LES MOTOS DE LA NOSTRA VIDA
Barcelona

Norton Commando: per a elegants amb pantalons tacats

És una marca amb més de cent anys d’història fundada per un jove de només 19 anys, James Lansdowne Norton, a Birmingham el 1898

Imatge d'arxiu de la moto Norton Commando / SOLOMOTO Zoom

És una marca amb més de cent anys d’història fundada per un jove de només 19 anys, James Lansdowne Norton, a Birmingham el 1898.

Els primers grans èxits esportius van arribar al polèmic TT de l’Illa de Man. Allà un dels grans herois de la marca va ser Geoff Duke, cinc vegades campió del món. Tot i que havia nascut a Anglaterra, a aquest pilot l’atreia tant la mítica illa que s’hi va establir i hi va crear la famosa companyia Duke Video, probablement la que té el catàleg més complet de la història del motorsport. Duke va morir fa cinc anys, quan en tenia 92.

De tots els models de Norton, tot i que el més reeixit en competició va ser la Manx, el més popular és sens dubte la Commando, que va tenir molta acceptació a Catalunya (sobretot a Barcelona), ja que era una de les poques opcions de tenir una moto grossa aquí, davant la prohibició d’importar vehicles japonesos.

La primera Commando la van fer el 1967, i es va convertir en l’enemiga directa de les Triumph i les BSA al seu país d’origen.

La van vendre durant deu anys, gràcies al seu èxit comercial arreu. Va ser un fenomen ben curiós, ja que el motor, amb el canvi separat de la resta del bloc motriu, tenia una arquitectura una mica antiga.

Era fàcil reconèixer els usuaris de les Commando perquè acostumaven a portar els baixos dels pantalons tacats d’oli... a causa de les juntes d’aquest canvi segregat, que perdien més del compte.

A Montjuïc se les veia sovint competint a les 24 Hores de resistència.

De totes les versions fetes, la més maca va ser probablement la negra i daurada, en honor del patrocini de la marca de tabac John Player Special, que va subvencionar les curses de Norton i també les de l’equip Lotus de F1, amb Emmerson Fittipaldi i Ronnie Peterson de principals exponents. Després de fer fallida, la companyia va anar canviant de mans diversos cops. Fins i tot la van tenir un temps uns inversors xinesos, però malauradament ja no existeix des de l’any 1990.