BMW 320D Efficient Dynamics, dinamisme racional
Provem el BMW 320D Efficient Dynamics, l'aposta bavaresa pels vehicles estalviadors i amb consum i emissions més baixos
La Sèrie 3 de BMW és la reina de les berlines esportives. Durant més de 40 anys s'ha forjat una llegenda a còpia de generacions de vehicles divertits, esportius i elegants fins a convertir-se en la referència mundial del segment D, corresponent a les tradicionals berlines europees.
Amb la sèrie Efficient Dynamics BMW ha volgut anar un pas més enllà i encetar una estratègia que té com a objectiu reduir consums i emissions dels seus vehicles, mantenint el tacte dinàmic tradicional dels seus Sèrie 3. Una aposta de futur que marca el camí en la història de la marca bavaresa.
Una estètica pròpia
La nostra unitat de prova, equipa un sistema de fars de xenó dual i llums dotats de tecnologia led, cromats a la calandra i al marc de les portes, i una motllura també cromada al tub d'escapament, que emfatitzen el caràcter esportiu del 320D.
Estèticament, la Sèrie 3 de BMW s'ha caracteritzat per la línia esportiva. En aquest cas, la presència de formes geomètriques i línies rectes emfatitzen el caràcter del cotxe i el doten de certa agressivitat, gràcies a una calandra estilitzada i uns fars davanters allargats.
La vista posterior és, si això és possible, encara més espectacular. Els icònics fars posteriors en forma de L conflueixen amb el maleter i les nervadures laterals, i creen un efecte òptic de lleugeresa i dinamisme gràcies al colze que forma el pilar C amb les finestres posteriors. Aquest joc de disseny fa que el cotxe sembli més lleuger i compacte del que és en realitat.
Pel que fa als interiors, el disseny d'aquest 320D Efficient Dynamics no difereix gens de la resta dels seus germans de gamma i és pràcticament igual que qualsevol altre Sèrie 3 equipat amb els mateixos extres, fins i tot de generacions anteriors. Al seu interior elegant i sobri hi destaca la consola central, presidida per la pantalla digital i el sistema multimèdia iDrive, probablement el millor sistema d'infoentreteniment del mercat.
Els seients (que la nostra unitat de prova equipava de tela) recullen a la perfecció el conductor i els acompanyants i ofereixen un òptim confort i habitabilitat. Val a dir que a les places posteriors hi poden viatjar amb certa comoditat dos adults, sempre que els seients davanters no vagin gaire enrere o els ocupants no siguin gaire alts. Això sí, encabir-hi un tercer ocupant és poc més que una quimera.
El maleter, per la seva banda, homologa una capacitat de 480 litres, tot i que la mateixa arquitectura modular del cotxe fa que aquesta capacitat sigui relativament aprofitable, ja que alguns objectes voluminosos, com ara dos cotxets infantils, ja omplirien la capacitat del maleter.
Una mecànica eficient, un dinamisme suficient
La nostra unitat de prova era el model 320D, el tercer motor de mecànica dièsel de la gamma del Sèrie 3 de BMW, per sobre dels 316d o 318d. Aquest motor (sempre en posició longitudinal i per darrere de l'eix davanter) eroga 163 cavalls de potència i pot anar associat a un canvi manual o automàtic.
La nostra unitat de proves estava associada a un canvi automàtic Steptronic (ZF8HP) de vuit velocitats, capaç de treure un rendiment correcte del motor mirant de prioritzar uns consums continguts, que oscil·len entre els 5 i els 6 litres reals en cicle mixt. Sí que és cert, però, que el tacte del motor és una mica rugós i aspre -especialment en fred- i sorprenentment present dins de l'habitacle. També val a dir que el maridatge entre el canvi Steptronic de vuit velocitats i el motor no és del tot satisfactori en un ús urbà, ja que engrana massa de pressa marxes superiors i el canvi ha d'estar constantment rectificant i interpretant –no sempre amb encert– quina és la marxa que cal en cada moment, que no té per què ser la més eficient.
El Sèrie 3 Efficient Dynamics no és un cotxe amb gran vocació familiar, ja que per a això els bavaresos tenen les carrosseries Touring o GT. A causa de l'alçària, més petita, les dimensions contingudes i el pes, aquest 320D és prou àgil per recórrer els carrerons del centre històric d'una ciutat o per atacar una estreta carretera de muntanya, tot i que on realment se sent còmode és fent llargs desplaçaments amb molta comoditat. L'expressió 'catifa voladora' adquireix sentit amb el 320D Efficient Dynamics a l'autopista o autovia.
Podem escollir entre tres modes de conducció, anomenats Eco Pro, Confort i Sport (en aquest 320 no hi ha l'opció Sport+), que varien la resposta del cotxe, la duresa del pedal d'acceleració, el tacte de la direcció i la resposta de la caixa de canvis Steptronic de vuit velocitats. Seleccionant el mode Eco Pro, podem observar la gran quantitat de carburant que som capaços d'estalviar en els desplaçaments i, fins i tot, circulem a una velocitat constant en un tram més o menys planer. També és possible circular a vela, és a dir, quan deixem d'accelerar i si no toquem el pedal de fre ni el de gas, l'electrònica desembraga i el motor continua al ralentí, per sota de les 1.000 rpm, sense consumir gens de combustible, mentre que el cotxe segueix avançant per la mateixa inèrcia de l'energia cinètica.
Els altres dos modes de conducció, coneguts com a Confort i Sport, ja no prioritzen només l'estalvi de carburant, sinó que permeten més llibertat d'acció al motor. Seleccionant el mode esportiu, i passant al control seqüencial del cotxe amb la palanca de canvis (aquest 320D no disposa de lleves al volant), podem extreure l'essència del vehicle fins a arribar al llindar de les 3.500 rpm, on el motor ja no ofereix més parell ni potència, i el so que emet no és gens evocador ni convida a exprimir la part alta del tacòmetre.
El comportament del vehicle, tot i ser un cotxe de propulsió (tracció posterior) és descaradament subvirador. D'una banda, els enginyers de BMW saben que la majoria de conductors saben reaccionar molt més bé quan el cotxe 'fa un recte' que quan 'marxa de cul', i de l'altra, malgrat respectar al màxim l'equilibri de pes, aquesta Sèrie 3 és més pesant i té moltes més inèrcies que alguns competidors del seu segment més lleugers (com ara l'Alfa Romeo Giulia o el Jaguar XE, per exemple), cosa que obliga a haver de frenar uns metres abans als revolts i que perjudica les acceleracions, avançaments o incorporacions.
Tot i que podem desconnectar el control de tracció a voluntat, costa molt (moltíssim) fer sobrevirar aquest vehicle, i de fet, el 95% dels compradors d'aquest cotxe no desconnectarien mai el control de tracció per jugar amb la part del darrere del vehicle.
Pel que fa als consums, el gran cavall de batalla del 320D Efficient Dynamics, el nostre registre final va ser de 6,2 litres als 100 km, clarament per sobre dels 3,8 que promet la seva fitxa tècnica, però encara prou contingut si tenim en compte que no vam practicar una conducció gaire enfocada a l'estalvi de carburant.
Conclusió
En línies generals, el 320D és un cotxe noble, que permet trepitjar l'asfalt amb seguretat gràcies a la rigidesa torsional del xassís i del bastidor, i és més que suficient per mantenir ritmes legals homologant consums de carburant continguts. Això sí, aquest model no és barat: 39.548 euros de preu base.