ELS COTXES DE LA NOSTRA VIDA

Mini: el transport simpàtic del ‘flower power’

El turisme es va fer tan popular que va ser protagonista a pel·lícules com Un treball a Itàlia (1969), amb Michael Caine, i va aparèixer en algunes entregues de Mr. Bean o a El cas Bourne (2002), amb Matt Damon

Mini: el transport simpàtic del ‘flower power’ Zoom

Hi ha pocs tòpics tan purament british com els Beatles, les cabines de telèfon vermelles, el barret dels bobbys, el te de les cinc... i el Mini.

Aquest cotxe tan simpàtic va néixer el 1959 de la creativitat d’Alexander Issigonis, un enginyer d’origen grec. Des d’aleshores i fins l’any 2000 en van fabricar 5.300.000 unitats.

El Mini clàssic feia tres metres de llarg i tenia les finestres lliscants. Es va fer tan popular que va ser protagonista de moltes pel·lícules; probablement la més famosa va ser Un treball a Itàlia (1969), amb Michael Caine, però també va aparèixer en algunes entregues de Mr. Bean o a El cas Bourne (2002), amb Matt Damon. Va obtenir notables èxits esportius, com les victòries a les edicions del 1964 i el 1965 del ral·li de Montecarlo, i en altres curses del campionat mundial.

En plena moda flower power, tot el que venia d’Anglaterra va tenir una bona acollida per aquí. La passió per la moda britànica va ser tan forta que tots els Mini que venien a l’Estat estaven fabricats a... Landaben (Navarra). El 1969 la societat Authi (Automóviles de Turismo Hispano-Ingleses), que havia nascut tres anys abans, va començar a fabricar aquest cotxe a la factoria que tenien fins que un incendi la va destruir a finals del 1974. Dels Mini espanyols, el més econòmic va ser el 850, que valia 80.000 pessetes.

El 2000, BMW va comprar el grup Rover, que havia heretat l’experiència de la British Motor Company, la fabricant dels Mini originals, i a partir d’aquell moment la marca bavaresa va posar en marxa la segona època d’aquest cotxe, que encara dura.