Motor Història

El Volkswagen Polo celebra el seu cinquantè aniversari

Repassem la història del popular utilitari alemany, que al llarg de cinc generacions ha venut més de 18 milions d'unitats a tot el món

El Volkswagen Polo celebra el seu cinquantè aniversari
27/03/2025
4 min

L'any 1973 Volkswagen va llançar al mercat el Passat, la popular berlina que encara es manté a la venda avui en dia. Un any després, el 1974, va ser el torn del Golf, un cotxe que no necessita cap tipus d'explicació. I el tercer model en discòrdia va ser el Polo, que es va estrenar l'any 1975. Ara, cinc dècades després i amb més de 18 milions d'unitats venudes a tot el món, el petit utilitari de la marca alemanya celebra el seu cinquantè aniversari.

La idea inicial de Volkswagen amb el Polo era la d'adaptar un cotxe petit com era l'Audi 50 per a fer-lo més accessible per al gran públic, amb motors eficients i un preu assequible. Fins aleshores la marca alemanya no havia tingut un model tan curt i refinat a la seva gamma, però el nou utilitari completava a la perfecció la nova família de vehicles amb tracció davantera.

Primera generació (1975-1981)

El model inicial tenia una longitud de tan sols 3,51 metres

El Polo va debutar com un hatchback econòmic amb un disseny senzill i pràctic que presentava moltes similituds amb l'Audi 50. Oferia motors de baixa cilindrada i poca potència (uns 40 CV), però més que suficients si tenim en compte la seva mida de tan sols 3,51 metres i el seu pes inferior als 700 quilos. Aquest primer model va ser tot un èxit i va vendre 1,1 milions d'unitats a tot el món.

Segona Generació (1981-1994)

El segon model va disposar d'una versió precursora dels GTI anoemanda G40 amb 115 CV

Tan sols sis anys després de l'arribada de la primera generació Volkswagen va presentar-ne la segona, que va estar a la venda durant 13 anys. Amb un disseny més modern i una gamma de motors que fins i tot va arribar als 115 CV de la versió esportiva G40, el seu èxit va ser fins i tot superior al de la primera versió i va aconseguir vendre 2,7 milions d'unitats. Això sí, d'aquesta bona acollida va tenir la seva part de culpa el fet que es va oferir en versions de tres i cinc portes, familiar i sedan.

Tercera Generació (1994-2001)

De la tercera generació se'n van vendre 3,5 milions d'unitats

El tercer Volkswagen Polo va trencar completament amb l'anterior oferint un disseny molt més modern i un equipament de seguretat molt avançat, incloent-hi per primer cop airbags en el seu segment. A més, aquesta generació va ser l'encarregada d'introduir la primera versió GTI en el Polo, una variant que va arribar al mercat l'any 1998 i que equipava un motor gasolina d'1.6 litres i 120 CV. Se'n van vendre 3,5 milions d'unitats.

Quarta Generació (2001-2009)

La versió GTI de la quarta generació augmentava la potència fins als 150 CV

El primer model del nou mil·leni va apostar per créixer notablement en longitud, passant dels 3,71 metres als 3,89. El fet d'acostar-se als quatre metres el feia situar-se com un dels utilitaris amb millor habitabilitat del mercat, fet que es va complementar amb un interior més sofisticat i una gamma de motors que fins i tot va incloure una versió GTI amb 150 CV de sèrie i de 180 CV a la versió Cup Edition. També va estrenar una versió d'estil tot camí anomenada CrossPolo. Va aconseguir vendre 4,1 milions d'unitats a tot el món.

Cinquena Generació (2009-2017)

El cinquè model va estrenar una versió dièsel Bluemotion amb un consum de tan sols 3,3 litres cada 100 quilòmetres

La cinquena generació del Volkswagen Polo va ser la primera que es percebia tant a nivell de disseny com de comportament com el que es podria considerar com un Golf en petita escala. La seva longitud era de 3,97 metres i el maleter de 280 litres, xifres que el situaven com un cotxe ideal per a moure's per a la ciutat però també molt vàlid per a poder viatjar sense problemes. Per divertir-se al volant va disposar de la versió GTI amb 192 CV i de l'exclusiva variant R WRC amb 220 CV, mentre que per estalviar combustible va estrenar el motor TDI Bluemotion de tres cilindres amb què homologava una despesa de 3,3 litres cada 100 quilòmetres. Se'n van vendre 6,3 milions d'unitats.

Sisena Generació (2017-Present)

El model actual és un dels cada cop menys utilitaris que sobreviuen a la febre SUV

El model actual, presentat l'any 2017 i actualitzat el 2021, ha passat per les nostres mans i ens ha demostrat que es un producte rodó. Es tracta d'un cotxe més tecnològic, més segur, més equipat i més madur que mai, amb un extens llistat d'assistents a la conducció, motoritzacions gasolina i dièsel i una versió GTI que encara sobreviu a les exigents normatives anticontaminació.

Després de 50 anys podem dir que el Volkswagen Polo està més en forma que mai, tot i que caldrà veure si la febre SUV i l'electrificació li permeten continuar celebrant el pas dels anys o si, pel contrari, ha d'acomiadar-se del mercat com ha fet recentment el que durant dècades ha estat un dels seus principals rivals, el Ford Fiesta. En qualsevol cas, per molts anys, Polo!

stats