé que com tothom pot imaginar, serà elevadíssim. Ben segur que superarà els 450.000 euros que costa l’actual SF90 Stradale, i es posicionarà al voltant del mig milió d’euros. L’altra incògnita és saber el preu previst de la versió descapotable o Spider del nou 849 Testarossa, que en tot cas arribaria un o dos anys després de l’aterratge definitiu del model, previst per a mitjans del 2026.