Motor Seguretat 18/08/2016

Com controlar un sobreviratge?

Us enumerem alguns consells per com en cas de que el nostre cotxe derrapi i en perdem el control

Ferran Vital
3 min
Com controlar un sobreviratge?

Probablement sigui una de les situacions més perilloses amb les que ens podem trobar al volant d’un vehicle. I encara que per fortuna la majoria de conductors no s’hi trobaran de forma habitual, sí és molt important saber com reaccionar en cas de sobreviratge per mirar d’evitar mals majors als ocupants del vehicle, als altres usuaris de la via i a nosaltres mateixos.

El sobreviratge -o derrapada- es produeix quan l’eix posterior d’un vehicle patina i sobrepassa de forma descontrolada el traç que marca l’eix davanter, on es troben les rodes directrius (és a dir, les que responen les ordres del volant). Afortunadament els cotxes moderns disposen de l’electrònica necessària per evitar ensurts al volant (control de tracció, ESP..), però en casos extrems aquestes ajudes poden no ser suficients i cal la intervenció humana per mantenir el cotxe controlat i dins de la carretera.

Les causes que ens poden portar a patir una situació de sobreviratge són moltes, però les més habituals solen produir-se per deixar de petjar de cop el pedal de l’accelerador en un revolt, o frenar de forma dràstica quan ja som dins el vèrtex de la corba. Altres causants poden respondre a condicions mediambientals (les pluges abundants poden fer-nos patir “aquaplaning”) o condicionants externs, com ara una roda posterior punxada o rebentada. Alguns factors, com el fet de que el nostre vehicle sigui de propulsió (és a dir, que les rodes motrius siguin les posteriors) poden afavorir l'aparició del sobreviratge.

Com reaccionar?

En el cas que patim el temut sobreviratge al vehicle, la reacció ha de ser ràpida i segura. En primer lloc no hem de deixar de mirar mai la carretera, que és on volem anar. Tot i que sembli una bajanada, el fet de mirar l’arbre o objecte amb el que tenim por de xocar ens fa perdre un temps de reacció preciós per evitar la col·lisió.

En segon lloc, és molt important contravolantejar amb seguretat. Què és el contravolant? Bàsicament vol dir fer girar el volant del nostre cotxe en el mateix sentit i angle en que marxa el nostre eix posterior. Tot i que sembli un contrasentit, fer girar el volant en el mateix sentit en que derrapem ens portarà a perdre totalment el control del cotxe fent un gir de 360º o en el pitjor dels casos fent-nos fora de la carretera.

Un altre aspecte fonamental d’aquesta maniobra és la importància de no trepitjar el pedal de fre sota cap circumstància, ja que complicaria més l’operació i podria arribar a bloquejar una roda davantera, portant-nos a perdre definitivament el control del cotxe.

I el pedal del gas? Aquí hi ha dues alternatives, igualment vàlides. Uns defensen la necessitat de no pitjar el pedal de gas fins haver completat la maniobra de contravolant (l’opció més sensata i segura si no estem massa acostumats a aquest tipus de maniobres), mentre que els conductors més avançats asseguren que obrir una mica l’accelerador, amb moderació i cura, ens pot ajudar a finalitzar abans la maniobra de contravolant i recuperar abans el control del vehicle. Amb tot, aquesta opció és una mica més perillosa, ja que si no som curosos amb l’accelerador i ens passem obrint gas, el fet de no tenir encara el volant recte ens pot portar a patir un segon sobreviratge en el sentit contrari del primer.

Com controlar un subviratge?

La majoria de fabricants fa que els seus cotxes en condicions extremes siguin morruts, és a dir, que marxi de davant quan per exemple entrem massa ràpid a un revolt. La reacció aquí és molt més senzilla, ja que bastaria aixecar el peu de l’accelerador per recuperar el pes i la inèrcia a les rodes davanteres i que aquestes tornin a tenir l’adherència necessària per recuperar la trajectòria.

stats