Motor Cotxes híbrids

Mazda reinventa el concepte d'híbrid endollable amb l'MX-30 R-EV

Es tracta d'un concepte revolucionari que anuncia una autonomia superior als 600 quilòmetres

Mazda MX-30 R-EV
3 min

Quan vam tenir l'ocasió de realitzar la prova del Mazda MX-30 ens va quedar clar que era un cotxe realment interessant i que la seva qualitat de fabricació era molt elevada, però també que la seva autonomia (de tan sols 200 quilòmetres) era molt limitada. Mazda va optar per fer servir una bateria de tan sols 35,5 kWh perquè, segons afirmava la pròpia marca, el 40% dels conductors espanyols fan menys de 25 quilòmetres al dia i el 30% menys de 50. Però malgrat tot, les vendes de l'MX-30 no han acabat de funcionar.

La solució més lògica seria pensar que Mazda hauria optat per introduir una bateria de major capacitat per augmentar l'autonomia i competir amb altres SUV elèctrics, però la marca d'Hiroshima mai ha volgut apostar pel mateix que la resta de fabricants. Durant molts anys han optat per fugir del famós downsizing (com hem pogut veure en models com el Mazda 3 i la seva mecànica Skyactiv-X), i a més sempre s'han caracteritzat per fer servir motors rotatius.

Des que Mazda va presentar el Cosmo l'any 1967 (el seu primer model amb aquest tipus de motor) fins que va vendre l'última unitat de l'RX-8 l'any 2012, la marca japonesa va vendre gairebé dos milions de vehicles equipats amb motor rotatiu. Més de 10 anys després aquesta tecnologia tan particular torna al mercat, i ho fa per reinventar el concepte d'híbrid endollable.

Mazda MX-30 R-EV, un híbrid totalment innovador

Mazda MX-30 R-EV
La qualitat dels materials és molt elevada

Prenent com a base l'arquitectura elèctrica de l'MX-30 convencional, Mazda ha apostat per equipar el seu nou model R-EV amb una bateria més petita (de 17,8 kWh) i un motor rotatiu de 830 cc que fa les funcions de generador d'electricitat. Això fa que aquest motor de combustió mai no generi moviment per a les rodes, sinó que tan sols aporti l'energia suficient a la bateria per alimentar un motor elèctric que, ara sí, és l'encarregat de moure les rodes.

Sota el nom de 8C (com el mític model d'Alfa Romeo) Mazda ha presentat la versió actualitzada del seu famós motor rotatiu. Disposa d'un rotor simple de 830 cc, és 15 quilos més lleuger que el que feia servir el Mazda RX-8 i la seva mida reduïda (120 mm de radi i 76 mm d'amplada) permet encabir-lo sense problemes sota el capó del cotxe sense haver-ne de modificar l'arquitectura. Disposa d'injecció directa i és capaç de generar una potència de 75 CV a 4.700 revolucions i un parell motor de 116 Nm a 4.000 voltes.

Més de 600 quilòmetres d'autonomia

l'MX-30 R-EV admet càrrega ràpida en corrent continu
El cotxe pot mantenir un nivell de càrrega determinat

Malgrat la bateria d'aquest Mazda MX-30 R-EV sigui més petita que la del model elèctric, cal tenir present que es combina amb un dipòsit de gasolina de 50 litres que li permet anunciar una autonomia conjunta de més de 600 quilòmetres. Però a diferència del que passa en altres models que disposen d'un motor de combustió que actua com a generador (com la generació de motors e-POWER de Nissan o fins i tot l'Audi RS Q e-tron E2 del Dakar) la bateria de l'MX-30 té capacitat suficient com per a oferir una autonomia en mode 100% elèctric de fins a 85 quilòmetres en ús combinat o de 110 en ús exclusivament urbà.

A la pràctica gairebé tot son avantatges: el Mazda MX-30 R-EV disposa d'etiqueta 0 i ofereix una autonomia més que suficient per a realitzar trajectes urbans o fins i tot cobrir la majoria de desplaçaments diaris sense problema, però alhora garanteix poder realitzar llargues distàncies mitjançant el funcionament del motor rotatiu, que actua com a generador d'electricitat. A més a més, Mazda ha anunciat que és possible recarregar la bateria mitjançant un endoll de corrent alterna (de 7,2 o 11 kW) però també en corrent continu, fet molt poc habitual en un vehicle híbrid endollable. En aquest cas podrem fer servir un endoll de 36 kW per obtenir fins als 80% de la càrrega en 25 minuts.

Esquema de l'arquitectura mecànica de l'MX-30 R-EV

A l'espera de poder provar aquest vehicle per comprovar el funcionament real d'una tecnologia tan revolucionària, de moment sembla que aquest concepte té força més possibilitats de triomfar a mercats com el nostre que no pas el d'un vehicle elèctric amb una autonomia tan reduïda com és l'MX-30 normal. Mazda ha anunciat el preu per a l'MX-30 R-EV de 170 CV, que se situa en 38.050 euros. Les primeres unitats arribaran als concessionaris a principis d'aquest estiu.

stats