Història
Ferran Vital

Range Rover, el totterreny dels ‘pijos’

El totterreny de luxe de Land Rover arribarà al mig segle de vida en plena forma

Range Rover, el totterreny dels ‘pijos’ / WIKIPEDIA Zoom

L’any 1970 Land Rover va decidir començar a comercialitzar un totterreny de luxe, diferenciat del mític model que Land Rover fabricava per a les forces armades del Regne Unit des de la Segona Guerra Mundial i que presentés un elevat grau de confort per als clients urbans i exigents de la marca britànica.

El Range Rover original era un totterreny de tres portes Zoom

El Range Rover original era un totterreny de tres portes / Land Rover

La idea era poder arribar als clients ‘posh’ de Chelsea o Fulham sense renunciar a l’esperit aventurer britànic original. Així doncs, el Range Rover original era un totterreny de tres portes, amb frens de disc a les quatre rodes, tracció integral permanent, diferencial central i un motor de vuit cilindres en V (o V8, si ho preferiu) de 130 CV associat a un canvi manual de quatre relacions i una reductora.

El Range Rover va ser el primer SUV de luxe, anys abans que aparegués aquest segment

L’èxit del model va ser fulgurant, i es va convertir en un dels cotxes més rendibles de Land Rover. L’any 1981 el Range Rover va passar a tenir cinc portes i rebre algunes actualitzacions mecàniques, i l’any 1994 va ser objecte d’una remodelació molt important, amb l'aparició del P38, el nom en clau de la segona generació del model, que compartia elements amb el futur BMW X5, ja que en aquells anys la marca britànica va ser per la matriu bavaresa. L’any 2002 Land Rover va presentar un nou model –la tercera generació del Range Rover– ja sota el control de Ford, que va adquirir la marca britànica i la va gestionar un curt període de temps a inicis del segle XXI.

Range Rover de segona generació Zoom

Range Rover de segona generació / Land Rover

A més a més, el Range Rover sempre va ser un cotxe avançat al seu temps: va guanyar la primera edició del Dakar l'any 1979, i va ser el primer totterreny a utilitzar frens amb ABS, suspensió neumàtica i control de tracció, cosa que va convertir el Range Rover en un cotxe molt més adequat per circular pels carrers de les grans ciutats i oferir un plus de confort als seus compradors adinerats que ningú més podia oferir en el seu moment.

Finalment, l’any 2012 es va presentar la quarta generació del Range Rover, i el 2020 –coincidint amb el cinquantè aniversari del model– es presentarà el nou Range Rover, probablement menys orientat a les aventures fora de l’asfalt del model original però amb més luxe i exclusivitat, com ja deixen entreveure els nous Evoque i Velar, dues variants del Range Rover més orientades a l'asfalt que no pas a viure grans aventures entre pedres i fang.