Cupra avança Seat, Skoda i Volkswagen en el camí del cotxe elèctric i urbà
Analitzem per què la filial d’alt rendiment dels de Martorell serà la punta de llança de l’electrificació en detriment de Seat i com es posicionarà fins i tot per sobre de Volkswagen
L’electrificació de Seat passa per la seva filial Cupra i no pas per la marca tradicional. De fet, el primer elèctric de Seat/Cupra és el Born, un model que va néixer sota el paraigües de Seat i que en el procés de prova i desenvolupament es va acabar assignant a Cupra. I a més el full de ruta de la marca segueix un pla d’electrificació que passa per Cupra més que no pas per Seat, tal com ha reconegut el CEO de les dues marques, Wayne Griffiths, en una entrevista amb el portal especialitzat Automotive News Europe.
El pla d’electrificació de Cupra iniciat amb el Born seguirà amb el nou Tavascan, un totcamí elèctric amb un disseny suggerent, i amb el projecte definitiu de l’Urban Rebel que hem conegut fa poques setmanes, i que serà el substitut potencial del que ara coneixem com a Seat Ibiza, que acabarà desapareixent o transformant-se en un elèctric sota la marca Cupra en un horitzó de tres o quatre anys.
Aquest full de ruta exemplifica molt bé el canvi de paradigma de Cupra, que es posiciona per sobre de Seat sobretot perquè permet un marge comercial i de benefici més gran sobre les inversions. Bé és cert que Seat ja té un elèctric urbà, com el Mii elèctric, però no es va projectar a Martorell sinó que va aprofitar les inèrcies dels Skoda Citigo i Volkswagen Up!, models amb els quals comparteix plataforma i mecàniques.
El flamant Cupra Born, un model fabricat a Alemanya (Zwickau), fa servir la nova plataforma MEB del grup Volkswagen orientada als cotxes elèctrics, mentre que el futur Tavascan farà servir aquesta mateixa plataforma amb les especificacions tecnològiques i mecàniques que estrenarà el Volkswagen ID.4. Per acabar, el futur Urban Rebel –el model de producció definitiu no es dirà així– estrenarà la nova plataforma MEB Entry, adaptada per a les necessitats dels vehicles urbans i assequibles, i és el model que aspira a convertir-se en l’estrella de la planta de Martorell a partir del 2025, quan s’espera que tots els vehicles elèctrics urbans del grup es fabriquin al Baix Llobregat. De fet, el mateix Wayne Griffiths reconeix que l’Urban Rebel és el model que substituirà l’actual Seat Ibiza, sense entrar en detalls sobre el futur nom comercial.
Seat, per la seva banda, serà la divisió de volum del grup, que mantindrà les mecàniques de combustió tradicionals en diversos models d’èxit com el León, l'Ateca o l'Arona, i que també introduirà cada cop més mecàniques electrificades (sense arribar a ser del tot elèctriques) com ara versions mild hybrid o semihíbrides, i variants híbrides endollables o PHEV, amb autonomies de 40 a 50 quilòmetres en mode de zero emissions.
Aquesta opció o canvi de paradigma es justifica pel valor afegit que té la marca Cupra en el mercat europeu i l’escàs prestigi internacional de Seat en estats clau com el Regne Unit, França o Alemanya. Només cal veure l'aposta de la direcció de Cupra pel món de la competició, on és present en els dos nous campionats de cotxes elèctrics més innovadors, com l'Extreme E i el nou campionat de turismes ETCR, en què els del Baix Llobregat demostren que estan en la punta de llança dels millors fabricants de cotxes elèctrics d'altes prestacions.
La confiança de la direcció del grup Volkswagen en les possibilitats del futur Cupra elèctric urbà –es digui Urban Rebel o nou Ibiza– és tanta que, segons ha pogut saber l'Ara Motor, la idea és que aquest model tindrà un preu de venda uns 5.000 euros per sobre del futur elèctric de Volkswagen. Aquest model, que ja hem vist sota el prototip ID.Life i que no és més que l'esborrany del futur elèctric de Volkswagen, molt probablement s'acabarà anomenant ID.1 o ID.2 i tindrà un preu d'accés al voltant dels 20.000 euros. Aquest nou posicionament farà que l'elèctric de Cupra, que es fabricarà a Martorell igual que l'elèctric urbà de Volkswagen i futurs models de Skoda, situï el preu del model d'accés al voltant dels 25.000 euros quan entri en producció i comercialització l'any 2025.
Cal entendre, doncs, que l'estratègia de futur i l'aprofitament més gran sobre les inversions realitzades per adequar la planta de Martorell per fabricar-hi cotxes elèctrics passaran per la filial esportiva Cupra, que es posicionarà clarament per sobre de Seat i serà la marca aspiracional, urbana, jove i dinàmica del grup Volkswagen, ja que se situarà a mig camí de les generalistes Seat, Skoda o Volkswagen i esdevindrà un graó entremig per arribar a les marques amb més prestigi del grup, com ara Audi i fins i tot Porsche.