Història
Motor Història 11/05/2018

Alfa Romeo MiTo GTA, un somni incomplert

Havia de ser l'alternativa italiana al MINI John Cooper Works i Audi S1, però aviat va ser cancel·lat per la direcció de la marca

Ara Motor
2 min
Alfa Romeo MiTo GTA,  un somni incomplert

Aquest any Alfa Romeo retirarà el MiTo, i ja té preparat el seu substitut, un SUV o 'crossover' que probablement s'anomenarà Rombo i que compartirà plataforma amb el Jeep Renegade i Fiat 500X. Definitivament els temps han canviat i el mercat demana cada cop més SUV o totcamins en detriment dels cotxes utilitaris, compactes i fins i tot berlines. En el cas del MiTo, tot i ser un model que porta 10 anys al mercat, ens sembla que encara gaudeix d'un disseny plenament vigent i contemporani.

Però ara fa gairebé deu anys, al Saló de Ginebra del 2009, Alfa Romeo va presentar el prototip del MiTo GTA, la versió més radical i potent del petit utilitari transalpí. Les sigles GTA, que signifiquen ‘Gran Turismo Alliggerito’, identifiquen les versions més prestacionals, lleugeres i potenciades de la històrica casa milanesa. De fet aquest MiTo GTA havia de ser un hereu dels llegendaris 156 GTA i 147 GTA, dos models que no han deixat d’augmentar la seva cotització fins convertir-se en els preuats clàssics que són avui.

MiTo GTA

El MiTo GTA havia de ser la resposta d’Alfa Romeo als MINI John Cooper Works i Audi S1, gràcies als 240 CV extrets d’un motor gasolina 1,7 TBI i una reducció dràstica del pes gràcies a l’ús massiu d’alumini al xassís i sistema de suspensions i de fibra de carboni al sostre, retrovisors i alerons. Les suspensions de rigidesa variable havien de ser elaborades per Magneti Marelli i els frens havien estat elaborats per Brembo.

A més, la versió GTA havia de disposar d’una carrosseria 20 mil·límetres més baixa i una direcció més ràpida i directa. Això sí, el MiTo GTA mantindria la tracció davantera, com ho van fer al seu moment les versions GTA dels 147 i 156, però amb un nou autoblocant mecànic Q2 que garantiria l’eficàcia en el pas per revolt i la màxima tracció en condicions de conducció dinàmiques.

MiTo GTA

Però l’esclat de la crisi econòmica de 2008-2009 i les baixes vendes d’Alfa Romeo en aquells temps van cancel·lar el projecte, ja que els responsables de la marca no van veure clar el rendiment comercial i la rendibilitat econòmica del petit esportiu d’Alfa Romeo. El grup Fiat va preferir apostar pels Abarth 500 en detriment del petit utilitari d'Alfa Romeo per omplir aquest segment del mercat –i el temps ha confirmat que l'aposta els va sortir prou bé.

Al seu lloc anys després va aparèixer el MiTo Veloce, una versió de 170 CV que vam poder provar ara fa un any i que ens va enamorar pel seu dinamisme, el seu caràcter i la seva estètica única i encisadora.

stats