LA GUANTERA

Ral·li Catalunya: 50 anys de revolts

01. Guillem Basc, conegut amb el pseudònim de Milano i que formava parella amb Sebastià Salvadó, recollint el trofeu de campió de l’any 1957. 02. Salvador Servià, en acció, l’any 1981. 03. Antonio Zanini durant l’edició del 1977. / RACC Zoom

Quan el 30 de juny del 1957 Sebastià Salvadó va recollir la copa que l’acreditava com a guanyador de la primera edició del Ral·li Catalunya, acompanyat del seu amic Guillem Bas (que va córrer amb el pseudònim de Milano), no s’imaginava que anys després (el 1985) es convertiria en el president de l’entitat que organitzava aquella cursa, i que actualment compta amb més d’un milió de socis: el RACC.

La parella Salvadó-Milano, al volant d’un Alfa Romeo 1900S, van ser els millors entre els 88 participants d’una prova que barrejava regularitat i velocitat, amb sortida des de cinc ciutats diferents i tres trams cronometrats. De fet, aquella cursa va ser la continuació, la vuitena edició, de la Volta a Catalunya, que el mateix RACC posaria en marxa el 1916, i que es va disputar intermitentment. Del 1965 al 1972 el ral·li no es va disputar, però a partir del 1973 es va fusionar amb el Ral·li de Les Caves -el “Segura Viudas”, en deien els aficionats-, promogut per l’Escuderia Condal, i des d’aleshores ja no s’ha deixat de fer. Aquell any la victòria va ser per a Salvador Cañellas, al volant d’un dels mítics Seat 1430-1800; quatre anys més tard, el mateix Cañellas va fer la quarta posició al Ral·li de Montecarlo, on Antonio Zanini quedaria tercer amb un altre d’aquests cotxes, coneguts popularment com a taxis, pels seus colors; va ser un èxit sense precedents de l’automobilisme català. Zanini guanyaria cinc vegades el Catalunya, amb diferents cotxes i copilots.

La primera gran projecció internacional del ral·li de casa va arribar el 1980, quan la cursa va quedar inclosa al calendari del Campionat d’Europa. La victòria del pilot de Viladrau en aquella edició, amb un Porsche 911 SC, va ser determinant en el títol continental que obtindria aquella temporada en un pols apassionant contra el francès Bernard Béguin.

Fa trenta anys que cap català guanya aquest ral·li: el 1984 Salvador Servià i Jordi Sabater, amb un Opel Manta 400, van ser els últims a fer-ho. El tram urbà que dijous es va fer a Montjuïc ja té un precedent. De fet, l’edició del 1986 ja va començar en aquest indret, aprofitant el traçat original del circuit utilitzat pels Grans Premis i les 24 Hores. L’italià Fabrizio Tabaton la va guanyar, per davant d’un joveníssim Carlos Sainz, que anava amb un Renault 5 Maxi-Turbo, i que després s’emportaria aquesta cursa en dues ocasions: 1992 (Toyota) i 1995 (Subaru).

A partir del 1988 el ral·li va traslladar la base a Lloret de Mar, i es va unir a una altra prova mítica de l’automobilisme català, el Costa Brava, que la grandíssima Peña Motorista 10 x Hora havia posat en marxa el 1953 com una competició mixta per a cotxes i motos. Durant disset anys, la cursa es va disputar pel nord-est del país, i va viure els seus moments de glòria màxima amb edicions com la del 1992, que, diuen, va congregar més d’un milió d’aficionats que van col·lapsar les carreteres.

Des del 1991 la cita catalana puntua per al Mundial, i ha sigut reconeguda com la millor per les innovacions que ha introduït l’organització, i que han sigut referència imitada per tothom. El 2005 el ral·li va afegir el cognom “Costa Daurada” després de canviar la base de Lloret per la de Salou i Port Aventura, i d’iniciar els vuit anys del regnat del francès Sébastien Loeb.

Cinc dècades de passió reunides en una exposició

El centre comercial de l’antiga plaça de toros les Arenes, a Barcelona, ha acollit aquesta setmana una interessant exposició que repassa la història d’aquesta competició tan popular com acreditada. La mostra encara es podrà veure avui i demà al Centre de Convencions de Port Aventura, que, des d’ahir, és el centre neuràlgic del ral·li.

El comissari de l’exposició, Josep Autet -que va córrer moltes vegades aquesta cursa com a copilot-, ha recollit molt material que recorre la trajectòria d’aquest esdeveniment fins i tot des de la posada en marxa el 1916 de la Volta a Catalunya, l’embrió del ral·li actual.

Fotografies, maquetes, trofeus, cotxes i totes les cròniques i classificacions de les edicions del Ral·li Catalunya formen aquest material sensible que permet reviure un dels esdeveniments amb més renom i reconeguts internacionalment de la història esportiva del país. Una visita del tot imprescindible per als aficionats del motor que hauria de tenir seu permanent.