Seat no fabricarà cap cotxe elèctric assequible (de moment)
La històrica marca del Baix Llobregat perd pistonada en l’electrificació de la seva gamma mentre Cupra continua concentrant totes les novetats tecnològiques

Seat no té encara cap model elèctric assequible en el seu portafolis comercial, i el full de ruta del grup Volkswagen no preveu que en tingui pas cap, com a mínim en un horitzó proper. Sí que és cert que Seat ja va tenir una versió elèctrica del Mii entre els anys 2019 i 2022. Era un vehicle urbà i assequible amb una potència de 82 CV i una autonomia de 260 quilòmetres que es fabricava a la planta eslovaca de Bratislava, però era una còpia pràcticament igual que el Volkswagen Up! i l’Skoda Citigo. Va passar a la història sense pena ni glòria i amb unes xifres de vendes molt modestes.
Ja fa més de cinc anys que Seat no ha rebut cap model nou, i la històrica marca catalana manté a hores d’ara una oferta comercial basada en models veterans com l’Ibiza, el León, l’Arona o l’Ateca, i que també ha anat perdent llençols a cada bugada amb la desaparició de models com ara el Tarraco o les divisions de mobilitat Mó. En aquest mateix període Cupra ha presentat models nous com el Terramar, el Born, el Tavascan o la diferenciació i actualització estètica del León, i està a les portes de presentar la versió definitiva del Raval, un model elèctric urbà que vol ser el successor conceptual del Seat Ibiza.
El comiat de Wayne Griffiths al capdavant de Seat i Cupra i el nomenament interí de l’alemany Markus Haupt com a CEO dels de Martorell han afegit un graó més en el nivell d’incertesa al voltant del futur de Seat i del seu posicionament al mercat. De fet, el mateix Markus Haupt va reconèixer que “a hores d’ara és impossible fer diners amb un cotxe elèctric fabricat per Seat” en una entrevista amb el diari El País, i es preguntava: "Si Volkswagen tenia l’objectiu de vendre un elèctric l’any 2027 per uns 20.000 euros i que es fabricarà a Palmela (Portugal), a quin preu l'hauria de vendre Seat?”.
El Cupra Raval i el nou Volkswagen ID, a Martorell
A hores d’ara ja s’estan preparant i adequant les màquines, robots i automatismes de la línia 1 de la planta de Martorell per fabricar-hi els nous Cupra Raval i Volkswagen ID. Polo. Són dos models que comparteixen la mateixa plataforma MEB i als quals la direcció del grup Volkswagen ha fixat l’objectiu de produir-ne unes 300.000 unitats a partir de l’any vinent. El Cupra Raval i el Volkswagen ID. Polo tindran un preu base d’uns 25.000 euros i una autonomia d’uns 450 quilòmetres, a banda d’una capacitat de càrrega ràpida en uns 25 minuts, però no es preveu que Seat disposi de cap model específic que aprofiti aquesta plataforma.
De fet, el grup Volkswagen fabricarà dos models més basats en la plataforma MEB a Landaben (Navarra) amb carrosseria totcamí, com els nous Volkswagen ID. Cross i l’Skoda Epiq, deixant al marge una futura evolució i conversió elèctrica del Seat Arona, un dels models més venuts de la marca en els darrers anys. El mateix Markus Haupt ha confirmat que l’any vinent es presentaran noves versions dels Seat Ibiza i Seat Arona, però sense oferir versions elèctriques en la seva gamma comercial. La idea de la direcció del grup Volkswagen és apostar per Cupra com una marca aspiracional, esportiva i amb models elèctrics, mentre que Seat es mantindrà de moment com un fabricant d’accés que concentra la demanda de vehicles assequibles amb mecàniques de combustió per intentar arribar, entre les dues marques, a un espectre més gran del públic europeu.
El risc d’aquesta estratègia, però, és elevat, ja que els rivals tradicionals de Seat com Fiat, Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel o fins i tot Skoda, ja disposen de models elèctrics en la seva gamma comercial. Seat corre el risc de quedar en una posició perifèrica i subordinada en el mercat si no rep cap model elèctric en la seva gamma. Un cop més, només el temps dirà si l’aposta estratègica del grup Volkswagen és encertada i si Seat aconsegueix mantenir-se en un mercat cada cop més competitiu i tecnològic en què els fabricants xinesos amenacen el perfil de comprador tradicional de Seat oferint models sovint més barats i amb versions endollables.